Citat:
Ursprungligen postat av
avc
Jag har kromfälgar som till hälften plastidippats i vägverksorange för sisådär 50 år sen. Mycket av orangefärgen har tvättats bort i sjok/fragment och även blästrats av väldigt mycket fullgas på grusvägar. jag vill återställa.
Hur gör man det utan att lämna in på lack för fyra årslöner? Är det plasti dipp man använder på fälg, eller vanlig klotter spray på flaska? Air brush? (Soft air gun tänkte ja skriva haha, de är väl mer hållfast än den här jävla skit färgen i guess)
Angående fälgen: Själva centern är fortfarande grå, asså navkapseln i mitten. Men det utomborderliga är orange. Asså ytterkantsringen utanpå navet.
Detta är ju en fråga för AI. Men jag kan iallafall säga att du bör blästra eller sandpappra kromet om du vill att färg ska fästa.
Plastidip är överskattat. Använd riktig färg istället. Slipa, primer, därefter några lager vanlig färg. Kolla så att färgerna är kompatibla med varann och med underlaget. Temperatur och tid är väldigt viktigt med moderna färger.
Försök att vara i en lackbox så du slipper irriterande dammkorn i resultatet. Har du ingen annanstans att vara så sätt upp ett större tält... Och damma av dig innan. Använd helst målaroverall.
Sedan måste fälgen vara jävligt ren, men det förstår du säkert själv. Tvätta i ammoniak och ta bort eventuell oxid så att fälgen ser lika ren ut som ny.
Alternativet är att du bara sprayar och ser glad ut och hoppas på det bästa - men då kommer resultatet skrika "pundare". Inte minst för att färgen är orange... Polisen kommer stoppa dig när du rullar omkring på kvällarna.
Det finns en anledning till att det kostar "fyra årslöner" om du ska anlita någon att göra detta.