2026-08-14, 09:00
Medlem
Vi lever i en demokrati
Betyder att saker och ting ändras

Gillar man inte samhällssystemet så ändrar man den.

Vi gillar inte LO = S
Vi gillar att facket ska vara partilösa så vi vet att en SDares röst är lika viktigt som en Sare.

Sen ska facket hålla borta från utrikespolitiken, de ska bara jobba för arbetarnas intresse , inte lägga krut på en palle tex

Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Nu har du ju jobbat under de villkor vi har i Sverige om det är här du har jobbat oavsett om du varit med i facket eller ej. Väldigt stor skillnad mot t.ex. USA. Gangster här är Musk/Tesla som angriper hur ett annat land fungerar. Han/De behöver inte verka här om han/de inte tycker om vårat samhällssystem.
Citera
2026-08-14, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David1982
😅😅😅 "Angriper" , Musk ger väl folk jobb?? Sist jag kollade...

När jag fick ett kontrakt där det stod "Medlemsavgift" så torkade jag röven med den.
Jag strök alltid den på kontraktet...ingen ska säga åt mig vad jag ska vara medlem i. Det är emot mina ärofyllda principer😊

Jag skrev ett kontrakt punkt... ville inte facket inblandade...jag trot på juridiska kontrakt😊

Jag har också läst lite vettu fackets historia...där man inte kunde befordrats till vissa positioner om man inte var medlem. Påminde lite om Nazityskland där man inte heller kunde komma upp sig om man inte var medlem.

Jag har pluggat, jobbat, kämpat...och allt jag har är frukten av mina risker och hårda arbete..
Sverige är ett gnäll land med för många lata sossar.

Vi ska inte ha politiska fack..punkt...

Tesla vann så accepterar det....IF metall ska inte slösa 100 tals miljoner på en strejk de inte kan vinna...
Nu är ju inte politiska parti inblandade i alla fack så där har du missförstått en hel del. Inte ens där de är det så är det så utan det var facket som i det fallet startade ett politiskt parti. Sen så fick väl även du kollektivavtalet om det nu fanns ett sådant på arbetsplatsen oavsett vad du själv tycker? Du fick alltså samma villkor och ev annat som alla kan få. Din utbildning fick du betald av skattebetalarna.
Citera
2026-08-14, 09:24
Medlem
Ja och de facken tar inte strid mot Tesla för en person med ngt fungerande IQ visste redan hur detta skulle sluta.

IF metall är politiska och de ska förintas
De är större hot än Musk.

Jag fick min utb och det är inte pga facket😅

Alla bolag har inte kollektivavtal och det går jättebra

Oljebolagen har betalat mig bra mkt mer utan tidsgräns när ngt skedde i min vardag som fick mig att ta en låång frånvaro

Så alla direktörer är inte blodtörstiga vampyrer som bara bryr om pengar

Däremot har många på offentliga sektorn fått sparken...ta Utöya terrordåd...jag antar du inte läser baksidan då för dig är det ju "längesen"

Kanske kommer nog som en chock för dig men de flesta har inte kunnat jobba bra sen deras barn vart ihjälskjutna. Var är facket då?? Många av de fick sparken...sosse Norge då...

Så sluta lovsjung facket...

Jag är en person som kommer upp i toppen för jag ger aldrig upp .. inte för ngn gammal bitter sosse hjälpte mig

Jag är uppfostrad att jobba hårt
Facket (IF metall, SEKO, LO) ska krossas
Nu kan vi iaf se att facket gjorde bort sig.

Samma sak när Transport hade valt en SDare ngnstans och T-port förlorat tvisten...så tänkte de överklaga till EU domstolen för deras "stolthet" var skadat. Är sånna ting verkligen för medlemmarnas intressen eller S??

Citat:
Nu är ju inte politiska parti inblandade i alla fack så där har du missförstått en hel del. Inte ens där de är det så är det så utan det var facket som i det fallet startade ett politiskt parti. Sen så fick väl även du kollektivavtalet om det nu fanns ett sådant på arbetsplatsen oavsett vad du själv tycker? Du fick alltså samma villkor och ev annat som alla kan få. Din utbildning fick du betald av skattebetalarna.
Citera
2026-08-14, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David1982
Ja och de facken tar inte strid mot Tesla för en person med ngt fungerande IQ visste redan hur detta skulle sluta.

IF metall är politiska och de ska förintas
De är större hot än Musk.

Jag fick min utb och det är inte pga facket😅

Alla bolag har inte kollektivavtal och det går jättebra

Oljebolagen har betalat mig bra mkt mer utan tidsgräns när ngt skedde i min vardag som fick mig att ta en låång frånvaro

Så alla direktörer är inte blodtörstiga vampyrer som bara bryr om pengar

Däremot har många på offentliga sektorn fått sparken...ta Utöya terrordåd...jag antar du inte läser baksidan då för dig är det ju "längesen"

Kanske kommer nog som en chock för dig men de flesta har inte kunnat jobba bra sen deras barn vart ihjälskjutna. Var är facket då?? Många av de fick sparken...sosse Norge då...

Så sluta lovsjung facket...

Jag är en person som kommer upp i toppen för jag ger aldrig upp .. inte för ngn gammal bitter sosse hjälpte mig

Jag är uppfostrad att jobba hårt
Facket (IF metall, SEKO, LO) ska krossas
Nu kan vi iaf se att facket gjorde bort sig.

Samma sak när Transport hade valt en SDare ngnstans och T-port förlorat tvisten...så tänkte de överklaga till EU domstolen för deras "stolthet" var skadat. Är sånna ting verkligen för medlemmarnas intressen eller S??
Vad har Norge med svenska fack att göra? Men jag tror nog att även oljearbetare har kollektivavtal i Norge, men då med en norsk fackorganisation. Sen är inte LO ett fack i sig likt Metall. Som sagt finns det kollektivavtal så gäller dem alla, även de som inte är medlem i något fack. Jag tror inte du skulle vilja ha de villkor man hade innan arbetare fick rättigheter.
Citera
2026-08-14, 09:47
Medlem
Citat:

Många i tråden verkar leva i villfarelsen att alla fack är LO men så är det ju inte. Svårt ibland att veta vilka som är gravt okunniga om ämnet de diskuterat eller bara trollar.

Likaså verkar många tro att kollektivavtal är något fackförbunden skriver helt på egen hand men de är ju framförhandlade med en motpart på arbetsgivarsidan. Denna motpart (i detta fall Motorbranschens Arbetsgivareförbund) är säkert måttligt road av att Tesla stökar till detta men har valt att hålla låg profil i konflikten. På direkt fråga från journalister har de dock sagt att Tesla är varmt välkomna att bli medlem.
Citera
2026-08-14, 09:53
Medlem
najah-al-shammaris avatar
Citat:
Nu har du ju jobbat under de villkor vi har i Sverige om det är här du har jobbat oavsett om du varit med i facket eller ej. Väldigt stor skillnad mot t.ex. USA. Gangster här är Musk/Tesla som angriper hur ett annat land fungerar. Han/De behöver inte verka här om han/de inte tycker om vårat samhällssystem.

En mekaniker inte tycker om Tesla eller dess ägare kan enkelt låta bli att ta anställning hos dem. Varför ska en mekaniker inte kunna välja att avstå IF Metall?

IF Metall kritiseras för att ställt till ett helvete för deras medlemmar, genom att under åratal använda dem som brickor i ett spel där fackpamparna sitter välbetalda på sina kontor medan medlemmar tvingats stå ute som strejkvakter i alla väder. Se diskussionen på deras facebooksida. Gissningsvis stängs kommentarsfältet snart ner.
Citera
2026-08-14, 10:07
Medlem
Nä men du pratar som vi är dömda om vi inte har facket..jag visade bara hur "behjälpliga" facket är med utöya offrens medlemmar med giltiga skäl inte har återhämtat sig. Detta skulle också ske i Sverige.

Medans jag jobbar för amerikanska, gulf, asiatiska,medelhavs Oljebolag och ingen av de har "kollektivavtal " men har 10000 ggr bättre avtal än dina kompisar. Kontrakt min vän kommer man långt med, men sen visade de en sida när jag fick smaka på livets hårda sida hur behjälpliga de var mot mig. Inga fack, inga extra Kontrakt...utan "du kommer tillbaka när du kan, vi betalar din lön 100% tills dess"

Men ingen ska tvinga mig att teckna avtal som de försökte när jag var en student och det är vad IF metall vill..."TECKNA ANNARS JÄVLAR "

De verkar tro "awww den lilla invandraren kan inte klara sig utan våran hjälp" . Det är sossar i ett nötskal.

Jag har gjort min värnplikt
Jag har studerat
Jag har gjort ALLT

Citat:
Vad har Norge med svenska fack att göra? Men jag tror nog att även oljearbetare har kollektivavtal i Norge, men då med en norsk fackorganisation. Sen är inte LO ett fack i sig likt Metall. Som sagt finns det kollektivavtal så gäller dem alla, även de som inte är medlem i något fack. Jag tror inte du skulle vilja ha de villkor man hade innan arbetare fick rättigheter.
Citera
2026-08-14, 10:08
Medlem
Precis

En man som förstår Fackets riktiga mål..
Låta arbetarna lida medans ordförande sitter med sex siffrigt belopp och "rör inte min a-kassa"

Citat:
Ursprungligen postat av najah-al-shammari
En mekaniker inte tycker om Tesla eller dess ägare kan enkelt låta bli att ta anställning hos dem. Varför ska en mekaniker inte kunna välja att avstå IF Metall?

IF Metall kritiseras för att ställt till ett helvete för deras medlemmar, genom att under åratal använda dem som brickor i ett spel där fackpamparna sitter välbetalda på sina kontor medan medlemmar tvingats stå ute som strejkvakter i alla väder. Se diskussionen på deras facebooksida. Gissningsvis stängs kommentarsfältet snart ner.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in