2026-08-09, 02:37
Medlem
Det är väl ok med dubbla efternamn så länge förnamnet är enkelt. Sedan finns det personer som gifter sig med någon som har dubbla efternamn men dessutom behåller sitt eget, typ
Ann-Marie Lund Nilsson-Svensson.

Adliga kvnnor som gifter sig brukar inte byta bort sitt namn, typ
Greta Creuztervogel Nilsson-Berg.

Hur deras män gör vete tusan. Men det blir kanske typ Sebastian Persson-Knutsson Blomdahl för dem.
Citera
2026-08-09, 08:49
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
Ja deras beslut KAN såklart ha berott på att de känner sig tvungna att följa den norm som feminismen dikterar.

Men det KAN ju också ha helt andra anledningar.
Nej, bakgrunden är svagare feminiserade män. Det är enda anledningen till att detta kan ske. Att en man tar kvinnans namn.

Och som redan påpekats blir detta absurt efter några generationer.
Citera
2026-08-09, 08:56
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Nej, bakgrunden är svagare feminiserade män. Det är enda anledningen till att detta kan ske. Att en man tar kvinnans namn.

Så du har någon magisk förmåga som får dig att veta orsaken bakom vart och ett av sveriges alla namnbyten? Eller vad exakt är det du menar?

Det kan t ex inte vara så enkelt att kvinnans efternamn råkar vara finare?

Att ha komplex över vems efternamnet var från första början verkar tvärtom omanligt tycker jag. Har du inte mer manlighet än den som kan tyckas sitta i namnet, DÅ är du "feminiserad" på riktigt!! DET ÄR JU BARA ETT NAMN. Något som står på körkort och pass. Själv använder jag inte ens mitt riktiga namn när jag umgås med bekanta (jag är för skum för det).
Citera
2026-08-09, 09:03
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
Så du har någon magisk förmåga som får dig att veta orsaken bakom vart och ett av sveriges alla namnbyten? Eller vad exakt är det du menar?

Det kan t ex inte vara så enkelt att kvinnans efternamn råkar vara finare?

Att ha komplex över vems efternamnet var från första början verkar tvärtom omanligt tycker jag. Har du inte mer manlighet än den som kan tyckas sitta i namnet, DÅ är du "feminiserad" på riktigt!! DET ÄR JU BARA ETT NAMN. Något som står på körkort och pass. Själv använder jag inte ens mitt riktiga namn när jag umgås med bekanta (jag är för skum för det).
Ja, jag är särbegåvad enligt skolan och militären. Det framstår säkert som en magisk förmåga om man saknar den själv.

Egentligen har jag bara gigantisk hjärna och minns det jag läst över lång tid. Det finns inget magiskt i det.

JA man kan inbilla sig en mängd orsaker fast orsaken är en annan.

Det är en mans uppgift att säga nej. Det har inget med ett namn att göra. Detta handlar om mannens svaga ställning.

Den osäkre är du.
Jag säger bara nej och går vidare.
Citera
2026-08-09, 09:16
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Ja, jag är särbegåvad enligt skolan och militären. Det framstår säkert som en magisk förmåga om man saknar den själv.

Egentligen har jag bara gigantisk hjärna och minns det jag läst över lång tid. Det finns inget magiskt i det.

JA man kan inbilla sig en mängd orsaker fast orsaken är en annan.

Det är en mans uppgift att säga nej. Det har inget med ett namn att göra. Detta handlar om mannens svaga ställning.

Så om man är man får man aldrig välja sina strider och kompromissa med sånt som inte spelar nån roll?

Ett exempel:
Om du och en flickvän ska välja vilken stol ni ska sitta på när ni ska gå på något cafe, du skiter i vilken stol men hon vill absolut vara vänd mot fönstret, kan du då inte kompromissa och låta henne sitta mot fönstret? Utan du tycker det är viktigare att visa någon (dig själv? omvärlden? Gud?) att "du bestämmer"?
Citera
2026-08-09, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kapten-Boom
Har en bekant som gifte sig rätt nyligen, känner inte honom sådär jättebra men träffats ett par gånger.

Tydligen tog både han och tjejen dubbla efternamn, alltså sitt eget + partnerns. Så om han hette Olof Svensson och hon Erika Stensund så heter de nu alltså Olof Svensson Stensund och Erika Svensson Stensund.

Tycker det är sjukt larvigt, vad fan är detta för nytt modetrams? Är syftet att det ska vara så rättvist som möjligt, om ingen behövt "ge upp" sitt tidigare efternamn? Man har ju hört om kvinnor som tar dubbla efternamn och även om "män" som byter till kvinnans efternamn men detta var fan något nytt.

Är det inte fortfarande "orättvist" om killen har ett mansnamn och tjejen ett kvinnonamn? Varför bytte de inte båda till könsneutrala namn i samma veva?

Det är löjligt, men mycket som folk gör är löjligt så det borde inte överraska mycket.
Trist för barnen som redan har 2 namn och gifter sig med en annan med 2 namn, undrar när första stollen med 4 efternamn dyker opp?

(Antar det redan finns, men tänker inte googla)
Citera
2026-08-09, 16:09
Medlem
Vem orka bry sig, låt folk heta vilka kombinationer de vill och önskar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in