2026-08-10, 17:47
Medlem
JSelwyns avatar
Härförleden så hade vi ett BRF-möte (medlemmar + presentation av ny styrelse). Majoriteten av den gamla styrelse blev kvar. Men...så valdes person(er) in med bristande språkkunskaper och även gissningsvis även att skriva svenska och förstå det svenska samhället...ja ni vet.

Fråga: jag erinrar mig att en Bostadsrätts Förening är en juridisk enhet. Där man bör kunna de grundläggande lagarna och i hur Sverige fungerar osv. Om man inte vet det senare, hur skall/kan man veta något om svensk juridik?

Finns det några krav på att den som är styrelsemedlem i en BRF uppfyller ovanstående kriterier (se första stycket)? Det får mig att tänka på medborgarskapsprov osv.

Nyfiken!

Ps. Behöver jag säga att jag motsatte mig den styrelsemedlemens medverkan i styrelsen. Tyvärr blev denne ändock invald.
Citera
2026-08-10, 17:55
Moderator
Chantres avatar
Har ni ingen valberedning som sorterar bort icke önskvärda?
Citera
2026-08-10, 17:55
Medlem
Mechilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JSelwyn
Härförleden så hade vi ett BRF-möte (medlemmar + presentation av ny styrelse). Majoriteten av den gamla styrelse blev kvar. Men...så valdes person(er) in med bristande språkkunskaper och även gissningsvis även att skriva svenska och förstå det svenska samhället...ja ni vet.

Fråga: jag erinrar mig att en Bostadsrätts Förening är en juridisk enhet. Där man bör kunna de grundläggande lagarna och i hur Sverige fungerar osv. Om man inte vet det senare, hur skall/kan man veta något om svensk juridik?

Finns det några krav på att den som är styrelsemedlem i en BRF uppfyller ovanstående kriterier (se första stycket)? Det får mig att tänka på medborgarskapsprov osv.

Nyfiken!

Ps. Behöver jag säga att jag motsatte mig den styrelsemedlemens medverkan i styrelsen. Tyvärr blev denne ändock invald.

Vad menar du att man skulle vara tvungen att förstå avseende hur det svenska samhället fungerar och - eftersom du nämner något så pass tjusigt som "juridisk enhet" kan du väl fundera på hur det fungerar i övrigt i det svenska samhället. Tycker du då det finns anledning att tro att det finns lagkrav på att kunna det svenska språket?

Förstår inte riktigt varför man skulle kunna något särskilt om svensk juridik bara för att man sitter med i en styrelse. Hur har du resonerat med dig själv innan du kom på dessa frågor?

Vilka kunskapsprov tycker du det vore lämpligt att sätta dig på om någon skulle vilja ha med dig i en styrelse?
Citera
2026-08-10, 18:05
Medlem
S.O.Stolps avatar
Huvudregeln är att man måste vara medlem i föreningen, och det har ni ju redan beviljat. Sen bestämmer stämman huruvida personen är lämplig att ha hand om ert hus, och det tyckte dom tydligen.

I regel består styrelser i BRF:er av glada amatörer som fått ansvar att bolla med medlemmarnas miljoninvesteringar. Diverse företag mjölkar gladeligen dessa glada gubbar och tanter.

Nu får ni anordna en trivseldag och lära känna varandra!
Citera
2026-08-10, 18:06
Medlem
JSelwyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Vad menar du att man skulle vara tvungen att förstå avseende hur det svenska samhället fungerar och - eftersom du nämner något så pass tjusigt som "juridisk enhet" kan du väl fundera på hur det fungerar i övrigt i det svenska samhället. Tycker du då det finns anledning att tro att det finns lagkrav på att kunna det svenska språket?

Förstår inte riktigt varför man skulle kunna något särskilt om svensk juridik bara för att man sitter med i en styrelse. Hur har du resonerat med dig själv innan du kom på dessa frågor?

Vilka kunskapsprov tycker du det vore lämpligt att sätta dig på om någon skulle vilja ha med dig i en styrelse?
Gjorde en liten utsvägning.
Den grundläggande fråga är måste/behöver man ha språkliga färdigheter, kunna skriva/tala svenska och förstå för att vara en del av en BRF-styrelse?

Annars blir det som i det stundande valet där vis(S)a partier går ut med valmanifest på ett utomeuropeiskt språk (arabiska, somaliska o välj själv). Där kan man också fundera: varför skall folk få rösta om de inte förstår svenska osv. Vet dom ens vad/vem dom röstar på?
Citera
2026-08-10, 18:23
Avstängd
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Den grundläggande fråga är måste/behöver man ha språkliga färdigheter, kunna skriva/tala svenska och förstå för att vara en del av en BRF-styrelse?

Annars blir det som i det stundande valet där vis(S)a partier går ut med valmanifest på ett utomeuropeiskt språk (arabiska, somaliska o välj själv). Där kan man också fundera: varför skall folk få rösta om de inte förstår svenska osv. Vet dom ens vad/vem dom röstar på?

Har du inte stadgarna att läsa i din brf? Nej det finns inga såna krav, varför kandidera du inte själv som tycks vara så duktig?
Citera
2026-08-10, 18:54
Medlem
Citat:

Nyfiken!

Nej det finns ingen sådan lag. Det är upp till medlemmarna att välja sin styrelse och ni som kollektiv verkar ju vilja ha olämpliga personer i styrelsen. Dessutom är det bara ordförandeposten som sticker ut (den som slängs i fängelse om BRF döms till fängelse).

EDIT: Och i själva verket borde det ställas andra och väsentligt mer rimliga krav, t.ex. att du agerar för föreningens bästa och inte din egen plånbok.
Citera
2026-08-10, 18:59
Medlem
Anmäl ditt intresse att vara med i styrelsen om du är intresserad. De flesta brf-stytelser skulle välkomna engagemanget.

(Sedan finns det alltid ett fåtal galningar de inte vill ha in men men).
Citera
2026-08-10, 19:02
Medlem
Citat:

Nyfiken!

Nej det finns inga som helst krav.

Det är valberedningens uppgift att föreslå lämpliga kandidater till styrelsen.
Anser du att valberedningen inte gjort sitt jobb ordentligt eller är den rent av helt inkompetent?

Man brukar säga att en förening har den styrelse som den förtjänar.

I bästa fall får du bara en medelmåttig styrelse och i värsta fall en styrelse som direkt missköter föreningen eller t.o.m. utnyttjar sin position för ekonomisk brottslighet.

Det finns tyvärr många exempel på båda alternativen.
Citera
2026-08-10, 19:59
Medlem
Glostrups avatar
Citat:

Nyfiken!

EN BRF har normalt ett nätverk med förvaltare och andra funktioner som behövs för att stötta föreningen, och i detta nätverk finns oftast juridisk expertis. Detta för att ytterst få BRFer klarar av att sätta samman en styrelse utifrån frivilliga boende med alla nödvändiga kompetenser. För många föreningar är det svårt nog att få ihop tillräckligt många som är villiga att lägga sin tid på att förvalta den gemensamma fastigheten, och då kan man inte vara så kräsen.

Frågan är varför TS bor i en bostadsrätt när han är så djupt okunnig om hur en BRF fungerar, och varför han anser att andra borde kunna mer än han själv.
Citera
2026-08-10, 20:07
Medlem
Styrelsemedlemmar i slumpmässig BRF har sällan kunskaper som krävs för att sitta i en styrelse. Detta gäller oavsett språkliga kunskaper.

Så att vederbörande inte behärskar svenska språket gör problemet marginellt större. Och då har jag arbetat mycket med styrelser och BRF:er.
Citera
2026-08-10, 21:21
Medlem
Mechilas avatar
Citat:

Och det grundläggande motfrågan är vad du själv tror om du tänker efter?

Ta dig själv som exempel, du tycks ju inte förstå. Vad tänker du om alla de svenska företag som drivs av invandrare som knappt kan svenska? Eller alla de företagare som inte är juridiskt skolade?

Att du sedan oroar dig för det stundande valet och att vi inte ställer några större krav på de som röstar i Riksdagsvalet förutom att man ska vara svensl medborgare och ha åldern inne, säger en hel del om vad du är för typ av person. Det är väl bra att partier lämnar information om sin politik till väljarna så att även de som inte behärskar svenska språket till fullo åtminstone ska få ett litet hum.

Det blir ju i övrigt en löjlig jämförelse i och med att det inte är någon garanti att den svenskaste av svenskar har exakt koll. Att du tvunget nämner (s) visar på hur bedrövligt dålig koll du själv har. Vem minns inte Jimmie Åkesson tal till nationen på Arabiska?

Ironin blir stor...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in