2026-08-07, 08:28
Medlem
Comitiums avatar
I media talas nu om att frekvensen av förlossningsdepression ökar hos den manliga partnern i parrelationer. Många killar tycker säkert att det är jobbigt med ett spädbarn, men att det känns jobbigt och tröttande med nattvak m.m. är det verkligen en egentlig depression (major depressive disorder) i vetenskalig medicinsk mening? Depression är ju ett allvarligt medicinskt tillstånd med hopplöshetskänslor och ofta även självmordstankar. Är det ett tecken i tiden att alla problem måste man sätta en diagnos på? Som t.ex. ADHD för stökiga ungar.
Citera
2026-08-07, 08:36
Medlem
J.Doessons avatar
Jag klandrar samhället.. Vi är inte gjorda att leva så här.

Edit: Och ja, förlossningsdepression finns för männen oxå tror jag. Du vet, sympati mående smärta och så.
Senast redigerad av J.Doesson 2026-08-07 kl. 08:40.
Citera
2026-08-07, 08:47
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.Doesson
Jag klandrar samhället.. Vi är inte gjorda att leva så här.

Edit: Och ja, förlossningsdepression finns för männen oxå tror jag. Du vet, sympati mående smärta och så.

Sympatideprimerad? Nej, det tror jag inte på.
Senast redigerad av Comitium 2026-08-07 kl. 08:52.
Citera
2026-08-07, 08:51
Medlem
Den här typen av depression hos män handlar nog mer om att livet plötsligt blir för annorlunda mot vad man trodde. Man trodde det skulle va grabbgäng med barnvagnar, spela tv spel på natten med ungen i knät.
Men realiteten är sociala aktiviteter som dör ut. Nötter som inte är som man tänkt sig. Dagar fylls av arbete sen hem och avlasta frugan vilket gör att man är upptagen 24/7.

Jag tror helt enkelt män inte är beredda på vad som komma skall. Så var det för mig iaf
Citera
2026-08-07, 08:53
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Den här typen av depression hos män handlar nog mer om att livet plötsligt blir för annorlunda mot vad man trodde. Man trodde det skulle va grabbgäng med barnvagnar, spela tv spel på natten med ungen i knät.
Men realiteten är sociala aktiviteter som dör ut. Nötter som inte är som man tänkt sig. Dagar fylls av arbete sen hem och avlasta frugan vilket gör att man är upptagen 24/7.

Jag tror helt enkelt män inte är beredda på vad som komma skall. Så var det för mig iaf

Ja, jobbigt låter det ju.
Citera
2026-08-07, 08:56
Medlem
J.Doessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Sympatideprimerad? Nej, det tror jag inte på.
Ingen aning. Kanske, kanske inte 😕
Citera
2026-08-07, 09:03
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten

Ja, man kan ju få en reaktion utan att det handlar om hormoner och graviditet. Det är dags att mäns problem tas på allvar.
Citera
2026-08-07, 10:48
Medlem
Det ligger i människans natur att ofrivilligt fokusera eller drabbas av det som ger ångest, det okända, ruckade rutiner osv..
Förlossningsdepression går att bota vilket inte ADHD gör.
Och klart att man påverkas av sin partner.
Citera
2026-08-07, 10:56
Medlem
Om det har ökat så beror det förmodligen på att fler män ”erkänner” och söker för det. Självklart är det en stor omställning och innan vet man inte fullt ut vad man gett sig in på. Sömnbrist påverkar humöret, ingen nyhet.
Citera
2026-08-07, 14:41
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marageo
Om det har ökat så beror det förmodligen på att fler män ”erkänner” och söker för det. Självklart är det en stor omställning och innan vet man inte fullt ut vad man gett sig in på. Sömnbrist påverkar humöret, ingen nyhet.

Blir man självmordsbenägen av att få barn?
Citera
2026-08-07, 14:53
Medlem
Zeusminhunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Blir man självmordsbenägen av att få barn?

Nej inte om du inte redan har en depression.
Citera
2026-08-07, 17:32
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeusminhund
Nej inte om du inte redan har en depression.

Fast nyheten i media handlar om att killar i ökad utsträckning blir dprimerade av att få barn.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in