2026-08-06, 11:15
Medlem
Jag köpte i våras en gård i norrbotten och förra veckan hittade jag jordgubbsplantor där.
Pratade med förra ägaren som sa han inte odlat jordgubbar där på 13 år.

Jag vill ta reda på plantorna eftersom dom uppenbarligen klarar sig i detta karga klimat, inte alla jordgubbar som gör det.
Vi har snö fram till mitten av maj nästan och sen börjar frosten i september ungefär.

Det är plantor som är 5-20 cm höga och 3 av dom hade sticklingar på sig.
Kan jag rota hela plantan och få den att producera bär nästa år eller går det endast med sticklingarna?
Citera
2026-08-06, 11:37
Medlem
Osäker på plantan men sticklingen ska väl gå, sen hur mycket bär det blir nästa säsong är osäkert.
Citera
2026-08-06, 11:41
Medlem
tilsammansnus avatar
Jag har en jordgubbe planta i mitt växthus, av egen erfarenhet kan jag säga den tål minusgrader/övervintring men tar stryk, vissa delar vissnar medan andra lever kvar.

Antar att med sticklingar du menar utskotten som växer och letar efter att slå rot på nytt ställe, för mig har huvudplantan varit den som växer bär - dvs levat mer än 1 år.

Vad plantera om beträffar kan jag ej svara har inte gjort själv men planerar nu inför vintern.
Citera
2026-08-06, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tilsammansnu
Jag har en jordgubbe planta i mitt växthus, av egen erfarenhet kan jag säga den tål minusgrader/övervintring men tar stryk, vissa delar vissnar medan andra lever kvar.

Antar att med sticklingar du menar utskotten som växer och letar efter att slå rot på nytt ställe, för mig har huvudplantan varit den som växer bär - dvs levat mer än 1 år.

Vad plantera om beträffar kan jag ej svara har inte gjort själv men planerar nu inför vintern.

Fast med jordgubbar dör väl huvudplantan till slut eller iaf ger extremt lite bär?
Sticklingar funkar väl att nyodla nästan oavsett vad man odlar?
Citera
2026-08-06, 12:37
Medlem
Apologs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Fast med jordgubbar dör väl huvudplantan till slut eller iaf ger extremt lite bär?
Sticklingar funkar väl att nyodla nästan oavsett vad man odlar?
Bär är en ganska dålig indikator när det kommer till dessa plantor. Välmående plantor ger oftast bara stora blast och löv men inga bär. Det är därför man bör klippa ned dem direkt efter att skörden är avslutad. Vanligtvis i slutet av juli eller under augusti. Sen gödsla rejält vid vårkanten för det blir en superboost för bären.
Citera
2026-08-06, 15:19
Medlem
Gammla plantor ger inga jordgubbar men kan göra utskott så du vill ta utskotten och plantera dem där du vill ha jordgubbarna.
Sen får du vänta och se om det ens blir något som är värt att spara på. Inte säkert att det blir bär och är de mycket korsade med smulton kan bären vara väldigt små och inte värda att odla vidare på.
Om du nu är säker på att det är jordgubbar alls och inte bara smultron?
Citera
2026-08-06, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apolog
Bär är en ganska dålig indikator när det kommer till dessa plantor. Välmående plantor ger oftast bara stora blast och löv men inga bär. Det är därför man bör klippa ned dem direkt efter att skörden är avslutad. Vanligtvis i slutet av juli eller under augusti. Sen gödsla rejält vid vårkanten för det blir en superboost för bären.

Fast nu är du ute och cyklar.
Vill man ha jordgubbar vill man ha den planta som ger mest bär, spelar ingen roll om den då skulle va 1 eller 20 år gammal och man bryr sig heller inte om dess välmående.
Vad jag läst så genererar jordgubbsplantor mest bär när dom är 2-4 år gammla, så att en 20 år gammal planta skulle generera bra med bär har jag svårt att se, även om den mår bra.
Citera
2026-08-06, 21:00
Medlem
Citat:

Hur mycket skall man klippa ned dom?
Citera
2026-08-07, 00:21
Medlem
Det finns inga jordgubbar på dem?
Citera
2026-08-08, 11:51
Medlem
Apologs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FinkelConnoisseur
Hur mycket skall man klippa ned dom?
Det räcker med att man toppar av dem och låter spröten/blasten hänga kvar. Lämna en runt 10 cm kvar.
Citera
2026-08-08, 11:52
Medlem
Apologs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Fast nu är du ute och cyklar.
Vill man ha jordgubbar vill man ha den planta som ger mest bär, spelar ingen roll om den då skulle va 1 eller 20 år gammal och man bryr sig heller inte om dess välmående.
Vad jag läst så genererar jordgubbsplantor mest bär när dom är 2-4 år gammla, så att en 20 år gammal planta skulle generera bra med bär har jag svårt att se, även om den mår bra.
Pröva och se själv min vän, det har oanade effekter, vill jag hävda.
Citera
2026-08-09, 12:31
Medlem
Citat:
Det räcker med att man toppar av dem och låter spröten/blasten hänga kvar. Lämna en runt 10 cm kvar.

Vi har inte skött plantorna bra, det är mycket ogräs o så.
Men plantorna är ju ca 10 cm till först bladverket. Det går väl ej att klippa ned under bladverket?
Sen hade vi funderingar på att rensa rejält o byta jord o så. Men då kommer ju frågan, hur förvarar man plantorna under tiden? Alltså man gräver upp dom, klipper till dom, tar lite nya utskott. Men hur förvara under tiden det tar att gräva ut o fixa jorden, gödsla o så vidare?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in