2026-08-09, 01:07
Medlem
Rookie81s avatar
https://www.foxnews.com/outkick-sports/wnba-commissioner-cathy-engelbert-sends-trans-inclusion-memo-enes-freedom-royce-white-announcements

Vet inte vilka grabbarna är men de har spelat i NBA och planerar nu att ställa upp i draften för WNBA. Cathy (bryr mig inte vem det är) Engelbert tycker inte om det då politik inte ska dras in i sporten.

De är självklart pro-trans och inkluderande som alla måste vara numera men nu kommer de testas på riktigt. "De låtsas bara för att skapa rubriker" kommer det heta och vi lär inte få något ur det här. Jag är säker på att de kommer nekas spela i WNBA trots att de är lika mycket kvinnor som alla andra trans-personer i världen.

Jag tycker fler män ska göra samma sak. Säg 100 till som tar kvinnors platser i en massa lag så ser vi vad som händer med ligan?

För övrigt går WNBA med förlust och tvingas bäras av herrarna (ändå gnäller spelarna om deras låga löner&#128514.
Citera
2026-08-09, 03:04
Medlem
burialhexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rookie81
https://www.foxnews.com/outkick-sports/wnba-commissioner-cathy-engelbert-sends-trans-inclusion-memo-enes-freedom-royce-white-announcements

Vet inte vilka grabbarna är men de har spelat i NBA och planerar nu att ställa upp i draften för WNBA. Cathy (bryr mig inte vem det är) Engelbert tycker inte om det då politik inte ska dras in i sporten.

De är självklart pro-trans och inkluderande som alla måste vara numera men nu kommer de testas på riktigt. "De låtsas bara för att skapa rubriker" kommer det heta och vi lär inte få något ur det här. Jag är säker på att de kommer nekas spela i WNBA trots att de är lika mycket kvinnor som alla andra trans-personer i världen.

Jag tycker fler män ska göra samma sak. Säg 100 till som tar kvinnors platser i en massa lag så ser vi vad som händer med ligan?

För övrigt går WNBA med förlust och tvingas bäras av herrarna (ändå gnäller spelarna om deras låga löner&#128514.

identifierar de sig som trans/kvinna?
könsbyte? kvinna på pappret?

låter som trams.
Citera
2026-08-09, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av burialhex

låter som trams.

Det är fox "vi är inte en nyhetskanal" news. Tror du det skulle vara ngt annat än bara en massa påhittat skit och trams?

Såhär fungerar alla högerextrema hjärnor tyvärr. Bara rent idioti.

Bild
Citera
2026-08-09, 08:24
Medlem
RedXs avatar
Bakgrunden är att flera företrädare för ligan har sagt sig vara anhängare av idén att kvinna definieras som ”person som identifierar sig som kvinna”. Dessa personer definierar sig nu som kvinnor och vill därför tillåtas delta.

Ligan ska enligt uppgift ha kallat till krismöte för att försöka enas om vad det första ordet i ligans titel betyder.
Citera
2026-08-09, 10:18
Medlem
Rookie81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anthraxious
Det är fox "vi är inte en nyhetskanal" news. Tror du det skulle vara ngt annat än bara en massa påhittat skit och trams?

Såhär fungerar alla högerextrema hjärnor tyvärr. Bara rent idioti.

Bild

Jag håller med om att trans är påhittat skit men vad i denna historia har Fox News fel om?
Citera
2026-08-09, 10:52
Medlem
5549s avatar
Jaså vad uppseendeväckande. Man går i taket!

Det här kommer att ockupera många idioters tankeverksamhet i många veckor framöver. Sociala medier kommer ryka av intensitet.

Samtidigt i verkligheten så sker hemskheter på riktigt, som faktiskt påverkar livet för oss alla.
Citera
2026-08-09, 23:36
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 5549
Jaså vad uppseendeväckande. Man går i taket!

Det här kommer att ockupera många idioters tankeverksamhet i många veckor framöver. Sociala medier kommer ryka av intensitet.

Samtidigt i verkligheten så sker hemskheter på riktigt, som faktiskt påverkar livet för oss alla.
Själv tycker jag det är viktigt att kvinnliga basketligan får vara fri från män som identifierar sig som kvinnor. Det är inte säkert, särskilt i en kontakt sport som basket. Snart nog kommer varje lag skaffa sig, först en, sen två och sen fler långa, välbyggda och själv identifierande kvinnor.
Enligt min mening förtjänar damerna att spela med och mot damer. Inget annat.
Dessutom roar det mig att WNBA genast gick ut med att de ska se över reglerna.

Syftet är såklart inte att Enes Freedom ska börja i damlaget. Syftet är att påvisa den underliga regeln som nu låter vem som helst som identifierar sig som kvinna och som har kapaciteten, att få vara med på uttagningen, i förhoppningen att regeln ska ändras. Och det verkar ju lyckas.
Citera
2026-08-12, 12:53
Medlem
AlanBStards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rookie81
"De låtsas bara för att skapa rubriker" kommer det heta och vi lär inte få något ur det här. Jag är säker på att de kommer nekas spela i WNBA trots att de är lika mycket kvinnor som alla andra trans-personer i världen.
Jo, så lär det bli och det blir hur krystat som helst när de ska avgöra vilka som är män som låtsas vara kvinnor och därmed ska få spela, vs vilka som är män som låtsas vara män som låtsas vara kvinnor och därmed inte ska få spela.

Citat:
Ursprungligen postat av burialhex

låter som trams.
Enligt vad WNBA skriver (iaf före det kommande krismötet) behöver männen inte ens vara kvinnor på pappret. Det räcker med att de identifierar sig som kvinnor, vilket NBA-männen i fråga nu gör. Och ja, det är trams att män som säger att de är kvinnor ska behandlas få tävla mot riktiga kvinnor.

Jag kan tycka det är roligt att se män som Hanna Mouncey tävla i damklassen (Aus football) och sopa banan med kvinnorna, men det kan inte vara kul för kvinnor som har tränat hårt att bli totalt överkörda av män i damklasserna.
Citera
2026-08-12, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Själv tycker jag det är viktigt att kvinnliga basketligan får vara fri från män som identifierar sig som kvinnor. Det är inte säkert, särskilt i en kontakt sport som basket. Snart nog kommer varje lag skaffa sig, först en, sen två och sen fler långa, välbyggda och själv identifierande kvinnor.
Enligt min mening förtjänar damerna att spela med och mot damer. Inget annat.
Dessutom roar det mig att WNBA genast gick ut med att de ska se över reglerna.

Syftet är såklart inte att Enes Freedom ska börja i damlaget. Syftet är att påvisa den underliga regeln som nu låter vem som helst som identifierar sig som kvinna och som har kapaciteten, att få vara med på uttagningen, i förhoppningen att regeln ska ändras. Och det verkar ju lyckas.

Detta är en av ytterst få gånger jag håller med dig till fullo, Jaffamannen. En person född som man, oavsett vad denne senare i livet identifierar sig som och oavsett vilka åtgärder denna beslutat sig för med hänvisning till sin kropp, skall hen definitivt ALDRIG tillåtas att delta i en liga eller tävling för kvinnor.

Dock finns en spännande svensk parallell. Louie (fd Louise) Sand, den kvinnliga landslagsstjärnan i Handboll, genomgick en könskorrigering och under denna period gjorde hon comeback i handbollen och spelade för det herrallsvenskan laget Kärra. Det är svårare att säga vad man tycker om detta. Jag lutar dock åt att man måste vara konsekvent, det man inte tillåter åt ena hållet, bör man inte tillåta åt det andra. Även om det som i fallet Louie Sand inte innebar en fördel för henne att spela herrhandboll.
Citera
2026-08-12, 15:21
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Master.Palm

Dock finns en spännande svensk parallell. Louie (fd Louise) Sand, den kvinnliga landslagsstjärnan i Handboll, genomgick en könskorrigering och under denna period gjorde hon comeback i handbollen och spelade för det herrallsvenskan laget Kärra. Det är svårare att säga vad man tycker om detta. Jag lutar dock åt att man måste vara konsekvent, det man inte tillåter åt ena hållet, bör man inte tillåta åt det andra. Även om det som i fallet Louie Sand inte innebar en fördel för henne att spela herrhandboll.

Det kan väl vara rimligt att kvinnor får lira i herrdivisionen. Det finns ju ett antal exempel på det i andra idrottssammanhang. Dock med brasklappen att kvinnan i fråga rimligtvis bör begränsas av samma dopingreglemente som männen.
Citera
2026-08-12, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Det kan väl vara rimligt att kvinnor får lira i herrdivisionen. Det finns ju ett antal exempel på det i andra idrottssammanhang. Dock med brasklappen att kvinnan i fråga rimligtvis bör begränsas av samma dopingreglemente som männen.

Samtidigt känns det tveksamt att ha olika regler för kvinnor och män. Dock finns det ju idrottsgrenar där man inte skiljer på män och kvinnor, exempelvis inom ridsport och motorsport. Så ämnet är inte så enkelt att det finns någon universallösning på problemet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in