2026-08-09, 01:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Känner mig dum. Gick förbi en äldre som ramlat och slagit i huvudet. Han skrek. Stort blåmärke på huvudet. Var några pensionärer där som ville han skulle lägga sig ner, men det ville inte han. Sedan fick dom han lägga sig ner. Dom ringde ambulansen. Jag tänkte, bra han får hjälp. Började gå, vände mig om efter 50 meter, tänkte bra dom hade lagt han i stabilt sidoläge. Tänkte att ambulansen hämtar han om 10 min och kör han till sjukhuset för kontroll.

Men så gick jag förbi 10 min senare på vägen tillbaka, då var ambulanspersonalen där och gjorde HLR på han. Fan, att jag gick och inte stannade kvar. För jag tänkte inte på att slag mot huvudet kan leda till andningsuppehåll och hjärtstillestånd. Det sas ju det på HLR-utbildningen jag gått men det kom jag inte ihåg där.

Jag funderar på, vad är sannolikheten för sådant händer? Jag menar ramla och slå sig i huvudet, gapa och skrika, sedan 10 min senare, hjärtstillestånd och ambulanspersonal som gör HLR? Kändes ju helt absurt gå förbi där på vägen tillbaka.

Det där kunde jag gjort bättre...
Så är det när man glömmer orsak. Du såg en som ramlade. (Tänker - Gubbe jävul. Snubbla på skosnörena. Du ba! Ding dong.) Emedan orsaken till att han ramlade missade du, då du bara såg att han föll och inte funderade på varför.
Citera
2026-08-09, 11:25
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Han är död nu, pga Hegamon.

Jag skojar: du gjorde mer än varannan hade gjort och du reflekterar över ditt beteende = du är typ en "god" person. Därmed inte sagt att du ska sluta att utbilda dig via Youtube, vishetens källa...
Citera
2026-08-09, 14:57
Medlem
Men varför tillskriver du dig själv något slags missad hjälteroll? Han hade ju sällskap och fick hjälp.

Din hjärna kanske processar det nu med en massa ”what ifs” men det hjälper ju varken dig eller gubben.
Citera
2026-08-09, 15:56
Medlem
Citat:
Jag bedömer jag kunnat göra HLR ungefär som medelpersonen, dvs kanske 50% chans det funkat. Vad vet jag.

13% av folk som får HLR utanför sjukhus överlever. Ambulansen var redan påväg och ingen visste mer än du, det finns ingenting du hade kunnat göra annorlunda.
Ett plötsligt hjärtstopp kan dessutom ske när som helst, ska du gå runt och vara orolig för alla människor du ser?
Fattar att det var obehagligt att gå förbi och se att det gått south så snabbt men det är inte ditt fel, försök släppa det och gå vidare.
Citera
2026-08-09, 19:32
Medlem
trallexs avatar
jag har tillkallat ambulans flera gånger åt olika människor. En sak de alltid säger är: "förändras tillståndet ring 112 igen!"
Citera
2026-08-09, 21:19
Medlem
Gick förbi en fastighet där någon aktivt tog livet av sig.
Hade jag gått förbi 1 min senare så hade jag mött hans barn. då hade jag kunnat plockat ned fanskapet och antagligen fått liv i han igen och frågat vad han håller på med.

Sörjer det lite än idag, jag respekterar hans val men man gör fan inte det när ens 3 barn under 10 och 5 är hemma.
Ambulansen fick liv I hans kropp men det var kört då.

Men livet handlar om tillfälligheter ibland bör man stanna upp lite. Men det var antagligen tokkört för åldringen, gissar någon form av blödning.
Hlr är dessutom pretty common knowledge.
Senast redigerad av skn88 2026-08-09 kl. 21:24.
Citera
2026-08-11, 06:32
Medlem
Citat:
Ja, och därför har jag till och med suttit och glott på massa field medics hur dom jobbar med skadade i US Army på Youtube. Får ta och uppdatera mina kunskaper genom YT just pga denna händelse där jag inte betedde mig helt optimalt utifrån situationen. Jag har exempelvis kollat ganska mycket på hur blödningar stoppas genom att trycka ner gasbindor i sår och hur en mentalt arbetar utifrån erfarenhet och kunskap.

Det är imponerande att se hur US Army Field Medic arbetar under svåra förhållanden och med svårt skadade personer. Jag har även studerat hur hårt kompressioner mot hjärtat ska göras och i vilken takt för att kunna det IRL.

Orsaken till mitt intresse är just denna mängden folk jag stöter på som är i nöd, skadade och hamnar i olika olyckor. Studera mera, och jag har en del att lära är vad jag tar med mig från gårdagens händelse. Jag kommer uppdatera mina kunskaper från Youtube så jag är mera alert nästa gång jag hamnar i en dylik situation, för jag är helt övertygad om det kommer ske.

Folk jag känner skämtar med mig och säger det är jag som drar till mig olyckor och dom frågar även om det var jag som dränkte tanten som drunknade. Men nej, jag bara hamnar i sådant här regelbundet. Glömde bort den äldre personen jag stötte på mitt i natten en vinter, han hade fått hjärtflimmer och låg utslagen i snön, ja, det vart bara att kalla på ambulans.

Fick springa till en telefonkiosk för jag hade inte mobil på mig, den var vandaliserad så det blev språngmarsch till polisstationen eftersom det var midnatt och jag fann ingen annan lösning på situationen. Ja ambulansen dök upp och han for iväg vid medvetande till sjukhuset.

Utöver allt ovan jag sagt så är det många jag stött på som cyklat omkull, blivit påkörda av bilar etc. Så jag ser mig faktiskt som en person som behöver hålla HLR och andra kunskaper vid liv, som är just livräddande. För sådant här händer mig kontinuerligt. Tyvärr händer sådant här när en är som minst förberedd, min erfarenhet. Det upplevs som jag i vardagen hamnar i dessa situationer när jag är lugn, utvilad och har tankarna på helt andra saker, än att kastas in i diverse livshotande situationer för mina medmänniskor.

Så jag får hålla mig uppdaterad, studera mera och vara förberedd inför nästa olyckshändelse.

Det kan man tycka, men det får mig samtidigt att i efterhand tänka, han kanske inte var alkis alls. Utan det beteendet kan komma efter en skallskada. Det var något jag faktiskt inte tänkte på där under situationen.

Jag tycker det verkar som det finns någon mening med att det händer dig så frekvent, du har inte tänkt på att utbilda dig till ambulanspersonal? Det kanske vore något?
Citera
2026-08-11, 06:36
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Han där borta
Så är det när man glömmer orsak. Du såg en som ramlade. (Tänker - Gubbe jävul. Snubbla på skosnörena. Du ba! Ding dong.) Emedan orsaken till att han ramlade missade du, då du bara såg att han föll och inte funderade på varför.

Varför han ramla, nej vet inte. Kan varit från snubblat på skosnörena till fått hjärnblödning eller hjärtinfarkt först och sedan så stått på öronen. Vad vet jag.

Citat:
Ursprungligen postat av pudrig
Men varför tillskriver du dig själv något slags missad hjälteroll? Han hade ju sällskap och fick hjälp.

Det har jag inte gjort. När jag tänker på det så sa dom på HLR att huvudskada kan leda till medvetslöshet och annat, men vem tänkte på det, inte jag...
Citera
2026-08-15, 15:11
Medlem
SysterMorbids avatar
Förstår inte riktigt.. varför skulle det ha hjälpt om du stannade? De tillkallade ju ambulans? Att han fick hjärtstopp är ju inte ditt fel?
Citera
2026-08-15, 19:44
Medlem
Citat:
Känner mig dum. Gick förbi en äldre som ramlat och slagit i huvudet. Han skrek. Stort blåmärke på huvudet. Var några pensionärer där som ville han skulle lägga sig ner, men det ville inte han. Sedan fick dom han lägga sig ner. Dom ringde ambulansen. Jag tänkte, bra han får hjälp. Började gå, vände mig om efter 50 meter, tänkte bra dom hade lagt han i stabilt sidoläge. Tänkte att ambulansen hämtar han om 10 min och kör han till sjukhuset för kontroll.

Men så gick jag förbi 10 min senare på vägen tillbaka, då var ambulanspersonalen där och gjorde HLR på han. Fan, att jag gick och inte stannade kvar. För jag tänkte inte på att slag mot huvudet kan leda till andningsuppehåll och hjärtstillestånd. Det sas ju det på HLR-utbildningen jag gått men det kom jag inte ihåg där.

Jag funderar på, vad är sannolikheten för sådant händer? Jag menar ramla och slå sig i huvudet, gapa och skrika, sedan 10 min senare, hjärtstillestånd och ambulanspersonal som gör HLR? Kändes ju helt absurt gå förbi där på vägen tillbaka.

Det där kunde jag gjort bättre...

Absolut inget du ska må dåligt över. Visst så är det viktigaste med att starta hlr snabbt för att öka chansen till överlevnad. Men så hög överlevnad är det inte med hlr. Vid ett hjärtstopp så har personen dött. Sedan om det var pga traumat i huvudet, ålder, eventuellt sjukdomar, så var det redan väldigt kritiskt och inte så stor chans att personen hade kunnat återhämtat sig att återupplivas, genomgå en operation och en lång rehabilitering.

Tyvärr så var det förmodligen en olycklig händelse där man inte kunde göra något för honom. Livet är skört och ännu skörare för de äldre.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in