2026-08-08, 09:26
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Åk du till macken och pumpa ditt däck så problemen inte blir värre.
Se till att pumpa alla däcken samtidigt så har du rätt tryck runt om.

Sen är också frågan om du ens bör ha ett körkort om du inte vet hur man fyller ett däck med luft utan måste fråga ditt ex hur det ska göras.

Du behöver också en kurs i svenska eller kanske en flygbiljett till hemlandet där du kan språket flytande redan utan problem.
Citera
2026-08-08, 10:22
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr H
Däck på ett flygplan får bara fyllas med nitrogen.
Har hänt olyckor med däck som fyllts med vanlig luft på flyg.
Bromsar på ett flygplan kan bli mycket heta.

Jag är rätt säker på att TS pratar om bildäck..
Citera
2026-08-08, 11:37
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Men sluta kalla det för NITROGEN för att låta fancy era jävla töntar! Det handlar om vanlig KVÄVGAS/KVÄVE. Luften du andas och lever i består till 78% av det.
Citera
2026-08-08, 12:17
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Åk du till macken och pumpa ditt däck så problemen inte blir värre.
Se till att pumpa alla däcken samtidigt så har du rätt tryck runt om.

Sen är också frågan om du ens bör ha ett körkort om du inte vet hur man fyller ett däck med luft utan måste fråga ditt ex hur det ska göras.

Du behöver också en kurs i svenska eller kanske en flygbiljett till hemlandet där du kan språket flytande redan utan problem.
Instämmer med exakt allt i ditt inlägg. Det där med kvävgas kan ju vara en sak vid specialkörning, som racing på elitnivå. Att "vanligt folk" köper sånt här är bara löjligt, bara onödigt dyrt och krångligt om man nu ska sköta och fylla på däcken. Nu kör jag med vanlig luft och jag har inte behövt mäta på dem någon gång mellan skiftet till/från vinterdäck halvårsvis.

Detta med "specalgas" i däck för vardaglig körning är bara trams, precis som de som köper vattenkannor med "specialfilter" som de tappar upp rent kranvatten i. Sen har de samma jävla vattenkanna i åratal med samma jävla filter och tror att det skulle göra det allra lilla minsta gott för dem. Jo - tjena! Det går givetvis att filtrerar och rena vatten för särskilda industriella och forskningssyften, men det finns ingen absolut ingen som helst vettig effekt av ett filter i en vattenkanna.

Sen detta med högtalarkablar, suck! Ja, det kan kanske ha viss effekt på mycket fin utrustning, men att ha guldpläterade kablar på en vanlig hemmastereo är fullständigt meningslöst.

Detta med "specialsaker" är snarare något man snarare vill visa att man har än att de gör någon särskild nytta.
Citera
2026-08-08, 12:50
Medlem
solansas avatar
Nu har jag i alla fall fyllt mitt däck med luft killen på macken hjälpte mig och nu är det bra tryck på hjulet
Citera
2026-08-08, 13:13
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AD15
Kväve är en större molekyl. Det gör allt däcket i teorin håller trycket längre.

När däcket är pumpat med kväve så brukar man sätta på en grön ventilhatt.
En större molekyl än vad? Syre? Kväve har ett lägre atomnummer än syre, och båda gasernas molekyler består av två atomer.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in