Igår, 20:06
Medlem
MrTomtes avatar
Jag har ett riktigt i-landsproblem som jag brottats med i några år. Jag har en vikbar mobil som jag i princip alltid har i ena framfickan. Samtidigt har jag en smart klocka (av samma märke) som naturligtvis är kopplad till mobilen som självklart är satt på ljudlöst. Jag tycker detta är riktigt smidigt för jag kan ju se vem som ringer och jag kan välja att svara eller trycka bort samtal på klockan (som vibrerar så att jag noterar att det ringer). Momentet att trycka bort ett samtal är inga konstigheter men det är momentet att svara som jag funderar över. Jag skulle naturligtvis kunna ta upp mobilen och svara samt prata med den men det vill jag inte. Jag skulle också kunna svara på kockan och även prata via klockan men dels ser det ju rätt fånigt att hålla uppe armen och prata till klockan och dels är det inget bra ljud för vare sig mig eller den som ringer.

Det jag skulle vilja är att ha telefonen i fickan, se vem som ringer på klockan, svara samtalet via klockan och sedan ta upp någon form av headset som jag sedan kan prata i. Jag har testat ett par buds (av samma märke) men jag får inte riktigt till det. Jag vill inte gå omkring med budsen i öronen hela tiden. Dels tycker jag att det ser sjukt fånigt ut och dels är det inte skönt i öronen. Arbetsordningen har då varit att ha budsen i dess etui och i fickan. Då har jag sett att det ringer på klockan, tagit upp etuiet, öppnat det, tagit ut en bud, satt den i örat, väntat på att den connectar för att sedan svara på samtalet. Problemet med detta är att det tar tid och 4 signaler är väl ungefär vad folk orkar vänta på att man svarar innan de lägger på. Jag har testat med olika headsets (bara för ena örat) men då ska ju dessa sättas på och sedan ska de connecta och... jag hinner inte. Jag har testat med att ändra lite i flödet så att jag tar upp etuiet och sätter i budsen i örat, svarar på klockan utan att vänta på att de connectar. Detta funkar såtillvida att jag hinner ta samtalet vilket ju är en stor fördel men problemet är att det är svårt att veta om den första hälsningen hörs och det skapar alltid en stor förvirring med en massa "hallå" innan samtalet kan börja. Det har hänt att den som ringt lagt på för att vederbörande helt enkelt inte trott att jag svarat eller att det blivit något fel.

Någon som känner igen problematiken eller som har ett förslag på lösning?
Citera
Igår, 20:14
Medlem
Bandriljaers avatar
Svara på klockan och säg direkt att uppringaren får vänta fem sekunder så du kan stoppa in propparna i öronen och prata vidare.
Citera
Idag, 10:30
Medlem
När hörlurarna går ner i etuit så kopplar de bort. Däri ligger problemet och det går inte att lösa förutom på två sätt: stoppa inte ner de i etuit utan ha de löst i fickan eller skapa ett 3D-printat etui som enbart håller de så kan de alltid vara på och parkopplade. Eller så hittar du ett par lurar som kan fortsätta vara kopplade även när du satt ner de i etuit, vilket är stor tvek.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in