Citat:
Ursprungligen postat av
ziggehej
Massinvandingen är förstäs mycket värre då vi betalar för att bli invaderade vilket syftet med försvaret är att stoppa.
Där är vi överens. Jag har svårt att undvika ordet "ondska" när det gäller massinvandringen, och avhåller mig (oftast) enbart därför att diverse konspirationsmuppar tenderar att förväxla det med medveten illvilja. Sett till resultatet på sikt är ondska ett helt adekvat ord, liksom "landsförrädare" som Jomshof använde häromsistens.
Citat:
Hur stor del av det vi ska lägga på vårt eget svenska försvar går till amerikanska försvarsindustrin istället för vår egen?
Det tror jag inte går att ge någon exakt siffra på, men ChatGPT uppskattar att det är på väg mot 10-15 miljarder kronor per år under den pågående upprustningen, av totalt ~230 miljarder som blir försvarsbudgeten när vi är uppe på målet 3,5 procent av BNP. Så i runda slängar en tjugondel av dessa 3,5 procent av BNP.
Men vi exporterar också försvarsmateriel
till USA, för 4,3 miljarder år
2025 t.ex. Det kan man ju i så fall dra av och landa på 3 procent av 3,5 procent, eller en trettiondel.
Sverige exporterar även till andra länder, och kommer att tjäna storkovan på upprustningen. Vi har en extremt stark försvarsindustri för ett land av vår storlek. Vi producerar egna ubåtar, eget stridsflyg, egna stridsfordon, eget artilleri - samtliga i absolut världsklass. Det enda landet i någorlunda samma storlek som kan konkurrera med oss är Israel (som exporterar betydligt mer än vi, men inte har samma bredd och är mycket mer beroende av USA).
Enbart att Nato valt Saabs GlobalEye framför USA:s AWACS är en affär värd uppemot 50 miljarder.
Med det sagt, är det fortfarande alltför mycket krigsmateriel som varken Sverige eller några andra europeiska länder producerar, producerar i otillräcklig mängd, eller där jänkarnas grejer helt enkelt är överlägsna, och som vi därför måste köpa in från USA. Patriot-systemet kostar en hel del (30+ miljarder sett över tid) och vi behöver det eftersom inget europeiskt land producerar något lika bra. Och USA producerar vissa av delarna till exempelvis Gripen.
Europa har vaknat sent, men det går åt rätt håll. Även på invandringsfronten, politiskt sett, men betydligt trögare.