2026-08-13, 16:32
Medlem
Kartellen LO:s utpressning faller samman inför öppen ridå. Osmarta sossar
Citera
2026-08-13, 17:12
Medlem
Twitterturkens avatar
Hur många miljoner kastade IF Metall bort på det här jippot?
Citera
2026-08-13, 17:14
Medlem
Miljoner? Tror siffran blev 100 tals Miljoner eller 1 miljard , de pengarna kunde man lägga på pension och ngt för medlemmarna

Citat:
Ursprungligen postat av Twitterturken
Hur många miljoner kastade IF Metall bort på det här jippot?
Citera
2026-08-13, 17:23
Medlem
Alla borde skämmas som kör Tesla. Vilken värdelös människosyn de har. Bojkotta alla företag som har dessa skitbilar. Dessutom är de bland de sämsta nyare bilar vid besiktning. Men Metall är ju även värdelösa, facket som gör sina medlemmar arbetslösa!
Citera
2026-08-13, 17:37
Medlem
Skulle säga att stödet från IF Metall var väldigt stort den första hälften av strejken, dvs ca 1 1/2 år. Då hade man också lite naivt tanken att Tesla skulle vilja komma överens om ett avtal. Därefter tappade strejken fart. Jag vet inte alls om IF Metall drog ut alla kort ur lådan. Men i vart fall så var inte åtgärderna tillräckliga. Det största problemet var väl just möjligheten med den fria eller om man så vill gråa arbetsmarknaden. Hade det enbart varit svenskfödda teslaarbetare och inte möjligt ta in några från utlandet så hade tumskruvarna dragits åt för Tesla. Menmen så var inte läget. Både redan teslaarbetande utifrån som ”trainees” från t ex Östeuropa kom in. Med bara svenskar hos Tesla hade nog strejkgraden varit mer än 50%, samt omöjligt få in nån utifrån, hade det effektivt gett Metall styrka från dag 1. Vet att bilmekar från etablerade bilföretag skyr möjligheten att bli anställd av Tesla. Du kanske kan få nån från Milans mek. Men inte mer.
Senast redigerad av Maniskasamen 2026-08-13 kl. 17:43.
Citera
2026-08-13, 17:58
Medlem
remixutoheavens avatar
Ledningen är boomers utan någon som helst verklighetsförankring när de sitter på sina höga hästar och försöker diktera villkoren för de anställda. Illusionen om att störta Musk och Tesla har någon legat som en våt filt över den mesta av deras tankeverksamhet. Samtidigt tjänar de storkovan medan den strejkande arbetaren blir nolltaxerad och förmås betala tillbaka när de får pengar från skattemasen.

Kanske dags att inse att den verkliga fiende för arbetarna kommer inifrån dvs facket självt.
Citera
2026-08-13, 20:40
Medlem
najah-al-shammaris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maniskasamen
Skulle säga att stödet från IF Metall var väldigt stort den första hälften av strejken, dvs ca 1 1/2 år. Då hade man också lite naivt tanken att Tesla skulle vilja komma överens om ett avtal. Därefter tappade strejken fart. Jag vet inte alls om IF Metall drog ut alla kort ur lådan. Men i vart fall så var inte åtgärderna tillräckliga. Det största problemet var väl just möjligheten med den fria eller om man så vill gråa arbetsmarknaden. Hade det enbart varit svenskfödda teslaarbetare och inte möjligt ta in några från utlandet så hade tumskruvarna dragits åt för Tesla. Menmen så var inte läget. Både redan teslaarbetande utifrån som ”trainees” från t ex Östeuropa kom in. Med bara svenskar hos Tesla hade nog strejkgraden varit mer än 50%, samt omöjligt få in nån utifrån, hade det effektivt gett Metall styrka från dag 1. Vet att bilmekar från etablerade bilföretag skyr möjligheten att bli anställd av Tesla. Du kanske kan få nån från Milans mek. Men inte mer.

Du vet det? Aldrig fel med anekdotisk bevisföring. Det är ändå fint att envar har möjligheten att välja att jobba på Tesla, Volvo eller hos någon annan arbetsgivare. Mig veterligen är ingen tvingad att ta anställning hos Tesla. IF Metall tycks inte ha lockat speciellt många medlemmar att delta.
Citera
2026-08-13, 21:42
Medlem
Jag har aldrig varit ett fan av Tesla men minns när Musk var på "rätt" sida, då var Tesla underbar och bra för miljön.

Jävla dubbelmoral....

Men glad att Tesla krossade IF metall

Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Alla borde skämmas som kör Tesla. Vilken värdelös människosyn de har. Bojkotta alla företag som har dessa skitbilar. Dessutom är de bland de sämsta nyare bilar vid besiktning. Men Metall är ju även värdelösa, facket som gör sina medlemmar arbetslösa!
Citera
2026-08-13, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David1982
Jag har aldrig varit ett fan av Tesla men minns när Musk var på "rätt" sida, då var Tesla underbar och bra för miljön.

Jävla dubbelmoral....

Men glad att Tesla krossade IF metall

Du vill alltså ha tillbaka statarsamhället där folket får stå med mössan i hand och be om lite smulor? Jag har då aldrig hyllat Tesla!
Citera
2026-08-14, 07:49
Medlem
Jag har jobbat upp mig själv utan fack. Talas om kontrakt?

Hursomhelst så står jag med mössan i hand än stötta POLITISKA fack som IF metall / LO.
De bryr mer om S än sina medlemmar.

Jag är emot gangster fasoner.
Folk ska kunna välja om man vill teckna och de som jobbar, ogillar att det saknar kollektivtal kan väl då sluta och ta ngt annat.

Citat:
Du vill alltså ha tillbaka statarsamhället där folket får stå med mössan i hand och be om lite smulor? Jag har då aldrig hyllat Tesla!
Citera
2026-08-14, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David1982
Jag har jobbat upp mig själv utan fack. Talas om kontrakt?

Hursomhelst så står jag med mössan i hand än stötta POLITISKA fack som IF metall / LO.
De bryr mer om S än sina medlemmar.

Jag är emot gangster fasoner.
Folk ska kunna välja om man vill teckna och de som jobbar, ogillar att det saknar kollektivtal kan väl då sluta och ta ngt annat.
Nu har du ju jobbat under de villkor vi har i Sverige om det är här du har jobbat oavsett om du varit med i facket eller ej. Väldigt stor skillnad mot t.ex. USA. Gangster här är Musk/Tesla som angriper hur ett annat land fungerar. Han/De behöver inte verka här om han/de inte tycker om vårat samhällssystem.
Citera
2026-08-14, 08:51
Medlem
😅😅😅 "Angriper" , Musk ger väl folk jobb?? Sist jag kollade...

När jag fick ett kontrakt där det stod "Medlemsavgift" så torkade jag röven med den.
Jag strök alltid den på kontraktet...ingen ska säga åt mig vad jag ska vara medlem i. Det är emot mina ärofyllda principer😊

Jag skrev ett kontrakt punkt... ville inte facket inblandade...jag trot på juridiska kontrakt😊

Jag har också läst lite vettu fackets historia...där man inte kunde befordrats till vissa positioner om man inte var medlem. Påminde lite om Nazityskland där man inte heller kunde komma upp sig om man inte var medlem.

Jag har pluggat, jobbat, kämpat...och allt jag har är frukten av mina risker och hårda arbete..
Sverige är ett gnäll land med för många lata sossar.

Vi ska inte ha politiska fack..punkt...

Tesla vann så accepterar det....IF metall ska inte slösa 100 tals miljoner på en strejk de inte kan vinna...

Citat:
Nu har du ju jobbat under de villkor vi har i Sverige om det är här du har jobbat oavsett om du varit med i facket eller ej. Väldigt stor skillnad mot t.ex. USA. Gangster här är Musk/Tesla som angriper hur ett annat land fungerar. Han/De behöver inte verka här om han/de inte tycker om vårat samhällssystem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in