2026-08-06, 10:47
Medlem
dengo.dajordens avatar
Jag har nu förstått vad som egentligen hände när mitt abonnemang flyttades till Nestor Mobil.

I november fick jag ett samtal från någon som utgav sig för att ringa från Coop om ett lotteri. Jag är en flitig Coop‑kund, som många andra, och de hade uppgifter om mig — så inget verkade misstänkt.
Det visade sig senare vara ruffel och båg, och jag blev lurad. Det är inte ens uppe för diskussion.

Jag ombads signera med BankID, och eftersom det gick via Nordfin Kapital väcktes inga varningsklockor.
Men det jag i själva verket signerade var en flytt av mitt mobilabonnemang till Nestor Mobil.

Jag har konfronterat Nestor Mobil och de nekar att de har något samarbete med Coop och menar att jag tecknade abonnemanget självmant direkt med de.

Jag fick inget SMS, inget meddelande — ingenting. Plötsligt var mobilen död, och ett nytt SIM‑kort dök upp i brevlådan.
Det var bedrägeri nummer 1.

Tiden hos Nestor Mobil: bedrägeri nummer 2
Det blev en ren mardröm. På deras hemsida stod att de hade en månads uppsägningstid — utom för just det abonnemang jag ofrivilligt hade tecknat, som var bundet i ett år till november 2026. De vägrade avsluta det.

Månadskostnaden låg ungefär på vad jag brukade spendera per år med Comviqs kontantkort, eftersom jag använder jobbets mobil så mycket.

Mobilen dör igen
I början av juli dog mobilen igen. Inga samtal gick att ringa, inga kom in. Det stod “Ringer …” men inget hände.
Jag ringde deras kundtjänst — och möttes av en telefonsvarare:

“Kundtjänsten har stängt till augusti. Skriv e‑mail.”

På e‑mail började de fråga om allt möjligt: vilken mobil jag hade (den är 5G), om jag uppdaterat mjukvaran, om jag aktiverat det ena och det andra. Jag hade inte ändrat något alls — mobilen hade bara slutat fungera.

Jag testade SIM‑kortet i en annan mobil: samma problem.
Jag testade ett annat SIM‑kort i min mobil: fungerade perfekt.

Mailväxlingen från helvetet
Sedan följde en lång mailväxling där de upprepade samma frågor om och om igen, som om jag skrev med olika personer som inte läste tidigare svar. Till slut tröttnade jag och meddelade att jag ville avsluta abonnemanget på grund av utebliven service.

Någon dag senare stod det “Ingen mobilnät tillgänglig”, så jag förstod att de hade kancellerat abonnemanget.

Jag ringde Comviq, beställde ett nytt SIM‑kort, fick det, installerade det — och nu fungerar allt.
Redan i januari hade jag försökt flytta tillbaka till Comviq, men då fick jag beskedet att Nestor vägrade släppa mitt nummer.

Fakturor trots avslutat abonnemang
Nu har jag krävt att de ska återbetala beloppet för juli och augusti och sluta skicka fakturor.
Trots att de avslutade abonnemanget har de redan skickat fakturan för september — drygt en vecka efter att de stängde linjen.

Det bekräftar min misstanke: jag skriver med flera olika personer som inte har någon intern kommunikation.
Höger hand vet inte vad vänster hand gör.
Citera
2026-08-06, 11:22
Medlem
AlanGarners avatar
Låter som en riktig bluff då åkt dit på!

1) kräv ALLTID att få motringa innan du använder BankID via ett telefonnummer på en officiell hemsida. Det kan ALLTID vara vem som helst som ringer. Att de har information om dig betyder ingenting, man kan hitta det mesta online.

2) Skriv med penna på fakurorna du bestrider ”bestrides” över hela med stora bokstäver. Kopiera fakturorna och skicka originalen till företaget med rekommenderad post. Notera datum och uppgifter om när du skickade dem.

3) Det här kommer gå till inkasso och kronofogden, du måste då bevisa att du bestridit fakturorna. De måste då ta dig till rätten, vilket de inte gör, de tjänar tillräckligt på de som de kan skrämma till betalning.

4) sist och viktigast! Kontakta konsumentvägledningen där du bor. De kan hjälpa dig och guida dig så att du slipper från de här bedragarnas klor.

Ett jävla skit, ett litet misstag så sitter du fast i deras nät. MEN du har rätten på din sida och kan slippa ur det här.

Faktiskt steg 4 ska vara 1, kontakta konsumentinformationen FÖRST!

Citat:
Ursprungligen postat av dengo.dajorden
Jag har nu förstått vad som egentligen hände när mitt abonnemang flyttades till Nestor Mobil.

I november fick jag ett samtal från någon som utgav sig för att ringa från Coop om ett lotteri. Jag är en flitig Coop‑kund, som många andra, och de hade uppgifter om mig — så inget verkade misstänkt.
Det visade sig senare vara ruffel och båg, och jag blev lurad. Det är inte ens uppe för diskussion.

Jag ombads signera med BankID, och eftersom det gick via Nordfin Kapital väcktes inga varningsklockor.
Men det jag i själva verket signerade var en flytt av mitt mobilabonnemang till Nestor Mobil.

Jag har konfronterat Nestor Mobil och de nekar att de har något samarbete med Coop och menar att jag tecknade abonnemanget självmant direkt med de.

Jag fick inget SMS, inget meddelande — ingenting. Plötsligt var mobilen död, och ett nytt SIM‑kort dök upp i brevlådan.

Det blev en ren mardröm. På deras hemsida stod att de hade en månads uppsägningstid — utom för just det abonnemang jag ofrivilligt hade tecknat, som var bundet i ett år till november 2026. De vägrade avsluta det.

Månadskostnaden låg ungefär på vad jag brukade spendera per år med Comviqs kontantkort, eftersom jag använder jobbets mobil så mycket.

Mobilen dör igen
I början av juli dog mobilen igen. Inga samtal gick att ringa, inga kom in. Det stod “Ringer …” men inget hände.

På e‑mail började de fråga om allt möjligt: vilken mobil jag hade (den är 5G), om jag uppdaterat mjukvaran, om jag aktiverat det ena och det andra. Jag hade inte ändrat något alls — mobilen hade bara slutat fungera.

Sedan följde en lång mailväxling där de upprepade samma frågor om och om igen, som om jag skrev med olika personer som inte läste tidigare svar. Till slut tröttnade jag och meddelade att jag ville avsluta abonnemanget på grund av utebliven service.

Någon dag senare stod det “Ingen mobilnät tillgänglig”, så jag förstod att de hade kancellerat abonnemanget.

Jag ringde Comviq, beställde ett nytt SIM‑kort, fick det, installerade det — och nu fungerar allt.
Redan i januari hade jag försökt flytta tillbaka till Comviq, men då fick jag beskedet att Nestor vägrade släppa mitt nummer.

Nu har jag krävt att de ska återbetala beloppet för juli och augusti och sluta skicka fakturor.
Trots att de avslutade abonnemanget har de redan skickat fakturan för september — drygt en vecka efter att de stängde linjen.

Det bekräftar min misstanke: jag skriver med flera olika personer som inte har någon intern kommunikation.
Citera
2026-08-06, 11:38
Medlem
AlanGarners avatar
Kollade också upp företagen: NordFin verkar vara ett riktigt företag som säljer betalningslösningar.

Nestor Mobil däremot omsätter ca 400 tusen kronor. Så verkar inte så seriöst.

Citat:

Mobilen dör igen

Citera
2026-08-06, 13:47
Medlem
dengo.dajordens avatar
Tack för era tips!

Det verkar som att de är fullständigt förvirrade på Nestor Mobil.

Jag skrev till dem och krävde återbetalning för juli och augusti, och fick följande svar:

‘Vi vill förtydliga att ditt abonnemang inte har blivit avslutat eller kansellerat av oss. Vi har inte heller kopplat bort din tjänst. Vi har försökt hjälpa dig och har löpande felsökt ärendet tillsammans med nätägaren. För att kunna gå vidare behöver vi dock din återkoppling på de senaste kontrollerna vi bad dig genomföra…’

Jo tack — “försökt hjälpa mig” i sex veckor utan resultat. Dessa uppgifter svarade jag idag för 3:e gång. Och att de skriver kansellerat säger väl något om nivån på deras skrivkunnighet.

Hur som helst blev jag helt svettig när jag läste det där. Men om Comviq har kunnat ge mig ett nytt SIM‑kort med samma nummer, då måste Nestor ha släppt numret.
Jag kontaktade Comviq, och de bekräftade att abonnemanget hos Nestor är avslutat.

Så vad håller Nestor på med? Försöker de med något slags tjuv- och rackarspel och fortsätta debitera mig fram till november?

Jag svarade deras mail och skrev tydligt att jag nu har samma nummer hos en annan operatör, och markerade i stora bokstäver:

BESTRIDER

fakturorna för juli och augusti.

Hur orkar de…
Citera
2026-08-20, 09:21
Medlem
Citat:

Vilket båg du åkt på. Man kan säga ett par saker:

1. Var försiktig vad du signerar med Bank-ID

2. Att flytta ett nummer ska alltid gå när som helst - du äger det, inte operatören. Vägrar operatören som du för tilfället använder att släppa, inled en dialog med PTS så ska de kunna inleda en tvångsförflyttning.

Bindningstiden mot befintlig operatör om den finns får man förstås eventuellt lösa ekonomiskt. Det är dock ett separat ärende som inte har med ditt nummer att göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in