2026-08-07, 13:18
Medlem
AlanGarners avatar
En fin illustration till talesättet "If you play with fire, you’re going to get burned."

Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Igår vid 23 fattade en kvinna, denne var Artist , eld o blev mkt allvarligt skadad. Tydligen eldshow, kläderna är extremt brandfarliga o hon hanterat eld eller gått för nära ett eldbål..

https://www.helagotland.se/nyheter/visby/artikel/kvinna-till-sjukhus-efter-olycka-pa-medeltidsveckan/j8284mqj

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/artist-fattade-eld-i-visby-allvarligt-skadad
Citera
2026-08-07, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snickartasken
Minns en eldshow där trasan på pinnen lossnade och for iväg som ett eldklot och landade på bröstet på en gubbe som satt i publiken.. Jag skulle inte stå i närheten.

Ganska standard replik brukar vara "Om någonting kommer farande så är det bra att ducka, sen får ni kasta tillbaka det på oss, eftersom det faktiskt va vi som kastade först"

Generellt sett så brukar folk inte vara så lättantändliga, vilket e skönt.
Citera
2026-08-07, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Signalen
Så vilken grupp tillhörde hon?

Inte Trixx, Väsen eller Hyckel, allt folk vet just nu verkar det som.

Kan ha varit solo/litet kompisgäng som deltog efteråt, kan ha varit mindre grupp som gått ihop med andra små grupper för eldshow på event-schemat.

Oklart om det var under dans eller släckning hon fattade eld.
Citera
2026-08-07, 13:42
Medlem
Majasmokers avatar
Om det nu stämmer som det står i inlägget tidigare, att kläderna är "extremt" brandfarliga så är man ju bra jävla dum i huvet om man haft såna. Neknoh har en bra genomgång ser det ut som.

Hoppas att hon inte ser allt för skadad ut. Män kan som bekant se rätt jävliga ut men ändå få en kvinna medan jag själv iaf, inte skulle grejja att gå runt med en brännskadad kvinna om hon inte redan vore min fru typ. Ja jag är ytlig & hemsk.
Citera
2026-08-07, 14:33
Medlem
hemskt att erkänna men vill gärna se filmen så man ser va som hänt
Citera
2026-08-07, 14:43
Medlem
Stackare !! Men är man eldshowartist så borde man ju ha koll så att det inte händer. Och ha någon med en jättebrandsläckare som sitter bredvid och är beredd. Krya !
Citera
2026-08-07, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Återgå till ull i kläderna, de brinner inte sådär!

Eller så kanske man kan ha vett att sy en kostym i Nomex om man skall leka med eld...
Citera
2026-08-07, 15:35
Medlem
Incendios avatar
Inte helt ovanligt. Man har(eller ska ha)eldvakt av en anledning. Samt kläder i naturmaterial. Jag har två kompisar som haft olyckor under uppträdanden. En som blåste eld och vinden vände och hela hans skägg fattade eld. En bit av läppen och näsan brännskadad ordentligt, så det var tur att han hade skägget som tog den största smällen. En annan kompis huvudduk lossnade och fattade eld. Han klarade sig med lite svedda ögonbryn.
Citera
2026-08-07, 16:06
Medlem
Vet vem den drabbade är, inte helt hundra men tror jag såg henne tidigare i veckan. Kan dock blanda ihop när jag såg henne. Kan tillhöra showen vid pirat lägret som är utanför tornespelet. Två där som kört gratisuppvisning efter tornespelet är slut.
Citera
2026-08-07, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vickevirre84
Vet vem den drabbade är, inte helt hundra men tror jag såg henne tidigare i veckan. Kan dock blanda ihop när jag såg henne. Kan tillhöra showen vid pirat lägret som är utanför tornespelet. Två där som kört gratisuppvisning efter tornespelet är slut.

Kan VN, 30+, uteslutas?
Hon har uppträtt där under många år.
Citera
2026-08-07, 17:25
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neknoh
1. Om det var en av de schemalagda artisterna så ska denne inte ha burit något brandfarligt; ylle och linne börjar inte spontanbrinna så lätt, inte tjock bomull heller.

2. Elddans, särskilt i Visby tenderar att vara självregulerat av veteraner på plats osv när det e större samlingsgrejer av icke-proffs - dvs det finns släckstationer, vattenhinkar, folk ska ha blött hår och vara nyktra osv. (Värt att nämna är att en del av veteranerna i fråga då ofta är proffs själva)

3. Lampolja flammar inte upp spontant för att du har varit nära det. Eldartister använder inte bensin eller tändvätska.

4. Torsdagskväll betyder att det inte var Trixx eldshow i Nordergravar (onsdagar) som detta skedde under, så troligtvis en allmän samling, eller en nyare grupp.

5. Framgår inte om det var på scenen, eller vid släckstationen det skedde.

Enda jag kan tänka mig har hänt är om någon antingen av misstag bar något opassande tyg som fattade eld (just typiska eldskyddsregler som många eldgrupper och säkerhetsansvariga propsar på), inte hade blött håret tillräckligt, eller började brinna för att hon hade fått lampolja på kläderna (så att de blev en veke) Och kom i kontakt med något jävligt stort.

Alla vi som eldar (nu var jag inte på plats i år) respekterar elden, vet hur jävligt fel det kan gå, och gör vårt bästa för att minimera risker.

Men vissa av redskapen vi använder kan bränna dig bara av att du håller i dem pga hur stora lågorna blir, och några av de största grejerna kräver ett helt team för att släcka med brandfiltar på grund av hur hårt de brinner.

Det här är såklart en av riskerna med elddans, men än så länge finns det inget som tyder på att det ska ha varit brist på säkerhet, på grund av okunnighet eller att någon betedde sig oansvarigt.

Det verkar vara en ren och skär olycka med flera brännskadade offer.

Vill minnas att tändvätska användes på 80-talet, men att lampoljan tog över av hälsoskäl, risken för olyckor bedömer jag som likvärdig, och betydligt lägre än om bensin används.

Mycket tråkig händelse.
Citera
2026-08-07, 18:47
Medlem
Hrass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Incendio
Inte helt ovanligt. Man har(eller ska ha)eldvakt av en anledning. Samt kläder i naturmaterial. Jag har två kompisar som haft olyckor under uppträdanden. En som blåste eld och vinden vände och hela hans skägg fattade eld. En bit av läppen och näsan brännskadad ordentligt, så det var tur att han hade skägget som tog den största smällen. En annan kompis huvudduk lossnade och fattade eld. Han klarade sig med lite svedda ögonbryn.
Vet vi verkligen vad som var orsak och verkan här?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in