2026-08-22, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ViMiljopartister
https://www.dn.se/nyheter/sverige/mp-topp-vill-utreda-avkriminalisering-och-legalisering-av-cannabis/

MP-topp vill utreda avkriminalisering och legalisering av cannabis

Här var jag först hoppfull (jag hade inte klickat på länken dock)

Citat:
Ursprungligen postat av TongLongLC
Artikeln är från 2020.

Tack för att du är vaken och påpekar det. Lite synd, hade vart ett av de få områden där jag känt hopp inför ett regeringsunderlag bestående av typ S+MP

Citera
2026-08-23, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av engammalfisk
MP & V.

och Ond Kyckling / (OK) , det registrerade lilla mini partiet, knark och att känna sig som i paradiset är ju ondskefullt & dåligt.

Glömde såklart svara här. MP är väl inte så trovärdiga? V har sagt att de vill avkriminalisera bruk (men inte längre än det)

Att nån nämner Ond Kyckling Partiet är för jäkla gött! Hittade inget i partiprogrammet ännu (men det kanske kommer?)
Citera
Igår, 11:51
Medlem
bo-jerrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Nope, finns inget stöd för detta i andra länder och delstater när detat skett, utan tvärtom, det har minskat de tyngre drogerna.

Men andra är inte, och vart får du hybrisen ifrån och att alla ska vara som dig?
För en sak är helt säker, drogerna är redan här och varför inte istället få kontroll på den största drogen för och särskilja den från annan narkotikahandel för?

Det verkar mer som att du vill ha kaos, våld och minderåriga fara illa med en lag som inte ens funkar att stoppa drogerna.
Utan det enda lagen gett oss, det är en större förbrukning än när lagen kom till om konsumtionsförbud.
Och det betyder att lagen har havererat, och det enda den gör ni är att skadar alla inblandade.

Men eftersom du säger det du gör, så måste det vara ditt huvudnarrativ.
Frågan är varför man ska ha poliser på en hälsofråga, för hälsofrågor bör sjukvården sköta, inte de pistol, batong och fängelser göra.
För vad ska en pistol, batong hjälp i ett hälsoproblem?
(Ingen hjälp om det var svårt och komma fram till svar för dig )

Jag är bara för att vi följer den gällande narkotika lagen.
Ändras lagen får även jag ändra mig. Även om jag har inte provar produkterna.
Citera
Igår, 15:27
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bo-jerry
Då har du inga som helst problem med detta ämne då, och varför har du då skrivit dina konstiga saker för?

Och du kan vara emot hur mycket du vill, men när du ska överföra din tro på andra, så ser det bara ut som ett väckelsemöte istället.
Sen är det så att lagen verkar göra så att folk är mer benägna att testa och då när det är olagligt.
Man ser liknande saker upprepa sig i många länder på exakt samma sätt, att lagen är det som verkligen eggar folk att testa.
För före 1960 var cannabis mycket låg konsumtion på, och sen ökade sakta sakta, sen först efter 1980 när konsumtionsförbudet kom.
Det var du vi sett en ändlös acceleration.

På samma sätt man ser ställen de lättat på lagarna så har det stannat upp.
Det finns säkert någon psykologi bakom detta, men det är rätt komiskt att när det inte längre är spännande och olagligt, så tappas intresset lite.
Citera
Igår, 16:26
Medlem
Citat:
Men har du inga åsikter om vad som är rätt och fel?

Tycker du att det är bra och rätt att staten straffar människor för vad de gör med sig själva bara för att staten gör det trots att det är groteskt att staten gör det?

Om homosexualitet kriminaliseras igen, hade du då plötsligt tyckt att det är bra och rätt att det är kriminaliserat, bara för att staten kriminaliserade det igen?

Du bara håller med staten oavsett hur grova övertrampen är? Varför underkastar du dig staten så?

Är du medveten om att staten ska tjäna folket, inte tvärt om?
Citera
Igår, 16:30
Medlem
Piratpartier eller Volt. Du ska absolut rösta på nåt parti som tillhör "övriga partier".. Det är mitt budskap.
Citera
Igår, 20:22
Medlem
bo-jerrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vod
Men har du inga åsikter om vad som är rätt och fel?

Tycker du att det är bra och rätt att staten straffar människor för vad de gör med sig själva bara för att staten gör det trots att det är groteskt att staten gör det?

Om homosexualitet kriminaliseras igen, hade du då plötsligt tyckt att det är bra och rätt att det är kriminaliserat, bara för att staten kriminaliserade det igen?

Du bara håller med staten oavsett hur grova övertrampen är? Varför underkastar du dig staten så?

Är du medveten om att staten ska tjäna folket, inte tvärt om?

Jo men jag plågas ju inte personligen av att knark är olagligt. Dom gånger jag varit i kontakt med narkotika har det varit negativt
Citera
Igår, 21:23
Medlem
Citat:
Jo men jag plågas ju inte personligen av att knark är olagligt. Dom gånger jag varit i kontakt med narkotika har det varit negativt
Du påverkas inte personligen så du bryr dig inte att staten begår övergrepp på befolkningen som kriminaliserar och straffar människor för vad de gör med sig själva, ett extremt grovt övertramp och något som ingen stat någonsin borde tillåtas göra, men du tar ändå ställning, och ställningen du tar är för att det ska fortsätta?

Du är verkligen på fel sida när du gör det. När en stat begår övergrepp på befolkningen så ska du stå upp för befolkningen, eftersom du är en del av befolkningen och inte en del av staten, och ta ställning MOT övergreppen trots att det inte påverkar dig, för om staten tillåts göra det så kommer det förr eller senare att handla om något som även drabbar dig personligen.

Visa lite ryggrad!
Senast redigerad av vod Igår kl. 21:27.
Citera
Igår, 21:42
Medlem
bo-jerrys avatar
Vad exakt är övergreppet när staten ber dig avstå från något som är ohälsosamt och i vissa fall livsfarligt? Börjar man men droger med den kunskapen är man ju en tväridiot. Väx upp och inse att lagen är till för oss inte emot.
Citera
Igår, 22:57
Medlem
Citat:
Vad exakt är övergreppet när staten ber dig avstå från något som är ohälsosamt och i vissa fall livsfarligt? Börjar man men droger med den kunskapen är man ju en tväridiot. Väx upp och inse att lagen är till för oss inte emot.
Om vi igen försöker hålla oss till cannabis är tydligen många andra länder, en del med högre BNP än Sverige, tväridioter.
Citera
Igår, 23:12
Medlem
Citat:
Övergreppet är inte att staten ber dig avstå från något ohälsosamt. Övergreppet är att de lägger miljarder varje år på att kriminalisera och straffa myndiga människor för att de frivilligt gör något ohälsosamt.

När det gäller de lagliga drogerna så ber staten dig (i vissa fall) avstå (trots att de själva säljer drogen) men myndiga tillåts (det är helt sjukt att myndiga måste tillåtas göra något med sig själva) ändå fatta egna beslut, att t.ex göra något ohälsosamt om de vill göra det och då är det inget övergrepp men när det gäller de kriminaliserade drogerna, som i många fall är mycket mindre skadliga än alkohol och en del till och med helt omöjliga att dö av överdos av, så är det ett övergrepp att staten, några få jävla politiker som helt slumpmässigt bara tycker att andra människor ska kriminaliseras och straffas för att de använder andra droger än drogerna som de själva använder, och slösar miljarder av skattebetalarnas pengar helt i onödan och dessutom skapar en enorm svart marknad som är en basinkomst för kriminella och en direkt orsak till en stor det av det grova våldet som drabbar hela samhället.

Det är ett av de grövsta övergreppen i historien. Det är ett mörkt jävla kapitel som har pågått alldeles för länge och som fortfarande pågår och i Sverige bara blir värre och värre.

Det finns ingenting som rättfärdigar kriget mot droger. Det finns ingenting som kommer ens i närheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in