Citat:
Ursprungligen postat av
Kapten-Boom
På sociala medier ser man hela tiden unga tjejer (20-30 år) som skriver lååååånga inlägg om allt möjligt i sina liv, på engelska? Man ser ju vilka som svarar, jag hade fattat om svaren också varit på engelska, då har ju den som skriver uppenbarligen engelsk-talande vänner, men alla skriver på svenska så tydligen så har personen vänner som begriper svenska? Vadan behovet att skriva på engelska?
Inläggen är ofta väldigt meningslösa, ofta något i stil med "Today, my boyfriend and I went out to the park; we stood for a long time admiring the beautiful trees, and it struck me that life is finite and that one should seize every chance to enjoy the here and now." som typ ska föra tankarna till nåt filosofiskt, är syftet att personen ska framstå som djup och intellektuell?
Men begriper fortfarande inte varför det är så viktigt att det skrivs på engelska?
Nu hänger jag inte jättemycket på Facebook (FB) men jag har sett fenomenet. Nu är ju typ 98% av alla inlägg på FB fullständigt meningslösa. De enda som bryr sig är närmast sörjande. Idag talar och skriver väl nästan alla hyfsat obehindrat på engelska så att visa att de "kan engelska" gör det bara än mer löjligt, dessutom när det är så vardagliga grejer som att nämna att området är vackert eller inte.
Vidare så är ju FB ett vuxendagis där folk söker "gillande" för rent trams och det verkar dessutom gå hem. För det är när det är tramssaker som gillandena trillar in, skriver man något om någon poitisk konflikt eller något tyngre än att en måltid smakade gott så får man typ 1% reaktion mot 95% på rent trams.
Citat:
Ursprungligen postat av
hippili
Det som är ännu värre är folk som skriver in engelska ord i svenska meningar så det blir blandat språk, man slutar läsa även pratar så, då slutar man lyssna och går därifrån
Att använda 2 språk samtidigt är nog mest diagnos muppar som gör, att bara köra på engelska kan vara för dom inte kan svenska språket
Det där känns mest som "wannabe" folk håller på med. Men fullständigt störande är det.