Igår, 18:04
Medlem
Citat:
Färre än hundra

På nationaldagen, den 6 juni i år, trädde nya regler för att få svenskt medborgarskap i kraft. Numera behöver den som vill bli svensk medborgare bland annat försörja sig själv, vara skötsam och hederlig och ha kunskaper i svenska språket och om det svenska samhället.

Det har lett till att antalet bifallna medborgarskapsansökningar minskat mycket drastiskt. Samtidigt har såväl antalet som andelen avslag rusat i höjden.

I juli i år fick, enligt preliminära siffror från Migrationsverket¹ som Riks tagit del av, färre än hundra invandrare svenskt medborgarskap.

Efter att de nya, skärpta reglerna trädde i kraft i juni 2026 är det färre än hundra personer som beviljas medborgarskap per månad. Tidigare var det mer än tusen per månad. Vad tycker ni? Är Tidöregeringen på väg att minska antalet medborgarskap som beviljas per månad?

Källa: https://riks.se/nyheter/riks-avslojar-rekordfa-invandrare-beviljas-svenskt-medborgarskap
Citera
Igår, 18:13
Medlem
Spelar ingen roll, sossarna vinner stort i nästa val och tar in en miljon somalier så svenska kvinnor kan få sina 1:2 kuk ratio.
Citera
Igår, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebetalaren23
Spelar ingen roll, sossarna vinner stort i nästa val och tar in en miljon somalier så svenska kvinnor kan få sina 1:2 kuk ratio.
Tror inte särskilt många svenska kvinnor legat med somaliska män. De flesta gängar sig inom sin etniska grupp trots allt.
Citera
Igår, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebetalaren23
Spelar ingen roll, sossarna vinner stort i nästa val

Valet är inte avgjord än. Rösta rätt för att blockera sossarna.
Citera
Igår, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liapunov13
Efter att de nya, skärpta reglerna trädde i kraft i juni 2026 är det färre än hundra personer som beviljas medborgarskap per månad. Tidigare var det mer än tusen per månad. Vad tycker ni? Är Tidöregeringen på väg att minska antalet medborgarskap som beviljas per månad?

Källa: https://riks.se/nyheter/riks-avslojar-rekordfa-invandrare-beviljas-svenskt-medborgarskap

Jag har ingen åsikt i frågan som sådan. Men måste fråga: Om lagen trädde i kraft i juni 2026 är det inte då en oerhört kort, och missvisande, period man redovisar då? Jag menar det är TVÅ månader - under en tid där det dessutom råder semester. Jag tror att om man skulle göra en mätning på antal beviljade medborgarskap under just juni-augusti, valfritt antal år tillbaks i tiden, så hade det nog legat på en väldigt låg nivå då också...
Citera
Igår, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Jag har ingen åsikt i frågan som sådan. Men måste fråga: Om lagen trädde i kraft i juni 2026 är det inte då en oerhört kort, och missvisande, period man redovisar då?

Om du läser artikeln jämför de antalet medborgarskap som beviljades i juli 2025. Det var flera tusen under juli 2025 (2 234) med de gamla generösa vänsterreglerna.
Citera
Igår, 18:21
Medlem
Citat:
Jag har ingen åsikt i frågan som sådan. Men måste fråga: Om lagen trädde i kraft i juni 2026 är det inte då en oerhört kort, och missvisande, period man redovisar då? Jag menar det är TVÅ månader - under en tid där det dessutom råder semester. Jag tror att om man skulle göra en mätning på antal beviljade medborgarskap under just juni-augusti, valfritt antal år tillbaks i tiden, så hade det nog legat på en väldigt låg nivå då också...
Om du läst
2 234. Så många människor med utländsk bakgrund fick svenskt medborgarskap i juli förra året.

Det var ganska exakt en halvering jämfört med i juli 2021, då 4 459 medborgarskapsansökningar bifölls
Citera
Igår, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liapunov13
Om du läser artikeln jämför de antalet medborgarskap som beviljades i juli 2025. Det var flera tusen under juli 2025 (2 234) med de gamla generösa vänsterreglerna.

Jag läser inte Riks av princip :-)

Jag tror du missuppfattar min vinkel här. Jag betvivlar inte att antalet beviljade medborgarskap blivit mindre (det är ju det lagändringen syftar till) utan jag menar bara att om man vill ha en representativ siffra, över hur många färre medborgarskap denna ändringen innebär, så bör man ju inte göra mätningen i juni-augusti...
Citera
Igår, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Om du läst
2 234. Så många människor med utländsk bakgrund fick svenskt medborgarskap i juli förra året.

Det var ganska exakt en halvering jämfört med i juli 2021, då 4 459 medborgarskapsansökningar bifölls

Jag tror du missuppfattar min vinkel här. Jag betvivlar inte att antalet beviljade medborgarskap blivit mindre (det är ju det lagändringen syftar till) utan jag menar bara att om man vill ha en representativ siffra, över hur många färre medborgarskap denna ändringen innebär, så bör man ju inte göra mätningen i juni-augusti...
Citera
Igår, 18:26
Medlem
Låter fruktansvärt. Öppenheten och välkomnandet av nya människor har byggt Sverige både ekonomiskt och moraliskt, och kan anses vara en av de mest grundläggande svenska värderingarna.

Om det verkligen är sant att det har blivit så mycket svårare att bli svensk medborgare så har borgerligheten verkligen givit upp alla sina principer till förmån för SD:s störda antisvenska idéer.
Citera
Igår, 18:27
Medlem
Citat:

Du har rätt. Tyvärr är detta en av de viktigaste lagstiftningarna när det gäller Tidöavtalets vallöfte om att minska antalet beviljade medborgarskap. Den trädde i kraft först den 6 juni 2026, så vi har inte så mycket data ännu. Jag tror dock att antalet beviljade per månad kommer att minska kraftigt.

Det tar tid att städa upp efter decennier av vänsterpolitik.
Citera
Igår, 18:28
Medlem
Citat:

Då finns risk att du missar reportage med annan inblick och kunna bilda dig en egen "sanning" i stället för att följa andras tankar/åsikter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in