2026-08-07, 10:39
Medlem
Kjolen som tog eld, borde varit av eldtåligt material.
Ingick inte i ordinarie program.
Exet släckte, själv lätt skadad.
Utbredda men inte djupa brännskador.
Ansiktet sparat.
Plasikkirurgen hos oss ger en god prognos.
Citera
2026-08-07, 10:45
Medlem
TreponemaPallidums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neknoh
1. Om det var en av de schemalagda artisterna så ska denne inte ha burit något brandfarligt; ylle och linne börjar inte spontanbrinna så lätt, inte tjock bomull heller.

2. Elddans, särskilt i Visby tenderar att vara självregulerat av veteraner på plats osv när det e större samlingsgrejer av icke-proffs - dvs det finns släckstationer, vattenhinkar, folk ska ha blött hår och vara nyktra osv. (Värt att nämna är att en del av veteranerna i fråga då ofta är proffs själva)

3. Lampolja flammar inte upp spontant för att du har varit nära det. Eldartister använder inte bensin eller tändvätska.

4. Torsdagskväll betyder att det inte var Trixx eldshow i Nordergravar (onsdagar) som detta skedde under, så troligtvis en allmän samling, eller en nyare grupp.

5. Framgår inte om det var på scenen, eller vid släckstationen det skedde.

Enda jag kan tänka mig har hänt är om någon antingen av misstag bar något opassande tyg som fattade eld (just typiska eldskyddsregler som många eldgrupper och säkerhetsansvariga propsar på), inte hade blött håret tillräckligt, eller började brinna för att hon hade fått lampolja på kläderna (så att de blev en veke) Och kom i kontakt med något jävligt stort.

Alla vi som eldar (nu var jag inte på plats i år) respekterar elden, vet hur jävligt fel det kan gå, och gör vårt bästa för att minimera risker.

Men vissa av redskapen vi använder kan bränna dig bara av att du håller i dem pga hur stora lågorna blir, och några av de största grejerna kräver ett helt team för att släcka med brandfiltar på grund av hur hårt de brinner.

Det här är såklart en av riskerna med elddans, men än så länge finns det inget som tyder på att det ska ha varit brist på säkerhet, på grund av okunnighet eller att någon betedde sig oansvarigt.

Det verkar vara en ren och skär olycka med flera brännskadade offer.
Det var vid Nordergravar, enligt artiklarna. Men senare än den planerade sluttiden, så det var kanske ett extranummer. Kvinnan ska ha deltagit i showen, vilket jag antar betyder att hon var artist själv (och inte någon ur publiken).
Att kläderna skulle ha varit brandfarliga står inte i svt:s artikel. Kanske i Hela Gotlands, vilken är bakom betalvägg. Men det låter ju helt osannolikt om det var en eldartist som fattade eld.
Citera
2026-08-07, 10:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BJonsson
Var finns filmen?

Sökte, dåliga träffar på kvinnan som fattade eld, se övriga klipp.

Klipp: https://www.youtube.com/shorts/WU6W_k9xdgo

Intro: https://www.youtube.com/shorts/J53BziQpo9A

Fågelvy, äldre: https://www.facebook.com/Medeltidsveckan/posts/onsdag-eldshow-i-nordergravar-med-dispens-från-eldningsförbud/2008514945825985/
Citera
2026-08-07, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crops
Sökte, dåliga träffar på kvinnan som fattade eld, se övriga klipp.

Klipp: https://www.youtube.com/shorts/WU6W_k9xdgo

Intro: https://www.youtube.com/shorts/J53BziQpo9A

Fågelvy, äldre: https://www.facebook.com/Medeltidsveckan/posts/onsdag-eldshow-i-nordergravar-med-dispens-från-eldningsförbud/2008514945825985/

Fågelvyn är på helt annan grupp också, Trixx har bekräftat att de inte var på plats igår (deras stora show e onsdagen)
Citera
2026-08-07, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av t11
Kjolen som tog eld, borde varit av eldtåligt material.
Ingick inte i ordinarie program.
Exet släckte, själv lätt skadad.
Utbredda men inte djupa brännskador.
Ansiktet sparat.
Plasikkirurgen hos oss ger en god prognos.

Om det här stämmer är det ju förbannat synd, låter som en nyare elddansare om kjolen inte var eldfast
Citera
2026-08-07, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TreponemaPallidum
Det var vid Nordergravar, enligt artiklarna. Men senare än den planerade sluttiden, så det var kanske ett extranummer. Kvinnan ska ha deltagit i showen, vilket jag antar betyder att hon var artist själv (och inte någon ur publiken).
Att kläderna skulle ha varit brandfarliga står inte i svt:s artikel. Kanske i Hela Gotlands, vilken är bakom betalvägg. Men det låter ju helt osannolikt om det var en eldartist som fattade eld.

Som sagt så är kläder eller hår det enda som kan fatta eld om det inte är något som går jävligt fel med alkogel vid transfers/fakirtrick.

Huden brinner inte, den bränns (i alla fall när det gäller eldshow)

Jag försöker undvika att spekulera i vad det var, mitt inlägg är mer en punktlista för att förtydliga för många andra att det generellt sett just inte ska gå att fatta eld när man elddansar.

Olycka deluxe och hoppas att hon läker väl
Citera
2026-08-07, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neknoh
Om det här stämmer är det ju förbannat synd, låter som en nyare elddansare om kjolen inte var eldfast

Jag tänkte att det var förbannat skönt att höra. Oroade mig att hon fått ordentliga brännskador i ansiktet och aldrig skulle se ut som sig själv igen.
Citera
2026-08-07, 12:20
Medlem
Minns en eldshow där trasan på pinnen lossnade och for iväg som ett eldklot och landade på bröstet på en gubbe som satt i publiken.. Jag skulle inte stå i närheten.
Citera
2026-08-07, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Och naturligtvis....
Äh skit i det, jag vill se
Citera
2026-08-07, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ghsw1
Stackarn ville underhålla andra och göra dom glada och så skadas hon, hoppas hon inte fått men för livet.
Om hon vårdas på intensiven i Uppsala pga brännskador så är hon garanterat ärrad för livet och troligen grovt traumatiserad.
Citera
2026-08-07, 12:49
Medlem
Så vilken grupp tillhörde hon?
Citera
2026-08-07, 13:02
Medlem
Din-gamla-mammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anothe
Sammanfattning :

Farlig lek (kids, don´t do this at home)

Som man säger, lek dumma lekar och vinn dumma priser.

Ingen vettig människa skulle leka med eld.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in