2026-08-09, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Åker du ofta på semester med dina bekantar, nej det här är tydligt vänner!

Husvagnssemester kan man absolut åka på tillsammans med bekanta, grannar eller andra husvagnsägare/entusiaster. Det var ju den typ av semester som TS berättade om och skrev klart ut "bekanta" redan i första meningen. Tydligt att TS inte vill vara kompis med dem och inte heller uppskattar att de vill bo hemma hos honom. Han funderar ju även på att säga upp bekantskapen pga detta, vilket man oftast inte gör med en rlktig vän.
Citera
2026-08-09, 12:13
Medlem
differentdayss avatar
Antingen så är det något mer här, som inte framkommit gällande den andra familjen. För annars är det mest du som sticker ut som riktigt grinig, trångsynt och verkar vara en kall människa.
Citera
2026-08-09, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av differentdays
Antingen så är det något mer här, som inte framkommit gällande den andra familjen. För annars är det mest du som sticker ut som riktigt grinig, trångsynt och verkar vara en kall människa.
TS kanske inte vill vara alltför detaljerad.

TS skriver att de bor i lägenhet. Hade det varit hus, med större ytor, trädgård osv, hade det möjligen varit lättare att hantera. Och om det hade handlat om goda vänner, vilket inte verkar vara så.

Tycker frun också seriöst att det är ok att tränga ihop sig i 10 dagar med bekanta som tjänar en hacka på uthyrning, dessutom sparar in pengar på alla turistattraktioner, shopping osv som inte blir av? Eller hoppas hon att TS säger nej, så hon kan fortsätta framstå som den ”snälla”?

Kommer att bli hullabaloo med tjafs om mat, anpassning på det hela taget. (Kan bli synopsis till en rolig, eller ”rolig” komedi)
Som sagt, eventuellt har TS utelämnat en del info, bekantingarna har förmodligen erbjudit en (skit)ersättning - men det spelar ingen roll. Vill man inte, så vill man inte oavsett grinighet, känslokyla osv.

Förstår att TS känner sig trängd och vill klippa kontakten helt för att ha så lite som möjligt med dem att göra. Klarar du att stå fast vid ditt beslut att inte upplåta ditt hem mot din vilja i 10 dagar utan att gå bananas och hamna i affekt, har du dragit det längsta strået.

Kanske är en trolltråd, men säkert många som råkar ut för liknande IRL i semestertider.
Citera
2026-08-09, 14:54
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FjodorBajkalsjon
Fast den här nöden är ju självskapad. Folk som förväntar sig att bli räddade av andra utan att själva tänkt igenom en plan B, är inget att ha.

Visst men det hindrar ju inte att man kan hjälpa om det går!
Citera
2026-08-09, 15:04
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Husvagnssemester kan man absolut åka på tillsammans med bekanta, grannar eller andra husvagnsägare/entusiaster. Det var ju den typ av semester som TS berättade om och skrev klart ut "bekanta" redan i första meningen. Tydligt att TS inte vill vara kompis med dem och inte heller uppskattar att de vill bo hemma hos honom. Han funderar ju även på att säga upp bekantskapen pga detta, vilket man oftast inte gör med en rlktig vän.

Tydligen är hans fru inte av samma åsikt!
Citera
2026-08-09, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Tydligen är hans fru inte av samma åsikt!

Nej, det är ju vad TS skriver. Och det är tydligen en del av problemet. Men det är ju han som framför sitt problem till oss, inte frun.
Citera
2026-08-09, 16:32
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av haxor4
Vi är bekanta med en familj och umgås till och från det är mamma papp samt 2 barn.
De planerade att åka till Italien och tyckte det var förnuftigt att stärka reskassan genom att hyra ut sin lägenhet i tio dagar när den ändå stod tom.
När den familjen planerar så brukar det skita sig ordentligt vilket det mycket riktigt gjorde, sonen i familjen har skadat sig och ligger på sjukhus och självklart kan de då inte resa.
Nu kommer problemet, då de hyrt ut sin lägenhet så har de ingen plats att bo på i 10 dagar så nu har de önskemål på att bo hemma hos oss dessa dagar, vilket ger mig kalla kårar på ryggen mannen i huset står jag ut med men hans kärring och den lilla dottern är rena pesten bägge två.
Jag har sagt blankt nej till detta och det har blivit lite bråk mellan oss, men frågan är om man inte direkt skulle klippa av umgänget, för ett antal år sedan hände något liknande skit vi skulle åka tillsamman på semester med våra husvagnar och då passade han på att hyra ut sin husvagn veckorna för vi skulle åka, jag tyckte det var olämpligt och rätt fick jag för den som hyrde husvagnen lyckades paja hjulaxeln på vagnen och få den lagad i semestertider var ju hopplöst.
Som ni märker är det ingen vanlig familj jag talar om, och gör jag fel om jag ber dem bara försvinna, jag orkar inte med sådant folk.

Du ska absolut inte släppa in detta lösk i ditt hem. Vem fan hyr ut sin lägenhet till andra medan man själv är på kortare semester? Dumsnålt säger jag. Även om de nu kommit iväg på den planerade semestern så hade de kunnat komma hem till en ödelagd lägenhet. Bor de i hyres? I så fall får de inte hyra ut på detta vis. För BR gäller lite andra regler och det går generellt att hyra ut via förmedlingstjänster som Air BNB.

Mina närmsta vänner hade jag givetvis hjälpt om det behövts, men ingen av dem skulle hyra ut sin bostad på detta sätt. Men jag hade satt absolut stopp för folk inte är nära mig eller som jag inte gillar. Barnfamilj - nej tack! Kul när ungarna springer runt och förstör saker och de korkade föräldrarna inte säger till.

Att de nu hyrt ut på detta vis, men ändå själva inte kan åka iväg är enbart deras problem. De får väl hyra en stuga i närheten.
Citera
2026-08-09, 16:34
Medlem
Eurodiscos avatar
Säg att bara nej och att dom kan ta in på hotell en vecka. Varför ska dom snylta på er?
Citera
2026-08-09, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av haxor4
Vi är bekanta med en familj och umgås till och från det är mamma papp samt 2 barn.
De planerade att åka till Italien och tyckte det var förnuftigt att stärka reskassan genom att hyra ut sin lägenhet i tio dagar när den ändå stod tom.
När den familjen planerar så brukar det skita sig ordentligt vilket det mycket riktigt gjorde, sonen i familjen har skadat sig och ligger på sjukhus och självklart kan de då inte resa.
Nu kommer problemet, då de hyrt ut sin lägenhet så har de ingen plats att bo på i 10 dagar så nu har de önskemål på att bo hemma hos oss dessa dagar, vilket ger mig kalla kårar på ryggen mannen i huset står jag ut med men hans kärring och den lilla dottern är rena pesten bägge två.
Jag har sagt blankt nej till detta och det har blivit lite bråk mellan oss, men frågan är om man inte direkt skulle klippa av umgänget, för ett antal år sedan hände något liknande skit vi skulle åka tillsamman på semester med våra husvagnar och då passade han på att hyra ut sin husvagn veckorna för vi skulle åka, jag tyckte det var olämpligt och rätt fick jag för den som hyrde husvagnen lyckades paja hjulaxeln på vagnen och få den lagad i semestertider var ju hopplöst.
Som ni märker är det ingen vanlig familj jag talar om, och gör jag fel om jag ber dem bara försvinna, jag orkar inte med sådant folk.

Bara att bryta kontakten.
Citera
2026-08-09, 17:26
Medlem
Finns ju vita lögner att ta till i sådana här nödfall, gör inte så mycket om de är halvt genomskinliga. Ju mer desto bättre faktiskt. Ni kan ju ha tagit fel på när svärmor skulle komma och hälsa på och bo hos er och inte insett att det är samtidigt så det blir för trångt t.ex. .. Förhoppningsvis fattar de vinken och var gränsen går i framtiden. Om din fru vill fortsätta vara kompis med dem är det väl onödigt att bryta helt.
Citera
2026-08-09, 17:47
Medlem
Skicka dem länkar på passande AirBnB. Måste givetvis finnas i Er närhet. Hade aldrig offrat 10 dagar på min semester med folk jag inte bjudit in hemma.

Alternativ säg att de får hyra Ert hus medan ni drar iväg någonstans.
Citera
2026-08-09, 18:06
Medlem
Säg bara nej.

Människor måste lära sig att alla inte vill ha semestrar eller resor med dem huxflux eller inneboende.

Det är ett mycket litet fåtal människor jag kan sova hos eller ha sovandes hos mig vilket somliga inte velat acceptera men oavsett någons livssituation anser jag inte att mitt hem ska bli ett härbärge av det skälet. Att någon får sova hos en, en natt betyder i vissas ögon att de får flytta in.

Avskyr folk som inte vill inse att det inte är bekvämt för alla att bli trängda i sina egna hem. En stor del av befolkningen är introverta dessutom och människor som inte lever liv med ständigt nya människor och aktiviteter är sannolikt mindre intresserade av att plötsligt få andra hos dem en vecka, tio dagar eller ett halvår (somliga skulle kunna stanna hos andra så länge om de fick in en fot)

I hemmet vill man inte bedriva underhållning och tvingas umgås med andra dag efter dag efter dag, om man själv inte erbjudit någon att få komma och stanna hos en för en längre tid. Folk som vill ha ens sällskap, bjuder normalt över en det är inte som så att man går hem till någon med en resväska likt en Lotta på Bråkmakargatan och frågar om man får bo där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in