2026-08-09, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TramsPostaren
Säg bara nej.

Människor måste lära sig att alla inte vill ha semestrar eller resor med dem huxflux eller inneboende.

Det är ett mycket litet fåtal människor jag kan sova hos eller ha sovandes hos mig vilket somliga inte velat acceptera men oavsett någons livssituation anser jag inte att mitt hem ska bli ett härbärge av det skälet. Att någon får sova hos en, en natt betyder i vissas ögon att de får flytta in.

Avskyr folk som inte vill inse att det inte är bekvämt för alla att bli trängda i sina egna hem. En stor del av befolkningen är introverta dessutom och människor som inte lever liv med ständigt nya människor och aktiviteter är sannolikt mindre intresserade av att plötsligt få andra hos dem en vecka, tio dagar eller ett halvår (somliga skulle kunna stanna hos andra så länge om de fick in en fot)

I hemmet vill man inte bedriva underhållning och tvingas umgås med andra dag efter dag efter dag, om man själv inte erbjudit någon att få komma och stanna hos en för en längre tid. Folk som vill ha ens sällskap, bjuder normalt över en det är inte som så att man går hem till någon med en resväska likt en Lotta på Bråkmakargatan och frågar om man får bo där.

Ja vissa accepterar inte nej och tror att dom kan sova över lite när som. Tror att dom äger ens hem eller något.
Citera
2026-08-09, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hidden-nick
Ja vissa accepterar inte nej och tror att dom kan sova över lite när som. Tror att dom äger ens hem eller något.
De utgår ifrån att andra är lika spontana och sociala som de själva är men saken är att alla inte vill ha övernattningar hur som helst eller ser det sociala som det enda intresset. Har man någpn boende hos sig så blir det svårt bara om man vill läsa i en bok eller pyssla med något projekt.
Citera
2026-08-09, 20:11
Medlem
FjodorBajkalsjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Visst men det hindrar ju inte att man kan hjälpa om det går!
Då kommer de bara tillbaka nästa gång de har strulat till sitt liv, å igen å igen...

Ska den där typen av människor lära sig att ta ansvar för sitt liv så är konsekvenser bättre än argument.
Citera
2026-08-09, 20:17
Medlem
Katzyns avatar
Tja håller din fru med dig? Är de uthärdliga att umgås med om ni inte ska hänga tio dagar?

Det är rimligt att säga nej till att låta dem bo hos er men låter inte som skäl i sig för att säga upp en bekantskap. Att de blir arga över ett nej är dock knepigt kan jag vara med på. Att ha en hel familj inneboende i tio dagar är en stor jävla grej, erbjöd de ens pengar som kompensation? De får väl hyra en stuga via airbnb eller nått om hotell är för dyrt. Jag hade aldrig pallat bo med en annan familj i tio dagar om det inte var en enorm herrgård eller något vi bodde i. En natt hade jag kunnat bjuda på även om jag trodde att de skulle vara jobbiga, men inte tio.

Men hade jag varit din fru och gillat familjen och velat fortsätta umgås med dem hade jag inte blivit glad över att du på eget bevåg sagt upp bekantskapen med hela familjen åt mig.
Senast redigerad av Katzyn 2026-08-09 kl. 20:19.
Citera
2026-08-09, 20:18
Medlem
Att bo hos vänner gör man enbart om de erbjuder sig eller om man känner de extremt bra, att göra det med sin familj är otänkbart om de inte bort väldigt stort och dessutom erbjuder sig.

Hotell är deras lösning och kan de ej ta ett nej så är det bara klippa banden. Du verkar inte var så förtjusta i dem ändå.

Bråkar frugan så kan du säga att hon får betala dina hotell nätter för är dom där så bor du på hotell.
Citera
2026-08-09, 20:19
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FjodorBajkalsjon
Då kommer de bara tillbaka nästa gång de har strulat till sitt liv, å igen å igen...

Ska den där typen av människor lära sig att ta ansvar för sitt liv så är konsekvenser bättre än argument.

Du har rätt i sak men jag förstod att Ts inte ville ha massa bråk med sin fru och det kan jag förstå!
Citera
2026-08-09, 22:10
Moderator
pbos avatar
Relationer och samlevnad --> Relationsakuten
/Moderator
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto