Igår, 09:26
Medlem
Berit85s avatar
Jag har valt att helt skippa sociala medier, korta videoklipp och så kallade algoritmer i syfte att vårda min psykiska hälsa.

Väljer istället att lyssna på morgonradio (mestadels P3:s Morgonpasset), för att få ett trevligt och lättsamt innehåll som handlar om vardagliga saker.

Men nu har jag märkt att de mest pratar om klipp de har sett på sociala medier. De diskuterar sina algoritmer och "flöden" i oändlighet...

Just nu sitter helgvärdarna och pratar om det gamla virala klippet "Two girls one cup". Det känns hopplöst.

Jag längtar tills sommarvikarierna försvinner från etern.

Men, jag vill också tillägga: i fredags satt den oerhört rutinerade komikern och radioprataren David Druid (ordinarie programledare) och sände tillsammans med vaselin-snubben AKA bögen Assad Daoudi. Det var fruktansvärt.

Allt de gjorde var att prata om coola som klipp de hade sett på internet. De försökte t om spela upp några klipp i realtid, vilket var mindre lyckat då yourubes reklamer har blivit väldigt långa på sista tiden - och detta sker i public service.

Jag orkar snart inte längre. Finns det radioprogram där man inte pratar om Tiktok-klipp hela tiden, som inte samtidigt är dödstråkiga?

Vänligen

Berit
Senast redigerad av Berit85 Igår kl. 09:28.
Citera
Igår, 09:38
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berit85
Jag har valt att helt skippa sociala medier, korta videoklipp och så kallade algoritmer i syfte att vårda min psykiska hälsa.

Väljer istället att lyssna på morgonradio (mestadels P3:s Morgonpasset), för att få ett trevligt och lättsamt innehåll som handlar om vardagliga saker.

Men nu har jag märkt att de mest pratar om klipp de har sett på sociala medier. De diskuterar sina algoritmer och "flöden" i oändlighet...

Just nu sitter helgvärdarna och pratar om det gamla virala klippet "Two girls one cup". Det känns hopplöst.

Jag längtar tills sommarvikarierna försvinner från etern.

Men, jag vill också tillägga: i fredags satt den oerhört rutinerade komikern och radioprataren David Druid (ordinarie programledare) och sände tillsammans med vaselin-snubben AKA bögen Assad Daoudi. Det var fruktansvärt.

Allt de gjorde var att prata om coola som klipp de hade sett på internet. De försökte t om spela upp några klipp i realtid, vilket var mindre lyckat då yourubes reklamer har blivit väldigt långa på sista tiden - och detta sker i public service.

Jag orkar snart inte längre. Finns det radioprogram där man inte pratar om Tiktok-klipp hela tiden, som inte samtidigt är dödstråkiga?

Vänligen

Berit

Jag gav upp P3 när musiken mer eller mindre bara bestod av ”svenska” rappare och tror det var i samma veva som Martina försvann så rätt länge sen. P3 har sen dess blivit den kanalen jag lyssnar minst på då allt blivit för kontrollerat och styrt.
Nu gillar jag rock så har gått över till Bandit, ingen riktig morgonshow men ett gött skval med lite roliga gubbar och framförallt väldigt lite snack om youtubeklick och annat skit även om det ibland dyker upp.
De andra morgonshowerna som finns på radio är helt hemska då det alltid ska finnas någon kvinna med som har jobbig röst och otroligt tillgjorda skratt som måste fram även om det man pratar om inte är det minsta roligt.
Citera
Igår, 09:40
Medlem
Citat:

Det låter som att du borde ringa "Ring P1" i P1 och prata ut. Det är för övrigt ett himla trevligt program. Överhuvudtaget är P1 en mycket trevlig kanal.

Nu har väl inte jag något emot melodiradions skval men det blir ju lite väl hysteriskt emellanåt och det är föredraget att lyssna på P4 nattetid.

P3 är väl en ungdomskanal för övrigt?

Sen Pontus Enhörning försvann har väl det mesta gått ner sig i den kanalen?
Citera
Igår, 09:47
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Jag gav upp P3 när musiken mer eller mindre bara bestod av ”svenska” rappare och tror det var i samma veva som Martina försvann så rätt länge sen. P3 har sen dess blivit den kanalen jag lyssnar minst på då allt blivit för kontrollerat och styrt.
Nu gillar jag rock så har gått över till Bandit, ingen riktig morgonshow men ett gött skval med lite roliga gubbar och framförallt väldigt lite snack om youtubeklick och annat skit även om det ibland dyker upp.
De andra morgonshowerna som finns på radio är helt hemska då det alltid ska finnas någon kvinna med som har jobbig röst och otroligt tillgjorda skratt som måste fram även om det man pratar om inte är det minsta roligt.

Vi har nog olika smak tyvärr. Även om jag gillar ZZ Top, Creedence och Zappa så är nog hårdrock på morgonen det värsta jag kan tänka mig :/

Kvinnoröster har jag heller inget emot. Stockholms-asså-typ-å-liksom har jag vant mig vid (även om det också har ballat ur totalt på sistone).

Det bästa tycker jag är man + kvinna, vilket även verkar vara producenternas regel nr 1som bara bryts i nödfall. Druid + Linnea Wikblad - ÄLSKAR dem tillsammans. Magge + Branne. Magge + David. Der blir en fin balans. Druid + Branne kan jag leva med, även om det blir lite bröligt; de är ändå gia och sofistikerade. Druid + bög-araben var total jävla katastrof. "Amen asså liksom jag såg på tiktok..." Snälla skjut mig hårt i pannan med ett fungerande automatvapen.

Men men... jag inser att min Morgonpasset-era antagligen går mot sitt slut. Det känns sorgligt. Det blir väl till att lyssna på nåt pensionärsprogram typ P1 eller P4 i fortsättningen. Eller bara stänga av skiten och njuta av tystnaden.
Senast redigerad av Berit85 Igår kl. 09:51.
Citera
Igår, 09:50
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Det låter som att du borde ringa "Ring P1" i P1 och prata ut. Det är för övrigt ett himla trevligt program. Överhuvudtaget är P1 en mycket trevlig kanal.

Nu har väl inte jag något emot melodiradions skval men det blir ju lite väl hysteriskt emellanåt och det är föredraget att lyssna på P4 nattetid.

P3 är väl en ungdomskanal för övrigt?

Sen Pontus Enhörning försvann har väl det mesta gått ner sig i den kanalen?

Tack för tipset.... jag har redan ringt P1 och talat ut (om konspirationsvetenskap och konspirationsförnekelse) men då blev jag mest irriterad 😄

Kanske dags att ringa in igen, vem vet. Har lyssnat nån gång men aldrig fastnat.

P3 är kanske en ungdomskanal i bemärkelsen "ungt innehåll", men då programledarna själva är 40+ så tycker jag det borde svspeglas i innehållet. Jag har uppfattat det som en kanal som ska vara för alla. Musiken är helt OK tycker jag!
Citera
Igår, 09:51
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:

Vänligen

Berit

Då är nog P1 bäst. De har massor av lättsamma program ( diskbänksrealism) Som du tycks föredra. Många programvärdar har mycket bra diktion av det svenska språket. Det är ju alltid honung för hörselgången

SR har en massa poddar med det du söker dessutom
Senast redigerad av Upplyften Igår kl. 09:53.
Citera
Igår, 09:53
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Då är nog P1 bäst. De har massor av lättsamma program ( diskbänksrealism) Som du tycks föredra

SR har en massa poddar med det du söker dessutom

Ska ge det en chans. Diskbänksrealism - ja tack!

Brukar lyssna på P1 dok, P3 dok och ibland P3 ID. Kan du rekommendera nån annan podd?
Citera
Igår, 09:59
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Tack för tipset.... jag har redan ringt P1 och talat ut (om konspirationsvetenskap och konspirationsförnekelse) men då blev jag mest irriterad 😄

Kanske dags att ringa in igen, vem vet. Har lyssnat nån gång men aldrig fastnat.

P3 är kanske en ungdomskanal i bemärkelsen "ungt innehåll", men då programledarna själva är 40+ så tycker jag det borde svspeglas i innehållet. Jag har uppfattat det som en kanal som ska vara för alla. Musiken är helt OK tycker jag!

De runt 40+ är även de så inkörda i youtube och alla andra sociala medier så det är kört där också.
Det är P4, P1 eller klassisk morgon på P2 som gäller för dig.

Annars finns alltid Tunein där du kan hitta radiokanaler från hela världen. Bara att ta hem appen och börja söka. Finns säkerligen morgonprogram i andra länder också som är bättre än det som körs i sverige.
Citera
Igår, 09:59
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ska ge det en chans. Diskbänksrealism - ja tack!

Brukar lyssna på P1 dok, P3 dok och ibland P3 ID. Kan du rekommendera nån annan podd?

kan " Kropp & Själ" vara något ? SR:s egen beskrivning " Frågor om hälsa, svar om livet. Journalistik som känns."

Lyssnade på avsnittet : " Potatis – från skräpmat till supermat" Puttrar på rätt bra om ett oerhört angeläget ämne
Citera
Igår, 10:00
Medlem
Kleiners avatar
Du verkar lyssna mycket radio? Varför det?
Citera
Igår, 10:19
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
kan " Kropp & Själ" vara något ? SR:s egen beskrivning " Frågor om hälsa, svar om livet. Journalistik som känns."

Lyssnade på avsnittet : " Potatis – från skräpmat till supermat" Puttrar på rätt bra om ett oerhört angeläget ämne

Jag gråter.
Citera
Igår, 10:26
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kleiner
Du verkar lyssna mycket radio? Varför det?

Jag är mycket ensam, både i jobbet och privat, och amvänder då radion som ett trevligt sällskap. Har i princip inget socialt umgänge, och det är inte heller något jag önskar.

Jag minns stunden då jag hörde Morgonpasset första gången - det var 2023. Jag tänkte "Men vad o helvete är det här för jävla skräp?" - det var på den tiden då hysteriske Kodjo satt i studion och flabbade - skrev ett upprört inlägg på deras Facebook-sida men sen vart jag torsk

För rättvisans skull ska sägas att Morgonpasset har bjudit mig på många skratt och härliga stunder genom åren. Jag brukar lyssna när jag är ute i skogen, det tycker jag är trevligt.

Kan dock inte minnas vad jag gjorde innan jag började lyssna på Morgonpasset 24/7, vilket känns lite skumt. Antagligen lyssnade jag väl på musik och diverse poddar om seriemördare - eller så njöt jag bara av tystnaden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in