2026-08-10, 16:23
Medlem
Så jag har en tjock TV som har modellnamnet panasonic TX-21S3TC och jag har den uppkopplat med en original xbox från 2001 som kör xbmc emustation med en rgb scart kabel som går till baksidan av TV apparaten men jag är lite osäker om jag hade kunnat koppla upp en extern stereo anläggning med rca kablar då jag läste att jag på något sätt behöver splitta ljudsignalen vid scart kabeln så att jag kan koppla in stereo högtalare den vägen då denna TVn endast stödjer mono ljud då jag vill ha bättre ljud för retro spel.
Om rgb scart är det ända som behövs vet jag dock ej .
Citera
2026-08-10, 16:35
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knarpskaparen
Så jag har en tjock TV som har modellnamnet panasonic TX-21S3TC och jag har den uppkopplat med en original xbox från 2001 som kör xbmc emustation med en rgb scart kabel som går till baksidan av TV apparaten men jag är lite osäker om jag hade kunnat koppla upp en extern stereo anläggning med rca kablar då jag läste att jag på något sätt behöver splitta ljudsignalen vid scart kabeln så att jag kan koppla in stereo högtalare den vägen då denna TVn endast stödjer mono ljud då jag vill ha bättre ljud för retro spel.
Om rgb scart är det ända som behövs vet jag dock ej .

Den kan du använda https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/kablar-adaptrar/scart/dubbelriktad-scart-adapter-p39598

Men du har säkert RCA eller headphones ut. Tänk på att hörlursutatget har högre ursignal än RCA
Citera
2026-08-10, 16:37
Medlem
Hannitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Den kan du använda https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/kablar-adaptrar/scart/dubbelriktad-scart-adapter-p39598

Men du har säkert RCA eller headphones ut. Tänk på att hörlursutatget har högre ursignal än RCA

Ja, XBOX ska ha RCA audio utgångar, vad jag minns. Men det kanske kom billigare modeller utan?
Citera
2026-08-10, 16:39
Medlem
Noetlovskijs avatar
Den ser ut att ha hörslursuttag på framsidan.

Det enklaste i min värld vore att köpa en 3,5mm till 3,5mm telekabel och koppla in i AUX-ingången på en BT-högtalare, soundbar, receiver eller vad du nu önskar få ut ljudet från.
Citera
2026-08-10, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
Den ser ut att ha hörslursuttag på framsidan.

Det enklaste i min värld vore att köpa en 3,5mm till 3,5mm telekabel och koppla in i AUX-ingången på en BT-högtalare, soundbar, receiver eller vad du nu önskar få ut ljudet från.
Mycket riktigt min TV har ett hörlursuttag så jag ska testa den metoden
Citera
2026-08-10, 16:44
Medlem
Fantens avatar
Du behöver en Xbox-RCA-kabel till att börja med, alltså en sån som är delad i video och två ljudkanaler. Sen kopplar du in video-sladden i din SCART-adapter (en sån som är SCART i ena ändan och tre RCA-kontakter på andra sidan) och sen ljudkablarna in i din stereo. Eller ja, det finns kablar som skickar ljudet över TOSLINK också om man inte vill ha analogt ljud.

Typ en sån här. Då får du ut fullt 5.1-ljud.
Citera
2026-08-10, 16:44
Medlem
Fantens avatar
Gudar nej! Kör inte genom hörlursuttaget in till stereon. Det är en förstärkt utgång och det vill du inte köra in i din stereo om du kan låta bli.
Citera
2026-08-10, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Du behöver en Xbox-RCA-kabel till att börja med, alltså en sån som är delad i video och två ljudkanaler. Sen kopplar du in video-sladden i din SCART-adapter (en sån som är SCART i ena ändan och tre RCA-kontakter på andra sidan) och sen ljudkablarna in i din stereo. Eller ja, det finns kablar som skickar ljudet över TOSLINK också om man inte vill ha analogt ljud.

Typ en sån här. Då får du ut fullt 5.1-ljud.
Angående produkten i länken min TV är en tjock TV från sent 90 tal den har ingen hdmi
Citera
2026-08-10, 16:55
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Angående produkten i länken min TV är en tjock TV från sent 90 tal den har ingen hdmi
Det var så klart bara ett exempel. Din stereo kanske inte ens har TOSLINK?

Vet dock inte om dom kablarna med TOSLINK ens finns att få tag på och du vill förmodligen behålla RGB och bör således investera i en sån här: https://www.amazon.se/Mcbazel-h%C3%B6guppl%C3%B6st-TV-komponent-komposit-AV-ljudvideokabel/dp/B01E6W2XKW
Citera
2026-08-10, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Det var så klart bara ett exempel. Din stereo kanske inte ens har TOSLINK?

Vet dock inte om dom kablarna med TOSLINK ens finns att få tag på och du vill förmodligen behålla RGB och bör således investera i en sån här: https://www.amazon.se/Mcbazel-h%C3%B6guppl%C3%B6st-TV-komponent-komposit-AV-ljudvideokabel/dp/B01E6W2XKW
Jag tror inte den har stöd för toslink men jag ska titta på länken
Citera
2026-08-10, 17:00
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Jag kan inte gå i god för just den kabeln, men har själv använt just den lösningen.

Edit: en till anledning till att man inte vill gå via hörlursuttaget är att då får man med allt brus från TV:ns komponenter.
Senast redigerad av Fanten 2026-08-10 kl. 17:02.
Citera
2026-08-10, 17:39
Medlem
Citat:
Det finns startkablar med 2st rcakontakter och det enklaste vare antagoatt satsa på en sådan alt från hörlursuttaget men tänk på att alltid ha så låg volym från tv'n pga hörlursförstärkningen. Har själv kört så i brist på kablar men det bästa är en scart med 2st rca kontakter helt klart!!. Mvh
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in