2026-08-06, 11:05
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
Kraftiga höjningar lär inte göra folk mer villiga att förändra. Samtidigt ser jag i tråden att det finns en total vägran att göra någon förändring. Ni vill ju inte ha höjda drivmedelspriser. Elbilarna är ni emot. Andra drivmedel är ni emot. Ni vill ingenting mer än att det förblir billigt 😆

Men ditt spån. Vi har varken elförsörjning nog som det är plus att transporter och näringsliv samt privatpersoners ekonomi som då kommer inte ha råd att transportera sig.
Låt staten säkerställa att vi har dels elförsörjning samt infrastruktur för det.
Exempelvis utbyggnaden av Kärnkraft. Men det vill ju inte MP.
Senast redigerad av Kaenkelberrie 2026-08-06 kl. 11:08.
Citera
2026-08-06, 11:12
Medlem
"Miljöpartiet vill att bensinpriserna höjs ”så snart som möjligt”.

Samtidigt ifrågasätter man regeringens migrationspolitik.

– Vi klarar av att ta emot fler än vi gör i dag, säger språkröret Daniel Helldén till Ekot."

Kan psykiatrisk tvångsvård (LPT) vara aktuellt för Helldén?
Citera
2026-08-06, 11:12
Medlem
Glödskals avatar
Citat:
Kraftiga höjningar lär inte göra folk mer villiga att förändra. Samtidigt ser jag i tråden att det finns en total vägran att göra någon förändring. Ni vill ju inte ha höjda drivmedelspriser. Elbilarna är ni emot. Andra drivmedel är ni emot. Ni vill ingenting mer än att det förblir billigt 😆

Man behöver ju inte förändra till det sämre. Jag vet dock att jag och fler med mig är för t.ex. kärnkraft.

Gällande priser- Är det inte dags att höja priserna i kollektivtrafiken så att de extra intäkterna kan förbättra den?
Citera
2026-08-06, 11:15
Medlem
Tidvinds avatar
Här är de senaste opinionssiffrorna.

https://www.svt.se/special/valjarbarometern/

Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
Kommer givet öka inflationen mycket då bränsle står för en betydande del av måttet för KPIF.
Ja, det här är en kedjeeffekt i många led. Om du spenderar mer pengar på bränsle så försöker du spara du in dessa pengar på andra utgifter vilket ökar inflationen.

Vidare så är det som folk säger att det blir dyrare med frakt av varor, så även matpriserna går upp.

Citat:
Idiotierna som röstar på MP eller sossarna för den delen, förstår inte det enkla sambandet.
Jo, folk förstår mycket väl vad det innebär. Men alla är inte plånboksröstare, och vill hellre se investeringar i samhället.

Citat:
Det tror de röstar för bättre lösningar men det biter dem och alla andra i arslet.
Vi behöver minska vårt beroende av fossila bränslen. Både för klimatets skull men även för framtidens ekonomi.

Citat:
Sedan att vi skall öka invandringen med flera tusen extra kommer belasta våra finanser och öka segregationen ännu mera.
Asylinvandring, som gäller tills dess att asylskäl saknas.

Helldén var tydlig med att partiet inte är för permanenta uppehållstillstånd.
Senast redigerad av Tidvind 2026-08-06 kl. 11:18.
Citera
2026-08-06, 11:19
Medlem
buddy99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
De med lådcyklar på södermalm.
Som tror att cykla tag bort miljöproblemen.
Billigt och bekvämt så,sen finns ju både hemtjänst och bil vid fritidshuset.
Citera
2026-08-06, 11:26
Medlem
Limma skinkbits avatar
Det borde vara politikers uppgift att fatta obekväma beslut, inte att smeka väljarna medhårs. Här visar MP lite stake!

Det är fullt rimligt att vi i den civiliserade delen av världen hjälps åt att minska oljeförbrukningen. Både av miljö/klimat-skäl och med tanke på vilka skitländer vi tvingas köpa oljan av. Pris är ett bra styrmedel nu när alternativ finns.
Citera
2026-08-06, 11:30
Medlem
HipToBeSquares avatar
Gäller skattehöjningen bränsle för kommerciellt bruk också? Skattehöjning + irankrig kommer att göra att bränslepriser skjuter i höjden ordentligt. Vid det laget är privatbilism det minsta problemet eftersom samhället kommer totalt stanna av. T.ex. byggen har massa maskiner som går på diesel och om priset går upp där kommer vi ser ännu mindre aktivitet än vad vi ser idag.

Vi får se vad som händer med irankriget men det kommer att bli brist på bränsle ganska snart och skattehöjningen är då ett slag i luften eftersom det kommer inte finnas något bränsle.
Citera
2026-08-06, 11:30
Medlem
Hallbarhetnollas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
De med lådcyklar på södermalm.
Som tror att cykla tag bort miljöproblemen.

Bara att åka tunnelbana, men viktigt att elen är grön och kommer från sol o vind.
De som inte bor på Södermalm ska bara sitta stilla och knipa käft. Eftersom vi i MP företräder den vita överklassbefolkningen innanför varje större stads centrala delar
Citera
2026-08-06, 11:31
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
Men ditt spån. Vi har varken elförsörjning nog som det är plus att transporter och näringsliv samt privatpersoners ekonomi som då kommer inte ha råd att transportera sig.
Låt staten säkerställa att vi har dels elförsörjning samt infrastruktur för det.
Exempelvis utbyggnaden av Kärnkraft. Men det vill ju inte MP.

Citat:
Ursprungligen postat av Glödskal
Man behöver ju inte förändra till det sämre. Jag vet dock att jag och fler med mig är för t.ex. kärnkraft.

Gällande priser- Är det inte dags att höja priserna i kollektivtrafiken så att de extra intäkterna kan förbättra den?

Ja, jag gillar definitivt inte MP även fast jag förstår drivkraften att ställa sig bakom naturen och miljön. Kärnkraft är något vi behöver mer av för att nå klimatmål och minska utsläppen. Vi behöver mer baskraft och även fast jag inte är superförtjust i kärnkraft så behöver vi den för att kunna elektrifiera allt mer (inte bara fordonsflottan).

Viktigaste är att vi inte chockhöjer bränslepriserna för bönder och industri. Det kommer inte bli bra.
Citera
2026-08-06, 11:37
Medlem
Kosmos.s avatar
Drivmedel är något staten förlitat sig på för att bekosta all onödigt skit som bekostas

Räknar med att det kommer höjas oavsett parti efter valet. Innan valet vslfläskar(ljuger) Moderaterna mfl att det ska hållas lågt. Kommer inte hända.
.
Citera
2026-08-06, 11:38
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Ja, jag gillar definitivt inte MP även fast jag förstår drivkraften att ställa sig bakom naturen och miljön. Kärnkraft är något vi behöver mer av för att nå klimatmål och minska utsläppen. Vi behöver mer baskraft och även fast jag inte är superförtjust i kärnkraft så behöver vi den för att kunna elektrifiera allt mer (inte bara fordonsflottan).

Viktigaste är att vi inte chockhöjer bränslepriserna för bönder och industri. Det kommer inte bli bra.

Tack för den. Vi är helt eniga gällandes att kärnkraften säkerställer baskraft som är helt fundamentalt för Sveriges konkurrenskraft och välstånd nu och framöver.
Citera
2026-08-06, 11:41
Avstängd
Finns ställen där bensinen är 13kr

När fan såg vi sånt? 2012??

MP är folkets fiende ni som röstar på dom mår ni bra eller?

Kom ihåg när dessa var i makten och den var runt ca 30kr...?

Skulle inte förvåna mig om dom förlorar väljare kommande val.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in