2026-08-07, 22:29
Medlem
Jag kollade upp en bihålegrej och de hittade hjärnförkalkning av en slump. "markerad"
Någon annan som har erfarenhet av detta? Har inga andra symptom som verkar relaterade till detta.
Man, 45 år
Citera
2026-08-08, 03:50
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ramuremi
Jag kollade upp en bihålegrej och de hittade hjärnförkalkning av en slump. "markerad"
Någon annan som har erfarenhet av detta? Har inga andra symptom som verkar relaterade till detta.
Man, 45 år
Vad jag minns är det ett förstadium till åderförfettning och slutligen demens. Det går nog att undvika ett sådant utfall med medvetna kostval och regelbunden fysisk aktivitet.
Citera
2026-08-08, 17:35
Medlem
Hej vilken Fazekas grad?
Citera
2026-08-08, 20:12
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ramuremi
Man, 45 år

Går vända åderförfettning innan det blir kalk av det, men det är ett mångårigt projekt och strikt kosthållning krävs.
Citera
2026-08-08, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hompe1
Hej vilken Fazekas grad?

vet ej, radiologens rapport rapport nämde bara berörda områden och recommendation och remiss till endokrinologi/neurolog samt blodprov
Citera
2026-08-09, 14:50
Medlem
Hur lyder svaret? Har du riskfaktorer?
Citera
2026-08-09, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hompe1
Hur lyder svaret? Har du riskfaktorer?

Inte vad jag vet. Ingen in familjen lider av det, men å andra sidan har inte hört om någon av dem gjort hjärn CT. Antar min läkare kommer beställa relaterade blodprov för att se om det är bisköldkörtlarna.
Citera
2026-08-10, 14:45
Medlem
Varför skulle det vara bisköldkörtlarna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in