2026-08-08, 00:14
Medlem
avcs avatar
Jag har kromfälgar som till hälften plastidippats i vägverksorange för sisådär 50 år sen. Mycket av orangefärgen har tvättats bort i sjok/fragment och även blästrats av väldigt mycket fullgas på grusvägar. jag vill återställa.

Hur gör man det utan att lämna in på lack för fyra årslöner? Är det plasti dipp man använder på fälg, eller vanlig klotter spray på flaska? Air brush? (Soft air gun tänkte ja skriva haha, de är väl mer hållfast än den här jävla skit färgen i guess)

Angående fälgen: Själva centern är fortfarande grå, asså navkapseln i mitten. Men det utomborderliga är orange. Asså ytterkantsringen utanpå navet.
Citera
2026-08-08, 00:37
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avc
Jag har kromfälgar som till hälften plastidippats i vägverksorange för sisådär 50 år sen. Mycket av orangefärgen har tvättats bort i sjok/fragment och även blästrats av väldigt mycket fullgas på grusvägar. jag vill återställa.

Hur gör man det utan att lämna in på lack för fyra årslöner? Är det plasti dipp man använder på fälg, eller vanlig klotter spray på flaska? Air brush? (Soft air gun tänkte ja skriva haha, de är väl mer hållfast än den här jävla skit färgen i guess)

Angående fälgen: Själva centern är fortfarande grå, asså navkapseln i mitten. Men det utomborderliga är orange. Asså ytterkantsringen utanpå navet.

Detta är ju en fråga för AI. Men jag kan iallafall säga att du bör blästra eller sandpappra kromet om du vill att färg ska fästa.

Plastidip är överskattat. Använd riktig färg istället. Slipa, primer, därefter några lager vanlig färg. Kolla så att färgerna är kompatibla med varann och med underlaget. Temperatur och tid är väldigt viktigt med moderna färger.

Försök att vara i en lackbox så du slipper irriterande dammkorn i resultatet. Har du ingen annanstans att vara så sätt upp ett större tält... Och damma av dig innan. Använd helst målaroverall.

Sedan måste fälgen vara jävligt ren, men det förstår du säkert själv. Tvätta i ammoniak och ta bort eventuell oxid så att fälgen ser lika ren ut som ny.

Alternativet är att du bara sprayar och ser glad ut och hoppas på det bästa - men då kommer resultatet skrika "pundare". Inte minst för att färgen är orange... Polisen kommer stoppa dig när du rullar omkring på kvällarna.

Det finns en anledning till att det kostar "fyra årslöner" om du ska anlita någon att göra detta.
Senast redigerad av Skattebrott 2026-08-08 kl. 00:40.
Citera
2026-08-08, 01:27
Medlem
Plastidipp är det sådan där mjuk gummifärg?

Kanske kan använda en roterande stålborste på borrmaskinen och "skrubba" loss plastidippen.

Sedan högtryckstvätta bort resten, använd munstycket nära fälgen så du "skär bort" den plastidipp som fortfarande sitter kvar.

Högtryckstvätt finns på manuella biltvättar,om du inte äger en själv.

Enligt AI kan man använda WD40 eller lacknafta, spola med högtryckstvätt eller använda ett specialmedel framtaget just för att ta bort Plastidipp.

Sedan tvätta rent med thinner eller aceton,grunda och måla med valfri färg.
Citera
2026-08-08, 08:49
Medlem
fjollciggs avatar
Citat:
Hur gör man det utan att lämna in på lack för fyra årslöner?

Prata med fordonsprogrammet på din lokala gymnasieskola. Jag fick en TV-bänk omlackerad av målarlinjen. Det kostade två tårtor (OBS. Ej metafor för tusenlappar utan jag menar två prinsesstårtor!)
Citera
2026-08-08, 13:01
Medlem
Har du flera lager färg på fälgarna kan du pensla med gammal bromsvätska, som löser upp färgen.
Tar litet tid - men inte mycket arbetsinsats.
Därefter "rugga upp" kromytan så att ny färg fäster.
Har själv använt Biltemas fälgfärg därefter på såväl stål- som lättmetallfälg!
Citera
2026-08-08, 18:42
Medlem
Citat:

Jag använde plastidip (rubberpaint) spray från biltema (mattsvart) till mina fälgar.
Citera
2026-08-09, 05:52
Medlem
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
Detta är ju en fråga för AI. Men jag kan iallafall säga att du bör blästra eller sandpappra kromet om du vill att färg ska fästa.

Plastidip är överskattat. Använd riktig färg istället. Slipa, primer, därefter några lager vanlig färg. Kolla så att färgerna är kompatibla med varann och med underlaget. Temperatur och tid är väldigt viktigt med moderna färger.

Försök att vara i en lackbox så du slipper irriterande dammkorn i resultatet. Har du ingen annanstans att vara så sätt upp ett större tält... Och damma av dig innan. Använd helst målaroverall.

Sedan måste fälgen vara jävligt ren, men det förstår du säkert själv. Tvätta i ammoniak och ta bort eventuell oxid så att fälgen ser lika ren ut som ny.

Alternativet är att du bara sprayar och ser glad ut och hoppas på det bästa - men då kommer resultatet skrika "pundare". Inte minst för att färgen är orange... Polisen kommer stoppa dig när du rullar omkring på kvällarna.

Det finns en anledning till att det kostar "fyra årslöner" om du ska anlita någon att göra detta.
Är de svindyrt att lämna in på pulverlack? Lackbox innehafves dessvärre inte privat än mindre kunskap.

Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Har du flera lager färg på fälgarna kan du pensla med gammal bromsvätska, som löser upp färgen.
Tar litet tid - men inte mycket arbetsinsats.
Därefter "rugga upp" kromytan så att ny färg fäster.
Har själv använt Biltemas fälgfärg därefter på såväl stål- som lättmetallfälg!
Kan man göra de asså? Och lösa upp den gamla vätskan på köpe?
Kan man bara spola ner bromsvätskan på macktvätten sen?
Citera
2026-08-09, 06:50
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Är de svindyrt att lämna in på pulverlack? Lackbox innehafves dessvärre inte privat än mindre kunskap.

Kan man göra de asså? Och lösa upp den gamla vätskan på köpe?
Kan man bara spola ner bromsvätskan på macktvätten sen?

Kostar runt 500 kr per fälg, men mer eftersom det är krom under, som måste tas bort för att färg ska fästa.

Ska du lösa upp färgen så använd inte bromsvätska för böveln. Använd thinner (xylen), bensin eller lacknafta. Du kan även använda starkt avfettningsmedel (sånt man har på vintern att ta bort tjära med, innan man tvättar bilen).

Viss bromsvätska tar bort viss färg, men isåfall får du ju kolla så att bromsvätskan du får tag i är sån. Den fräter också, vilket inte är optimalt i detta fall.
Citera
2026-08-09, 09:00
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
Kostar runt 500 kr per fälg, men mer eftersom det är krom under, som måste tas bort för att färg ska fästa.

Ska du lösa upp färgen så använd inte bromsvätska för böveln. Använd thinner (xylen), bensin eller lacknafta. Du kan även använda starkt avfettningsmedel (sånt man har på vintern att ta bort tjära med, innan man tvättar bilen).

Viss bromsvätska tar bort viss färg, men isåfall får du ju kolla så att bromsvätskan du får tag i är sån. Den fräter också, vilket inte är optimalt i detta fall.
Thinner, bensin, lacknafta eller avfettning löser inte några lacker, Plastidip ska ju gå att lösa med lacknafta men det ska också gå att skala av om det är det som sitter på fälgarna.
Bromsvätska förstör lack men det går inte så fort, bättre att köpa nån lackborttagning i så fall.

Hade köpt andra fälgar om det inte är alldeles speciella sådana som finns.
Citera
2026-08-09, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Thinner, bensin, lacknafta eller avfettning löser inte några lacker, Plastidip ska ju gå att lösa med lacknafta men det ska också gå att skala av om det är det som sitter på fälgarna.
Bromsvätska förstör lack men det går inte så fort, bättre att köpa nån lackborttagning i så fall.

Hade köpt andra fälgar om det inte är alldeles speciella sådana som finns.
Enligt min erfarenhet så stämmer det att varken tinner, bensin, lacknafta eller avfettning biter på färg - och speciellt fälgfärg.
Aceton kan "ta" färgen - men det går inte fortare, och är ännu hälsofarligare.
Det tar tid med bromsvätska - men det gör det även med färgborttagning.
Jag sparar alltid begagnad bromsvätska för just det här ändamålet.
Även bromsvätskeflaskor som är öppnade, och varit så en tid, töms i begflaskan.
Bromsvätska är hygroskopisk och ska "förbrukas" direkt efter att förseglingen brutits.
Citera
2026-08-12, 11:03
Medlem
Du kan hälla lite valfri färg över fälgarna så det slutligen täcker fälgen bra...Eller köpa några burkar billig sprayfärg och dra på.
Vill du ha lite extra touch så slipar du av hela fälgen med ett ex 300-400 korns slippapper innan så fäster färgen bättre.
Vill du ha det ordentligt.
Lämna in på firma för blästring och pulverlackering - kostar kanske runt 4-7k/4st fälgar.
Billigare och förmodligen bästa förslaget är att köpa andra fälgar som ingen har misshandlat på sättet dina är.

Plastidip lossnar av stark avfettning/aceton/lacknafta mfl - vill du slippa det så drar du en ordentlig högtryckstvätt över det så lossnar det förmodligen.
Dom nämnda ovan löser inte upp fälg färg, eller jo kanske om man lägger en fälg i ett sådant bad i några veckor.
Citera
2026-08-14, 11:58
Medlem
zepofans avatar
Citat:

Vad är syftet med att måla fälgarna? Vill du bara ha en enhetlig färg som inte är orange eller ska det vara nyskick på fälgarna? Jag målade mina vinterfälgar (aluminium) med Biltemas gummifärg för ca 10 år sedan och det ser fortfarande helt OK ut, trots att underarbetet inte var det allra bästa. Rugga upp ytan med stålborste och få bort det som sitter löst, det som sitter fast har ju redan bra fäste. Tvätta av ytan med thinner eller aceton innan du börjar måla. Räkna med att det går åt ca en burk färg per fälg.

Att "återställa" till nyskick med blästring/ avkromning och riktig lack är troligen inte värt varken arbetsinsatsen eller pengarna om det inte är väldigt speciella fälgar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in