2026-08-06, 08:41
Medlem
Pinoputchins avatar
Uppfödda på Redbull, det säger sig självt- falleri.
Citera
2026-08-06, 08:45
Medlem
Lite roligt att trådar fortfarande kan startas på Flashback om Generation Z som om det vore en exotisk ny generation som precis börjar titta fram. De äldsta är runt 30 bast idag Det säger en del om FBs medelålder...

Undertecknad är väl typ "Zillennial" med tanke på att jag är född -95. Kan inte säga att jag instämmer angående sjukskrivningar för minsta lilla osv. Men jag har ju jobbat i kontorsmiljö. Däremot har många inklusive jag ett kallt förhållningssätt till jobbet. Det är inte en mening på samma sätt som det kanske är för millennials/80-talister ibland.

Man gör sitt för stålarna och går hem. På gott och ont.
Senast redigerad av Frihetsyttrande 2026-08-06 kl. 08:51.
Citera
2026-08-06, 08:51
Medlem
pn222jws avatar
Det finns en intressant psykologisk studie som kallas kokosbollseffekten. En 10-åring får en kokosboll - testaren frågar barnet om den vill äta den nu eller vänta 10 minuter och få två kokosbollar. Efter tio minuter frågar den på nytt, om eleven vill vänta en timme och få med sig fyra kokosbollar. Dom barn som svarade ja på bägge frågorna går det signifikant bättre för än dom som äter direkt. Poängen är att dom som har en självdisciplin klarar sig ännu bättre i en slapp miljö jämfört med en strängare. Dom med sämre förutsättningar förlorar mer.
Citera
2026-08-06, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maniskasamen
Pratade med en butiksföreståndare för en större butik. Personen var orolig vad karensdag kommer att göra för verksamheten. Men beskrev också hur ungdomar gör idag. De kan ringa in kort före passets början och säga: jag tror jag sjukskriver mig idag..Kommer du eller kommer du inte? Njaa, eh .. hur blir det? Nej, jag kommer inte. Personer kan välja att inte komma för de har en finne på näsan eller tycker sig ha fula glasögon. En person sades somna vid kassan. Vid samtal..jag mår dåligt jag har slut med min kille. När butikschefen sett statistik nu över sjukskrivningar i kedjan (ca 20t anställda i Sverige), så är sjuktalen väldigt låga bland 50-60 åringar, men väldigt höga bland ungdomar. Det borde väl egentligen vara tvärtom? Är generation Z curlade sillmjölkar eller?!
Som ungdom gick i vart fall jag till jobbet om jag var bakfull eller bara lite krasslig. Vissa gånger gick jag hem från krogen 2 och började 6.
Sverige kommer gå under snabbt.

Curlade så töntar hela bunten
Citera
2026-08-06, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Detta är det mest idiotiska inlägg jag läst.
Du vet INGENTING om hur svårt det är med personal.. man kan inte ha 2 personer på varje tjänst för att anpassa sig efter snorungar. Då måste man isf halvera lönerna annars får bolaget i konkurs. Idiot
Absolut. Då kan arbetsgivare välja att inte anpassa sig till rådande arbetskraft, så får vi se hur bra det går för det företaget.

Men det märks ju att du inte driver ett framgångsrikt företag.
Citera
2026-08-06, 09:03
Medlem
Det kommer bli katastrof.
Ser man hur det gått från slutet på 80 talet
In på 90 talet och sen 2000 talet.
Skippar man karensdagen så kommer du få sådana som känner efter lite extra och inte går till jobbet.
Citera
2026-08-06, 09:05
Medlem
En trolig förklaring är att unga i början av sitt vuxenliv hoppas/tror/vill komma längre än jobba i affär för en skitlön, och därför behandlar jobbet mer styvmoderligt än ett riktigt jobb. Jag har jobbat med yngre (~25 år och uppåt) i mer seriösa sammanhang och de har varit så bra man kan förvänta sig för juniora. Betalar du pisslön och har ett pissjobb får man förvänta sig pissinsats, inte konstigare än så.
Citera
2026-08-06, 09:19
Medlem
Är väl ingen generationsfråga? Vem fan vill jobba egentligen och kasta bort 40 timmar i veckan på ett meningslöst jobb om det inte är något du är passionerad över?
Citera
2026-08-06, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FunLightFittsaft
En trolig förklaring är att unga i början av sitt vuxenliv hoppas/tror/vill komma längre än jobba i affär för en skitlön, och därför behandlar jobbet mer styvmoderligt än ett riktigt jobb. Jag har jobbat med yngre (~25 år och uppåt) i mer seriösa sammanhang och de har varit så bra man kan förvänta sig för juniora. Betalar du pisslön och har ett pissjobb får man förvänta sig pissinsats, inte konstigare än så.
Håller delvis med dig där.
Men det finns dom som vill jobba sig uppåt med.

Men media visar att du som influenser kan tjäna massa pengar på att inte göra något.
Man ser alla på Tiktok och allt och dom tror dom kommer tjäna massor.
Citera
2026-08-06, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunegbg
Håller delvis med dig där.
Men det finns dom som vill jobba sig uppåt med.

Men media visar att du som influenser kan tjäna massa pengar på att inte göra något.
Man ser alla på Tiktok och allt och dom tror dom kommer tjäna massor.
Ja, och för tidigare generationer var det att jobba med Youtube, jobba som skådespelare, fotbollsspelare, mediapersonlighet. Yngre generationer kommer alltid ha en fantasi om ett rikt liv utanför det vanliga 9-17. För majoriteten kommer dock verkligheten ikapp när man flyttar hemifrån och möts av hur samhället ser ut.
Citera
2026-08-06, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FunLightFittsaft
Ja, och för tidigare generationer var det att jobba med Youtube, jobba som skådespelare, fotbollsspelare, mediapersonlighet. Yngre generationer kommer alltid ha en fantasi om ett rikt liv utanför det vanliga 9-17. För majoriteten kommer dock verkligheten ikapp när man flyttar hemifrån och möts av hur samhället ser ut.
Ja det fanns de som trodde på fotbollsproffs etc

Men mediadrevet är så stort nu, man ser det på spårvagnar, ute på stan etc, det läggs upp på Tiktok, det är live etc, men att tjäna pengar på det...
Hörde om en som har 75 tusen följare, han säger att men sponsorer och de inbjudningar han får för att "äta hos dom" gör att han skulle knappt kunna leva på det.
Men han säger också det att han måste lägga upp något mer eller mindre varje dag för att kunna få ekonomi i det.
Det är mer än ett heltidsjobb
Citera
2026-08-06, 09:53
Medlem
norther1s avatar
Möjligtvis. Men detta fanns i alla fall också när jag gick in i arbetslivet för en 15 år sedan. Kanske också ligger kvar något från den hets som fanns under pandemin att stanna hemma för minsta lilla illamående eller hosta.

Vad som jag däremot har märkt ett jävligt tydligt drag av gen Z, och framför allt nu under de senaste åren är att de helt saknar förmåga att göra saker på eget initiativ. Klar med en arbetsuppgift? Sitter bara och rullar tummarna tills chefen har något nytt när det är uppenbart vad nästa moment eller en sidosyssla skulle kunna vara. Personalansvarige på mitt kontor var nära på att sparka en kille redan efter två dagar, men jag fick förklara för henne att detta bara är ett tecken på hur den generationen är och att man måste visa lite tålamod och pusha dem mer att vara självständiga. Han var annars duktig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in