2026-08-06, 10:42
Medlem
Eller zigenare om man så vill... Och nej, jag ska inte citera botten här...

Men den höll med om att zigenarnas kultur hindrar dem från att integreras. Och något är det ju, då de inte assimilerats i Europa på kanske 1000 år och finns kvar som en separat grupp.

Jag tog upp detta med klankultur som ett hinder, och en direkt motvilja att blanda sig. Botten tog upp hur zigenare behandlats och också samhällena i övrigts motvilja mot dem.

Den påpekade dock en skillnad mellan klaner från Mellanöstern som gifter sig inom släkten för att behålla saker inom den, och romer där det räcker med att gifta sig inom den romska "gemenskapen".

Sen dessa renhetslagar zigenare har som jag tog upp som ett kraftigt hinder för att zigenare kan integreras. Botten höll med, och påstod t.o.m. att reglerna tillkommit för att hålla zigenare separata från övriga i samhället.

Jag nämnde då att zigenare verkligen tror på dessa regler i nivå med magi eller religion, och tror de kan bli "orena" och att det medför något negativt. Detta höll botten med om, men tonade ner det lite genom att jämföra med kosher eller halal. Dessutom att en "oren" rom kan uteslutas ur gemenskapen...

En intressant sak botten påstod, var att romer inte ser ner på icke-romer pga biologi eller ras. Enligt den är anledningen snarare att romer vet att de som inte är zigenare inte följer deras regler, och blir därför "orena". Därför lär zigenare vara försiktiga med att släppa in vanliga människor i sina hem. Lite ironiskt egentligen...

Men slutsatsen är både enligt det jag kände innan och en del från botten, att romernas kultur utgör det kraftigaste hindret mot att de kan integreras. Botten påstod dock att tiotals miljoner romer i Europa, lever utanför zigensk kultur. Jag undrar om det stämmer, men den erkänner ändå trots försök att vitmåla, att zigenare i stort sett måste lämna kulturen för att kunna integreras.

Sen har vi detta med deras egna rättegångar som bara ytterligare bekräftar, att romsk kultur och "inkludering" helt enkelt inte går ihop.

Politiker tror ju att de både kan ha kakan och äta den, dvs främja romsk kultur och samtidigt att de ska bli inkluderade i samhället. Det går alltså inte...

Så kände ni till allt detta? Är det alls möjligt att integrera romer och är det vårt att årligen satsa miljoner på det, vilket man gör?

Vad tror och tycker ni om detta och övriga påståenden som tas upp i inlägget?
Citera
2026-08-06, 10:51
Medlem
Straminskys avatar
Jag tror att du kommer få olika svar beroende på vilken bot du använder och hur många gånger du ställer frågan.
Citera
2026-08-06, 12:02
Medlem
TedGaandies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Men slutsatsen är både enligt det jag kände innan och en del från botten, att romernas kultur utgör det kraftigaste hindret mot att de kan integreras. Botten påstod dock att tiotals miljoner romer i Europa, lever utanför zigensk kultur. Jag undrar om det stämmer

Jag själv känner en som hade tagit avstånd från familjen så så jävla ovanligt är det inte.

Om du nu undrar om det stämmer.
Citera
2026-08-06, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Straminsky
Jag tror att du kommer få olika svar beroende på vilken bot du använder och hur många gånger du ställer frågan.

Nja, de flesta svaren var mycket i linje med vad jag redan kände till. Det botten nämnde om att romer inte ser ner på icke-romer pga något biologiskt, men är försiktiga med dem för de inte följer romska "renhetslagar". Det kände jag faktiskt inte till...
Citera
2026-08-06, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TedGaandie
Jag själv känner en som hade tagit avstånd från familjen så så jävla ovanligt är det inte.

Om du nu undrar om det stämmer.

Ok, jag påstår inte att det inte finns men ifrågasatte om det är så vanligt som botten hävdade. Typ hur stor procent av zigenare i Europa och världen följer deras traditionella kultur?

Något som också är intressant i sammanhanget är ju att romer inte har en egen religion likt judarna. Det som bundit dem samman under århundraden, måste ha varit det etniska (de ser ännu annorlunda ut), det kulturella och dessa renhetslagar...
Citera
2026-08-06, 15:38
Medlem
triptykens avatar
Romsk, judisk, och Svensk kultur har historiskt visat sig att när dom grupperna flyr har dom svårt att integreras... Samma gäller så gott som alla kulturer speciellt om en religiös grund är en del i gemenskapen dom har.

Är inte svårare än så. Fråga din bot om dess bias. Kan bli kul
Citera
Igår, 12:44
Medlem
Man får olika svar beroende på hur man frågar. Beror också starkt på vilken bott det är. Att använda ordet zigenare säger en del om vilket svar du ville få.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in