2026-08-08, 11:46
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Har noterat att bostadsrätter som har 2 balkonger (i olika väderstreck) värderar sjukt högt, det kan i innerstan röra sig om flera miljoner extra för dessa dubbla balkonger. Oftast säljs de in som extremt exklusiva, vilket ska motivera det höga priset.

Undrar dock om dubbla balkonger nånsin används? Är man ute och går ser man ju knappt ens folk som sitter på några balkonger, de allra flesta verkar stå tomma typ jämt?

När jag själv bott i bostäder där man haft balkong har den används endast ett fåtal ggr om året, vill man ut så tar man väl en promenad istället.

Så är det verkligen "värt" att betala så pass dyrt?
Citera
2026-08-08, 11:58
Medlem
Din-gamla-mammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Har noterat att bostadsrätter som har 2 balkonger (i olika väderstreck) värderar sjukt högt, det kan i innerstan röra sig om flera miljoner extra för dessa dubbla balkonger. Oftast säljs de in som extremt exklusiva, vilket ska motivera det höga priset.

Undrar dock om dubbla balkonger nånsin används? Är man ute och går ser man ju knappt ens folk som sitter på några balkonger, de allra flesta verkar stå tomma typ jämt?

När jag själv bott i bostäder där man haft balkong har den används endast ett fåtal ggr om året, vill man ut så tar man väl en promenad istället.

Det handlar inte om ifall de används eller inte. Utan det handlar om status, av att ha en sådan balkong.

Hade en kompis med sådan balkong, 8 våningar upp. Det enda vettiga med den var att man kunde byta plats för att få mer sol, eller för att undkomma vind. Annars var den väl mäh.
Citera
2026-08-08, 12:54
Medlem
S.O.Stolps avatar
Miljoner extra är kanske att ta i, en balkong brukar innebära runt 100K extra.

Det handlar om en illusion. Den potentielle köparen ser framför sig en prunkande trädgård, en oas. Men balkonger i Sverige används väldigt lite.
Citera
2026-08-08, 13:21
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Citat:

Om man använder de kan det ju vara trevligt men det är väl i Stockholms innerstad inte många som gör vad jag har sett, då finns det ju ingen anledning att betala flera 100.000 kr för det!
Citera
2026-08-08, 13:25
Medlem
hade tidigare en 1:a med stor inglasad balkong 3,5x2,0 m använde den inte mycket
i dag har jag en 2:a utan balkong saknar det inte mycket hade nog saknat hiss mera eftersom jag bor på 4:de våningen men har i allafall en gemensam balkong med skugga på em/kvällen att gå ut till när det är som varmast
Citera
2026-08-08, 13:48
Medlem
kyrkstockens avatar
Synnerhet attraktivt nu i värmen.

Det innebär att man kan ordna tvärdrag.

De gamla gårdarna är visserligen vackra men det blir enormt varm och luften stillastående i våra stenstäder. I synnerhet de små med innegårdar.
Citera
2026-08-08, 21:03
Medlem
Citat:

Har en äldre släkting som har detta.

Balkongen går runt hörnet på lägenheten.

De tycker det är bra ifall det blir för varmt att sitta i solen eller tvärt om.

Så har alla gavellägenheterna i området, vet inte om dessa är dyrare än de andra, men absolut inte flera miljoner, som du säger.

Men att betala miljoner extra, nej.
Är väl inte så många dagar man använder en balkong, om den inte är inglasad då, så verkligen inte värt det isåfall.
Senast redigerad av Cutthethroat 2026-08-08 kl. 21:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in