2026-08-17, 13:47
Medlem
Enkel fråga som jag inte kan få svar på via Google: var Jason Arday en transperson? På många bilder har hans ansikte tydligt kvinnliga drag, t ex här:

https://www.nbcnews.com/world/united-kingdom/jason-arday-ex-cambridge-professor-accused-plagiarism-found-dead-week-rcna592616

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRKCMUBRlvkRfB9Xs3P1_PNwFSQ4RqWs iqzRoXHsVj4Vg&s

Det är inte bara det långa håret utan också ansiktsformen.
Senast redigerad av HepCat-X 2026-08-17 kl. 14:13.
Citera
2026-08-17, 14:10
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Enkel fråga som jag inte kan få svar på via Google: var jason Arday en transperson? På många bilder har hans ansikte tydligt kvinnliga drag, t ex här:

https://www.nbcnews.com/world/united-kingdom/jason-arday-ex-cambridge-professor-accused-plagiarism-found-dead-week-rcna592616

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRKCMUBRlvkRfB9Xs3P1_PNwFSQ4RqWs iqzRoXHsVj4Vg&s

Det är inte bara det långa håret utan också ansiktsformen.

Han var sedan 2014 gift med en kvinna, har två barn.
Citera
2026-08-17, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Han var sedan 2014 gift med en kvinna, har två barn.
Jo, jag har förstått att Jason var gift, men det besvarar i sig inte frågan. En person som har genomgått ett könsbyte (juridiskt, inofficiellt eller så att säga "hela vägen" (även fysiskt) kan mycket väl vara gift och ha barn - biologiskt egna barn eller på något annat sätt, t ex adopterade.

Jag frågar inte av sensationsintresse utan just för att Arday ser rätt kvinnlig ut på många bilder. Och att Google inte svarar ett rakt "nej" på frågan gör mig dessutom fundersam.
Citera
2026-08-17, 14:42
Medlem
NoTruces avatar
Inte ens sin sista handling ska han få vara ansvarig för själv. Inte ens i döden ska han få ha agens. Människor som nu gör det här till en fråga om rasism är så förutsägbara, men inte desto mindre vidriga.
Citera
2026-08-17, 16:26
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Menar du att man ska lägga ner humaniora i världen för en person fuskar i Cambridge som studerade pedagogik och samhällskunskap?
Man kan åtminstone fundera på om "humaniora" verkligen drivs vetenskapligt eller om det är ett ställe för godhetssignalering. För frågan är varför man ska ha flummare som jobbar på ett universitet, den yttersta utposten för intelligens snille smak.

Det är inte humanioras fel, detta paradexempel på Godhetens Rasism, det är humaniora-människors fel. Samma problem skulle aldrig kunnat inträffa i en manlig del av universitetet t.ex data och matematik, eftersom män mer fokuserar på fakta och hade sett att Arday inte kan fakta.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2026-08-17 kl. 16:29.
Citera
2026-08-17, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Man kan åtminstone fundera på om "humaniora" verkligen drivs vetenskapligt eller om det är ett ställe för godhetssignalering. För frågan är varför man ska ha flummare som jobbar på ett universitet, den yttersta utposten för intelligens snille smak.

Det är inte humanioras fel, detta paradexempel på Godhetens Rasism, det är humaniora-människors fel. Samma problem skulle aldrig kunnat inträffa i en manlig del av universitetet t.ex data och matematik, eftersom män mer fokuserar på fakta och hade sett att Arday inte kan fakta.

1 Arday studerade inte humaniora utan Pedagogik och samhällskunskap.

2 Matematik och Data inte göra tillåt mig skratta

3 Kvinnor skulle vara godhetets rasister mer än män

Sök hjälp
Citera
2026-08-17, 18:03
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
1 Arday studerade inte humaniora utan Pedagogik och samhällskunskap.

2 Matematik och Data inte göra tillåt mig skratta

3 Kvinnor skulle vara godhetets rasister mer än män

Sök hjälp
Simulerar du kanske Ardays kompetensprofil? Men stavningshjälp finns bara ett knapptryck bort.

Jag är själv matematiker. Det förekommer inte någon inkvoterad mindre vetande på en matteinstitution eller datainstitution, jag är säker. Provat att besöka ett universitet?
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2026-08-17 kl. 18:18.
Citera
2026-08-17, 18:09
Medlem
Citat:
Simulerar du kanske Ardays kompetensprofil? Men stavningshjälp finns bara ett knapptryck bort.

Jag påtalar bara att du är dåligt informerad.
Citera
2026-08-17, 18:15
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Jag påtalar bara att du är dåligt informerad.
Arday var "professor of sociology". Sociologi är Humaniora.
Citera
2026-08-17, 18:23
Medlem
Citat:
Arday var "professor of sociology". Sociologi är Humaniora. Håhåjaja.

Nej det är en samhällsvetenskap.

Du har

Formella vetenskaper
Naturvetenskaper
Samhällsvetenskaper – ekonomi, sociologi, statsvetenskap, psykologi
Humaniora – historia, filosofi, språk, litteratur, kultur
Teknikvetenskaper
Medicinska vetenskaper
Jordbruks- och veterinärvetenskaper
Citera
2026-08-17, 18:25
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Nej det är en samhällsvetenskap.

Du har

Formella vetenskaper
Naturvetenskaper
Samhällsvetenskaper – ekonomi, sociologi, statsvetenskap, psykologi
Humaniora – historia, filosofi, språk, litteratur, kultur
Teknikvetenskaper
Medicinska vetenskaper
Jordbruks- och veterinärvetenskaper
En sån tur att jag kan bredda din kompetensbas.
Citat:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Humaniora
Humaniora är en benämning på den samling akademiska ämnen som studerar människan och dess kultur, eller som studerar mänskliga värden och kännetecknas ofta av kvalitativa eller analytiska metoder, även om undantag finns.

Hit räknas ämnen som etnologi, filosofi, historia, idéhistoria, estetik, konstvetenskap, retorik, språk och litteraturvetenskap.

Till humanvetenskaperna räknas även sociologi, pedagogik, kulturantropologi och psykologi. Vidare räknas ibland även religionsvetenskap eller teologi till humaniora, även om dessa ämnen historiskt hade egna fakulteter.
Nu åter till ämnet efter autistiskt utbrott.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2026-08-17 kl. 18:40.
Citera
2026-08-17, 19:12
Medlem
Laszlo Kovacss avatar
Citat:
Menar du att man ska lägga ner humaniora i världen för en person fuskar i Cambridge som studerade pedagogik och samhällskunskap?
Inte bara på grund av denna skandal, men det här var droppen som fick bägaren att rinna över. Vi vet nu att kejsaren är helt spritt språngande naken. Education har redan mer eller mindre diskvalificerat sig som vetenskap pga replikationskrisen.

Lägg ner, som sagt. Om ett par år kan de få pröva på nytt - övervakade av några STEM-chuds.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in