2026-08-06, 22:01
Medlem
Hej FB.

Jag har begått ett enormt misstag där jag skuldsatt mig ca 150.000 kr. Har en lön på ca 30.000 kr. Denna månad kommer jag halka efter med vissa fakturor. Vad kan man göra? Finns det ett sätt att ta ett samlingslån på 7 år med allt eller är jag körd? Har förstört min kreditpoänt också och ingen vägrar ge mig lån nån mer. Vad ska jag göra? Är väldigt desperat och behöver akut hjälp.

Mina utgifter just nu minus lånen är:
~2000 kr.

Jag har dock en klarna faktura på 16.000 kr denna månad. Finns fet möjlighet att göra avbetalning på deras köp också? Pratade med kundservice och de nämnde något program som kallas ”hardship programme” men man måste tydligen acceptera något med att ens kreditpoäng kan rubbas eller nåt. Förstod inte så mycket.
Citera
2026-08-06, 22:05
Medlem
Det är int lån som kan ta dit ur detta utan hårt arbete.
Citera
2026-08-06, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalalMuscle
Jag har dock en klarna faktura på 16.000 kr denna månad.
Faktura från Klarna får man om man shopar saker som man egentligen inte behöver akut. Sedan kan man i och för sig handla mat på Ica med Klarna, men inte för 16k på en månad.

Ta kontakt med kommunens budget- och skuldrådgivare, sälj hunden, ta extrapass. Det finns en anledning till att du är kreditstoppad.
Citera
2026-08-06, 22:19
Medlem
FjodorBajkalsjons avatar
Citat:
Denna månad kommer jag halka efter med vissa fakturor. Vad kan man göra?
Försök inte lösa det här med lånade pengar eller genom att försöka vinna ihop pengar på spel.

Prata med fordringsägarna och kolla om du kan få uppskov och avbetalningsplaner. Sen får du jobba skiten ur dig, leva på gröt och sälja allt som går att sälja.

Tillägg: Med tanke på vad du skrev i en annan tråd: https://spelpaus.se/
Senast redigerad av FjodorBajkalsjon 2026-08-06 kl. 22:34. Anledning: Tillägg
Citera
2026-08-06, 22:24
Medlem
dwgs avatar
Citat:
Hej FB.

Jag har begått ett enormt misstag där jag skuldsatt mig ca 150.000 kr. Har en lön på ca 30.000 kr. Denna månad kommer jag halka efter med vissa fakturor. Vad kan man göra? Finns det ett sätt att ta ett samlingslån på 7 år med allt eller är jag körd? Har förstört min kreditpoänt också och ingen vägrar ge mig lån nån mer. Vad ska jag göra? Är väldigt desperat och behöver akut hjälp.

~2000 kr.

Jag har dock en klarna faktura på 16.000 kr denna månad. Finns fet möjlighet att göra avbetalning på deras köp också? Pratade med kundservice och de nämnde något program som kallas ”hardship programme” men man måste tydligen acceptera något med att ens kreditpoäng kan rubbas eller nåt. Förstod inte så mycket.

Att ta samlingslån är det sämsta du kan göra.
Ser ”bra” ut att få lägre kostnad, och är man i låneträsket så ”va låg månadskostnad jag nu , och då drar man på sig nya lån.
Till slut sitter du i ännu värre situation

Vad är det som inte får dig att spara till det du vill köpa?

Jag förstår huslån
Jag förstår billån, men då om man har lånat så avbetalning är ej märkbart ekonomisk.

Men lån till tv, soffa, kläder , resor mm mm
Citera
2026-08-06, 22:34
Medlem
Loreias avatar
Du köpte ju nyss krypto och tagit lån för att spela?
Citera
2026-08-06, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dwg
Att ta samlingslån är det sämsta du kan göra.
Ser ”bra” ut att få lägre kostnad, och är man i låneträsket så ”va låg månadskostnad jag nu , och då drar man på sig nya lån.
Till slut sitter du i ännu värre situation

Vad är det som inte får dig att spara till det du vill köpa?

Jag förstår huslån
Jag förstår billån, men då om man har lånat så avbetalning är ej märkbart ekonomisk.

Men lån till tv, soffa, kläder , resor mm mm
Jag har grov spelproblem.

Vill bara bli av med alla skulder. Klarna kommer pressa mig på fakturorna.
Citera
2026-08-06, 22:37
Medlem
FjodorBajkalsjons avatar
Citat:
Jag har grov spelproblem.
Spärra dig redan nu, vänta inte till i morgon.
https://spelpaus.se/
Citera
2026-08-06, 22:43
Medlem
quts avatar
Citat:
Hej FB.

~2000 kr.

Kontakt t,ex Klarna och få dela upp fakturan,,,,,,,,, sluta handla för pengar du inte har.
Citera
2026-08-06, 22:45
Medlem
HBTKuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FjodorBajkalsjon
Försök inte lösa det här med lånade pengar eller genom att försöka vinna ihop pengar på spel.

Prata med fordringsägarna och kolla om du kan få uppskov och avbetalningsplaner. Sen får du jobba skiten ur dig, leva på gröt och sälja allt som går att sälja.

Detta.

Plus kontakta skuld och budget i din kommun. De kan hjälpa dig komma på grön kvist.
Citera
2026-08-06, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FjodorBajkalsjon

Man kan ha olika former av lånade pengar och lägga in de under ETT nytt lån, vilket gör skillnad på räntan, aviavgifter och totalsumman.

Så steg 1 är väl att snacka med fordringsägarna, men steg två är att försöka få ner allt till ETT lån och sen börja beta av det.
Citera
2026-08-06, 22:51
Avstängd
Citat:

Ja det ska du definitivt göra. En polare gjorde det och de pausade fakturan räntefritt i ett halvår, du måste bara ringa in varje månad när pausen går ut och säga att du behöver pausa en månad till.

Det påverkar inte din kreditvärdighet direkt, du kan bara inte handla genom Klarna på ett år efter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in