2026-08-09, 11:29
Medlem
Kebabkas avatar
Denna diagnos kännetecknas av:

Citat:
det vill säga starka, fasta övertygelser som inte överensstämmer med verkligheten – utan att personen uppvisar de mer uttalade symptom som finns vid till exempel schizofreni (såsom hallucinationer eller splittrat tankemönster).

Brukar läkare kunna utvärdera och kunna ställa diagnos om symtomen är diffusa?
Alltså om inget tydligt psykotiskt tankeinnehåll uppvisas?
När blir diagnosen verkligen uppenbar för läkaren om patienten inte pratar om flygande monster och röster i huvudet som vid psykos..?
Citera
2026-08-09, 11:41
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kebabka
Denna diagnos kännetecknas av:

Brukar läkare kunna utvärdera och kunna ställa diagnos om symtomen är diffusa?
Alltså om inget tydligt psykotiskt tankeinnehåll uppvisas?
När blir diagnosen verkligen uppenbar för läkaren om patienten inte pratar om flygande monster och röster i huvudet som vid psykos..?
Nej, läkare missar ofta psykoser.
Även psykfall har självbevarelsedrift hos läkaren. Man vill oftast inte signalera hur dålig man är. Avslöja att man struntat i medicinen. Många är generellt fåordiga och man får dra ut ord ur dom.

Det är nog vanligast att anhöriga tar kontakt.

De flesta historier jag känner till handlar om polisingripande utomhus. Många kan sakna socialt skyddsnät.

Men detta är inte mitt område.
Men jag är ingen expert.
Citera
2026-08-09, 12:40
Medlem
Kebabkas avatar
Det är exempelvis fullt möjligt att polisen har span på en medborgare, att en persons partner försöker lura denne på pengar, att chefen och kollegan medvetet gör er arbetsplats otrevlig så du säger upp dig, men kanske inte sannolikt. En kvarglömd ryggsäck på bussätet hänger inte ihop med främlingen som du tror fotar dig men i själva verket tar en selfie.
Det är saker som inte riktigt kan beskrivas som hallucinationer utan bara fasta övertygelser som är svåra för patienten att ens ifrågasätta. De känns sanna och kan rent teckningar vara sanna?

Har jag förstått diagnosen rätt?

Hopplöst för omgivningen.
Hopplöst för patienten.

Hur utreder och behandlar en läkare denna diagnos? Missas läkare att kika efter denna diagnos eller kommer denne kunna uppmärksamma symtomen i ett tidigt skede?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in