2026-08-09, 14:16
Medlem
Morsning korsning!

Oavsett vilket politiskt forum jag har besökt så har det varit slående hur ensidigt forumet är. Man matas bara med åsikter från en viss ideologi. För att uppmuntra öppen debatt utan ekokammarfenomenet har jag därför lagt alldeles för många timmar på att bygga debattbladet.se.

Vad är Debattbladet?
Debattbladet ett anonymt debattforum som innehåller upp till 7 aktiva debattämnen, med ett nytt ämne varje dag fram till valet. I varje debattämne tvingas användaren att se både argument för och emot frågan.

Teknisk stack
  • Next.js – Fullstack-ramverk för hela applikationen, där Server Actions används för backend-logik.
  • Prisma ORM – Sköter all kommunikation med databasen som är Postgresql.
  • NextAuth.js – Sköter all inloggning, säkerhet och användarsessioner.
  • Upstash Redis – Används för "rate limiting" för att förhindra spam.
  • Resend – E-posttjänst (API) för verifieringslänkar och återställning av lösenord.
  • Vercel – Hosting som även hanterar Cron Jobs för daglig rotation av inlägg.

Feedback
Eftersom detta är mitt första ordentliga hobbyprojekt tar jag gärna emot feedback, både kring tekniken och själva idén.

Simma lungt!
Citera
2026-08-09, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ElpexRullaren
Morsning korsning!

Oavsett vilket politiskt forum jag har besökt så har det varit slående hur ensidigt forumet är. Man matas bara med åsikter från en viss ideologi. För att uppmuntra öppen debatt utan ekokammarfenomenet har jag därför lagt alldeles för många timmar på att bygga debattbladet.se.

Och detta lirar med regel 1.01? "Det är däremot inte tillåtet att använda forumet för att skapa eller sprida marknadsföring för egen eller andras verksamhet. Endast oberoende tips är tillåtna."

Hur som. Visst är det drygt med nazistiska ryss-troll i varenda tråd... Puh.
Citera
2026-08-09, 14:36
Medlem
Din-gamla-mammas avatar
Vet inte var du hostar sidan, men den fungerar inte.
Citera
2026-08-09, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Och detta lirar med regel 1.01? "Det är däremot inte tillåtet att använda forumet för att skapa eller sprida marknadsföring för egen eller andras verksamhet. Endast oberoende tips är tillåtna."

Hur som. Visst är det drygt med nazistiska ryss-troll i varenda tråd... Puh.

Jag reviderade länge vad som strider mot regeln men landade i att jag gör som andra inlägg i denna avdelning som verkar ok. Vet ej vart annars kan kan få de tekniska tips jag söker.
Citera
2026-08-09, 15:22
Medlem
pn222jws avatar
Ett tips är https://www.50webs.com/ - helt gratis.
Citera
2026-08-09, 16:22
Medlem
Länken är felaktig.

Här är en som fungerar, https://www.debattbladet.se/
Citera
2026-08-09, 16:45
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElpexRullaren
Morsning korsning!

Vad är Debattbladet?
Debattbladet ett anonymt debattforum som innehåller upp till 7 aktiva debattämnen, med ett nytt ämne varje dag fram till valet. I varje debattämne tvingas användaren att se både argument för och emot frågan.

Teknisk stack
  • Next.js – Fullstack-ramverk för hela applikationen, där Server Actions används för backend-logik.
  • Prisma ORM – Sköter all kommunikation med databasen som är Postgresql.
  • NextAuth.js – Sköter all inloggning, säkerhet och användarsessioner.
  • Upstash Redis – Används för "rate limiting" för att förhindra spam.
  • Resend – E-posttjänst (API) för verifieringslänkar och återställning av lösenord.
  • Vercel – Hosting som även hanterar Cron Jobs för daglig rotation av inlägg.

Feedback
Eftersom detta är mitt första ordentliga hobbyprojekt tar jag gärna emot feedback, både kring tekniken och själva idén.

Simma lungt!
Sidan ser trevlig ut, men den är inte riktigt mobilanpassad. En liten del av titeln är bortklippt på min Android.
Kanske ska du skippa epostverifieringen. En del vill nog ogärna uppge sin mail. För ett debattforum skulle jag sköta det med enbart ett användarnamn och lösenord.
Kul ide. Hur går valet av ämnen till? Kan ju vara kul för dig att ordna automatiskt uppdatering med en ai-sökning på de mest publicerade valnyheterna.
Citera
2026-08-09, 19:55
Medlem
Bra ide, verkar fokusera mer på själva argumenten både för och emot och ser ut som att båda sidorna faktiskt kan mötas på ett bra sätt så att det inte blir någon ekokammare. Tyskland hade ett liknande system på 30-talet där dagens ämne debatterades och alla fick delta och göra sin röst hörd. Mycket bättre än den pajkastning vi ser idag i partiledardebatterna på SVT och i fulmedia.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in