Idag, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diskplockaren
Mondos trettonde mästerskapsmedalj. Medaljskåpet börjar bli fullt. Imponerande. Bara 26 år.
Det var t.o.m hans 15 internationella seniormedalj och det 14e guldet!
Otroligt imponerande!
Citera
Idag, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Det var t.o.m hans 15 internationella seniormedalj och det 14e guldet!
Otroligt imponerande!
Aha, då räknade jag fel. Tack för rättelsen.
Citera
Idag, 13:45
Medlem
Artsoppamedflasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stallbackshjonet
Varför skall Sverige vara glada över Nordiska - läs norska - framgångar i EM som "Ski-entusiasten" tycker?
Är det inte avundsjuka från Norge när svenskor i skidor kör ifrån norskor är det hån därifrån över Sveriges fotbollslandslag.

Det här lilla landet i väst skall alltid vara bäst! Det har ännu inte godtagit att de blev utslagna av England i VM. Norge kan inte på länge om nånsin tåla att de inte fick ro hem likt vikingar (de enda riktiga vikingarna!) över Nordsjön till sitt överlägsna land som de främsta världsmästarna i fotboll genom tiderna... Patetiskt.

Ja även svenskar går inte fria från avundsjuka, men jag minns min glädje när Norge kunde ta upp kampen mot Sovjet och DDR i vintersporter på den tiden.
Men det var då innan den osmakliga hybrisen bredde ut sig över Norge.
Det är rätt talande att NRK inte skrev ett ord om Almgrens superlopp och mästerskapsrekord. Jag såg inte heller en enda kommentar här på FB där man gratulerade Sverige från norrmännen, vilket många svenskar gör här inne när Norge tar medalj. Glädjen över de "nordiska framgångarna" verkar inte gälla alla norrmän...
Citera
Idag, 14:18
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Typ hälften av Norges finalplatser gav väl medalj nästan?
Jag tror de bara hade 8 top 6 platser jämfört med våra 11 men de tog ändå sex medaljer varav fyra guld vilket är imponerande.

Sverige har en större bredd det är det ingen tvekan om.
Sverige femma i deltagarantal. Norge mycket färre deltagare.
Men de presterar bättre per person.
Citera
Idag, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nossenos
Svårt att förstå att du nämner just Wallmark som så mycket sämre än alla andra som presterat svagt. Lantz, Salomonsson Lindh och Ragnar Carlsson (som du inte nämner alls) var knappast bättre. Och även Axelina hör väl dit om man jämför med resultat tidigare i år. Att du är besviken för Ekman förstår jag inte heller. Sexa är bättre än vad jag tänkt mig.
Tycker för övrigt det är vanskligt att jämföra med bästa tjejresultat då skillnaderna mellan män och kvinnor kan variera mellan olika grenar. Möjligen bättre att i så fall se hur långt (i procent) man är från världsrekordet för det egna könet, även om man kan ha invändningar även mot det.

Höjningsschemat var kanske inte helt fördelaktigt för Ekman, men hon har hoppat över 190 i nästan alla tävlingar denna säsongen, inkl. i kvalet, men stannade på 188 i finalen. Så Ekman var med andra ord en smärre besvikelse för mig, dock inte i nivå med de övriga på listan. Anledningen till att jag inte är så hård mot t.ex Salomonsson Lind är att hon förbättrat sig väldigt mkt denna säsongen. Hon låg runt 53m som PB förra året, dvs ungefär som hon kastade idag, så ser man till hennes nivå tidigare säsonger så låg hon ungefär i nivå med det. Gällande Ragnar så glömde jag honom. Han floppade rejält och det finns inte många ursäkter. Rent generellt känns killen lite tveksam rent attitydmässigt, på gränsen till disträ och uppgiven i intervjuer. Det är väldigt mkt "jag vet faktiskt inte", "jag har ingen aning", "det får bli som det blir", "jag tar det som det kommer" osv. Ragnars inställning måste bli bättre i framtiden om han ska få chansen igen på på den internationella scenen. Beatrice Lantz har jag mer överseende med. Hon är till skillnad från Wallmark en mästerskapsdebutant som är helt grön i internationella sammanhang. Så jag tycker inte att man kan vara lika hård mot henne som Wallmark av den anledningen. Jag gissar att hon var väldigt nervös och att missräkningen delvis förklaras av det.

Axelina var ett bottennapp men det är ju ett påtagligt mönster att utövarna i NCAA underpresterar i mästerskap: Utöver Axelina så presterade Emilia Sjöstrand, Wilma Nielsen, Emil Uhlin och Tilde Bjerager förhållandevis bleka insatser gentemot vad de levererat tidigare under säsongen. Lägg till Katarina Gråman som underpresterade på SM i Uppsala för ett par veckor sedan. Så även om Axelina stött 16 meter hade hon fått godkänt ändå, hennes formtopp var i juni. Sedan kan man förstås vara skeptisk mot uttagningarna av NCAA-atleter i mästerskap där de rent statistiskt nästan aldrig lever upp till sin potential.
Senast redigerad av kretinsky7 Idag kl. 15:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in