2026-08-07, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Vad ska vitsen med nitrogen istället för luft vara?

Kväve är en större molekyl. Det gör allt däcket i teorin håller trycket längre.

När däcket är pumpat med kväve så brukar man sätta på en grön ventilhatt.
Senast redigerad av AD15 2026-08-07 kl. 22:44.
Citera
2026-08-07, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AD15
Kväve är en större molekyl. Det gör allt däcket i teorin håller trycket längre.
Hade tänkt kolla upp det, men det blev inte av. Dock så innehåller luft typ 80% kväve, så skillnaden kan inte vara speciellt stor.

Och om nu syre läcker ut men inte kväve, så lär man efter några år enbart ha kväve i däcken. Trots att man fyller på macken.
Citera
2026-08-07, 22:53
Medlem
Citat:
Hade tänkt kolla upp det, men det blev inte av. Dock så innehåller luft typ 80% kväve, så skillnaden kan inte vara speciellt stor.

Och om nu syre läcker ut men inte kväve, så lär man efter några år enbart ha kväve i däcken. Trots att man fyller på macken.

Det hela är en gimmick när det kommer till personbilar.
När det handlar om tävlingsbilar som kör på bana, så har det med att kväve inte reagerar som vanlig luft göt. Du får ett stadigare däcktryck med kväve helt enkelt.
Citera
2026-08-07, 22:55
Medlem
Citat:
Der hela är en gimmick när det kommer till personbilar.
När det handlar om tävlingsbilar som kör på bana, så har det med att kväve inte reagerar som vanlig luft göt. Du får ett stadigare däcktryck med kväve helt enkelt.
Det kan jag absolut förstå, då betalar man för att få den där sista promillen för att nå high-end. En bekant köpte ett snabbtankningssystem till sin Ferrari för 150 000 sek, så han kunde spara tio sekunder.
Citera
2026-08-07, 23:03
Medlem
Citat:
Det kan jag absolut förstå, då betalar man för att få den där sista promillen för att nå high-end. En bekant köpte ett snabbtankningssystem till sin Ferrari för 150 000 sek, så han kunde spara tio sekunder.

Hehe. Fantastisk. Har man pengar så får man göra vad man vill med dem. (Glad för honoms skull) Men jag måste nog säga att hans val av inköp kanske var lite väl onödigt.
Citera
2026-08-07, 23:08
Medlem
Citat:
Hehe. Fantastisk. Har man pengar så får man göra vad man vill med dem. (Glad för honoms skull) Men jag måste nog säga att hans val av inköp kanske var lite väl onödigt.
Han har råd med banracing.
Citera
2026-08-07, 23:14
Medlem
che3s avatar
Det där med kväve i däcken är helt förkastligt för en normal bilist bara ett påhitt för att tjäna pengar
Citera
2026-08-07, 23:38
Medlem
jack.danielss avatar
Citat:
Det hela är en gimmick när det kommer till personbilar.
I bakhuvet har jag att det används på tävlingsbilar för att vid en ev. Krasch och brand inte tillföra trycksatt syre till branden? Men vad vet jag…haha
Citera
2026-08-08, 07:10
Medlem
Lite om Nitrogen i bildäck.

Ja det har flera fördelar som kan vara mer eller mindre viktiga beroende på vilken applikation det handlar om.

Nitrogen är i princip en inert gas och fri från vatten, till skillnad mot vanlig luft som alltid har vatten i sig och kan reagera kemiskt med annat
Det gör att Nitrogen inte orsakar eller underhåller korrosion inne i aluminiumfälgar eller stålfåglar, samt att temperaturändringar inte påverkar Nitrogen lika mycket utan däcktrycket blir mer stabilt.

Nitrogen har större molekyler än syrgas, eller luften vi har runt oss i det fria.
Det gör att det blir mindre diffusion med Nitrogen, då det är svårare för de större molekylerna att komma igenom de mikroskopiska porerna som finns i alla däck.

För vanliga vardagsbilister är dessa faktiska fördelar sällan så avgörande att de skulle vara värda pengar och bök.

Men för t ex åkerier, taxibolag eller de med större fordonsflotta eller långa körsträckor per år så kan Nitrogen bidra med mindre servicebehov, jämnare och mindre däckslitage, minskad bränsleförbrukning, längre livslängd på däcken som kan väga upp den extra kostnaden

För racing så kan det stabilare däcktrycket under varierande arbetstemp etc ge önskad positiv påverkan i t ex varvtider där man ju ofta jagar tiondelar per varv. Likaså är avsaknad av vatten och syre i Nitrogen en fördel vid krasch med brand så det inte tillhör syre till elden som vanlig luft gör.
När det gäller racing på extrema nivåer så kan även vatten i vissa fall vara olämpligt då det kan reagera kraftigt med vissa material/ämnen i motorer etc
Citera
2026-08-08, 07:32
Medlem
kraftfoders avatar
Köp en laddbar kompressor istället, har jag i mina bilar.
https://www.amazon.se/Xiaomi-Portable-Electric-Compressor-luftkompressor/dp/B0CBBP8BQX?crid=2PT4K9IV3SQXW&dib=eyJ2IjoiMSJ9.peF GvEpHuuZthSBvtItrjrPBmwKV7_AJvqg6EPNQaX9TLa5wupRkO h3Uc1N9K9HArleqjhZrKGs7Lz5inPe OzvK8ldHxhV1oPOXmnHG5AnFBTnL7fOZdI8jVV2RjOPeAEWp-hs9JA38w1c7d_qaRp69pekyYJlreCGrK14RqEq65Cy9ekEO3S5 p z3dwqbntXzG02c2gTnS1fa9ASf2AW9VWnS4v-bGX7Pxak8NqjjfdOMOFdNBZ4C8T_U0Hlerf_hmRClKRpVtoNDq CeSks3f5aWbYF GvqWPWbj1SGbR7_Q.TwiKfGm6E0FINRml5xj0v0GEGej-2SwOA00JeM2XDMg&dib_tag=se&keywords=mi%2Bcompresso r%2B2&qid=1786166782&sprefix=mi%2Bcompressor%2Caps %2C123&sr=8-2&th=1
Citera
2026-08-08, 08:03
Medlem
Isterbandsdoktorns avatar
Citat:
Lite som high-end-kablar till hifi-högtalarna. Kul, hade inte hört talas om kväve i däck innan. Älskar sånt här
Har du själv jämfört olika kablar eller har du bara läst på internet?
Citera
2026-08-08, 08:35
Medlem
Däck på ett flygplan får bara fyllas med nitrogen.
Har hänt olyckor med däck som fyllts med vanlig luft på flyg.
Bromsar på ett flygplan kan bli mycket heta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in