2026-08-06, 08:25
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ilimitado
Har aldrig förstått mig på det där med att man alltid måste välja sida. Bara för att man ogillar Hamas och Iran måste man inte automatiskt gilla Israel. Svenskar är extremt lydiga på det sättet. Ställningstagandet bara måste finnas där. Den onde mot den gode typ. Patetiskt.

Tvärtom. Helt och hållet tvärtom.

Att granska och problematisera alla sidor är det viktigaste verktyger vi har för att skrapa på ytan gällande motiv, och fram träder nästan alltid något grått.

Stämningen i Riks kommentarsfält är knappast nyanserad, utan Barda är Jesus som är de godas företrädare mot den onda Pride- och Palestina-rörelsen.
Citera
2026-08-06, 08:52
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
Är jag ett klappträ för att din länk ytterligare stärker min tes om att det finns en dold agenda?

Utveckla!
Det finns ingen dold agenda. Jean Pierre har varit stark anhängare av Israel i större delen av sitt liv. Han har varit öppen med det i större delen av sitt liv
Citera
2026-08-06, 09:07
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
1. Han säger att Palestinafrågan inte har i Pride att göra, men är sedan 2015 bosatt i det land (Israel) som bedriver etnisk rensning och landstölder i just Palestina = dold intressekonflikt.

Om det nu var så att homosexuella HADE några rättigheter i "Palestina" så hade du haft en poäng här. Men det har de inte. Det faktum att Israel tagit in tusentals homosexuella palestinier och gjort dem israeliska medborgare borde vara någonting som du belyser om det är så att DU SJÄLV är ärlig i diskussionen.

Citat:
2. Genom sitt högerpopulistiska och konservativa tugg försöka få det att framstå som att han på något sätt sitter där av omtanke för Sverige och svenskarna och värnar om vårt samhälle = dold agenda.

Jaha, så en jude kan inte värna om svenskarna och det svenska samhället längre? Men muslimer kan det eller hur?
Citera
2026-08-06, 09:14
Medlem
Jag hoppas han får pengar från Israel, med tanke på hur mycket han propagerat och gjort reklam för dem känns det trist om han inte kan kapitalisera på det. Han kan väl inte dra in särskilt mycket pengar från Army Of Lovers längre?
Citera
2026-08-06, 10:36
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Men det är klart det är misstänksamt att det enda "företrädaren" för rörelsen som träder fram med kritik är någon som också har stakes i själva konflikten som rörelsen har omfamnat?

Jag har så enormt svårt för den typen av dold agenda, då det är ett vanligt sätt att bedriva demagogi. Inte genom uttalade lögner, utan genom ett kurerat narrativ.

Kan ha fel, men tycker det är en diskussion värd att ha.
Som jag förstår det finns det mycket intern kritik inom Pride för just det han tar upp. Kritiken kommer från flera olika personer.

Från 4 augusti
"Centerpartiets ledare Elisabeth Thand Ringqvist rasar över att Vänsterpartiets Palestinaflaggor fick ”en framträdande roll” i Pridetåget, skriver hon på X.

Hon anser att hbtq-personer i Gaza lever under förtryck under Hamas styre.

”Det är provocerande. Hamas är inte bara en terrororganisation. Den står också för en ideologi som förnekar hbtqi-personers mest grundläggande fri- och rättigheter. Pride ska stå på de förtrycktas sida.”

https://omni.se/c-rasar-efter-v-s-palestinaflaggor-i-pride-provocerande/a/zO9K3K

Har Elisabeth Thand någon koppling till Israel? Jag känner inte till någon. Men även om man har någon koppling måste det ju fortfarande vara ok att kritisera så länge som man är öppen med det, eller?

Jean-Pierre har ju också varit tydlig med denna koppling, så jag har lite svårt att se problemet som du vill lyfta fram.
Senast redigerad av .nattramn. 2026-08-06 kl. 10:39.
Citera
2026-08-06, 12:08
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Jean-Pierre Barda var med i en intervju på Riks som släpptes igår, och stämningen i kommentarsfältet är översvallande positiv för att han som homosexuell "vågar" kritisera Pride-rörelsen:

https://youtu.be/nozdICN-7xs?si=DSnQwoU0PISazfVy

I mina ögon förtjänar han inget som helst beröm, då han inte för en sekund gör detta för varken homosexuella ellee Sveriges bästa, utan för Israels bästa. Kort sagt har vi att göra med det gamla vanliga när det kommer till israelisk ingruppsmentalitet:

- Gnälla och peka på andras brister för att dölja Israels brister, även om kostnaden är att försvaga en rörelse han ägnat mycket tid och energi åt att bygga upp.
- Använda förtroendekapitalet han byggt upp som en känd homosexuell man och svensk medborgare för att framstå som genuin i sin omtankte mot HBTQ, men egentligen bara vara ute efter att driva opinion för Israels bästa/mot Israels fiender.
- Som svensktalande och med tydlig svenskkoppling tappa in i svensk högerpopulism genom att kasta alla möjliga just nu kritiserade grupper under bussen, allt från Iran till transpersoner, för att avleda uppmärksamheten från Israel. Detta är vad vi ser resultatet av i kommentarsfältet, han säger det pöbeln vill höra och dom tänker inte själva så länge dom får höra exakt det dom vill höra.

Han har egentligen inte fel i de enskilda argumenten, men jag upplever att han spelar ett intellektuellt oärligt spel på två sätt:
1. Han säger att Palestinafrågan inte har i Pride att göra, men är sedan 2015 bosatt i det land (Israel) som bedriver etnisk rensning och landstölder i just Palestina = dold intressekonflikt.
2. Genom sitt högerpopulistiska och konservativa tugg försöka få det att framstå som att han på något sätt sitter där av omtanke för Sverige och svenskarna och värnar om vårt samhälle = dold agenda.

Dessa är väldigt vanliga israeliskt grepp, att man genom att framstå som ingrupp - i detta fallet en svensk homosexuell medborgare med förflutet i Priderörelsen - kan agera mullvad och därigenom utföra sitt egentliga uppdrag: Att alltid, utan undantag och vad dom än har genomfört för grymheter skydda Israel från kritik genom att på olika sätt avleda uppmärksamheten.

Min tes är att han att han som israelisk jude, bosatt i Tel Aviv sedan 2015, helt enkelt har hamnat emellan flera av sina ingrupper (Sverige, Israel, Pride), och sektmentaliteten i den israeliska smäller mycket högre. Han såg nu sin chans att få maximal utdelning å Israels vägnar och sträckte därför ut en hand till Riks, kastade Priderörelsen under bussen och fick Rikspöbelns hejarop.

Vad tror ni Flashback? Har vi att göra med en person utskickad på israeliskt PR-uppdrag här, eller kommer hans kritik från en geniun omtanke för homsexuella svenskars rättigheter?

Du sätter fingret på precis det som många inte begriper. De flesta i Sverige är nog helt ovetande om fenomenet. Att hoppa in och ur specifika grupper beroende på vem man tilltalar i syfte att gynna sin egna innersta kärngrupp. David Schwarz var ju extremt tydlig på det när man läser boken Hur Sverige blev en mångkultur av Eckehart.

Det är ju fullt möjligt att Barda är en ärlig jude och less på vulgärbögeriet och transvansinnet som riktas till våra barn. Samtidigt har han ju faktiskt varit en del för att inte säga lett den översexualiserade, dekadenta utvecklingen i Sverige. Säkraste lackmustestet på dessa är var de står i "förintelsefrågan" och om västvärldens länder till att få bevara/återställa etnisk homogenitet. Står man för kulturmarxistiska åsikter så tillhör man andra sidan.
Citera
2026-08-06, 12:11
Medlem
Citat:
Jean-Pierre Barda var med i en intervju på Riks som släpptes igår, och stämningen i kommentarsfältet är översvallande positiv för att han som homosexuell "vågar" kritisera Pride-rörelsen:

https://youtu.be/nozdICN-7xs?si=DSnQwoU0PISazfVy

I mina ögon förtjänar han inget som helst beröm, då han inte för en sekund gör detta för varken homosexuella ellee Sveriges bästa, utan för Israels bästa. Kort sagt har vi att göra med det gamla vanliga när det kommer till israelisk ingruppsmentalitet:

- Gnälla och peka på andras brister för att dölja Israels brister, även om kostnaden är att försvaga en rörelse han ägnat mycket tid och energi åt att bygga upp.
- Använda förtroendekapitalet han byggt upp som en känd homosexuell man och svensk medborgare för att framstå som genuin i sin omtankte mot HBTQ, men egentligen bara vara ute efter att driva opinion för Israels bästa/mot Israels fiender.
- Som svensktalande och med tydlig svenskkoppling tappa in i svensk högerpopulism genom att kasta alla möjliga just nu kritiserade grupper under bussen, allt från Iran till transpersoner, för att avleda uppmärksamheten från Israel. Detta är vad vi ser resultatet av i kommentarsfältet, han säger det pöbeln vill höra och dom tänker inte själva så länge dom får höra exakt det dom vill höra.

Han har egentligen inte fel i de enskilda argumenten, men jag upplever att han spelar ett intellektuellt oärligt spel på två sätt:

Dessa är väldigt vanliga israeliskt grepp, att man genom att framstå som ingrupp - i detta fallet en svensk homosexuell medborgare med förflutet i Priderörelsen - kan agera mullvad och därigenom utföra sitt egentliga uppdrag: Att alltid, utan undantag och vad dom än har genomfört för grymheter skydda Israel från kritik genom att på olika sätt avleda uppmärksamheten.

Min tes är att han att han som israelisk jude, bosatt i Tel Aviv sedan 2015, helt enkelt har hamnat emellan flera av sina ingrupper (Sverige, Israel, Pride), och sektmentaliteten i den israeliska smäller mycket högre. Han såg nu sin chans att få maximal utdelning å Israels vägnar och sträckte därför ut en hand till Riks, kastade Priderörelsen under bussen och fick Rikspöbelns hejarop.

Vad tror ni Flashback? Har vi att göra med en person utskickad på israeliskt PR-uppdrag här, eller kommer hans kritik från en geniun omtanke för homsexuella svenskars rättigheter?

Han bor inte i Israel längre. Flyttade tillbaka till lägenheten i Råsunda i slutet av 2022.
Citera
2026-08-06, 12:21
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Barda, som homosexuell och som jude som till och med bott i Israel i flera år i närtid, är givetvis etnonationalistisk först och allt annat sen. Han är enbart intresserad av att sprida sina idéer utanför Israel, i västerländska länder. Det är goyen som ska mixtra med könsroller, feminiseras och förgiftas med toxiska splittrande ideologier. Så fort det handlar om Israel gäller emellertid andra spelregler.

Därför är det så fånigt att se denne gycklare och subversive diskussionsförgiftare hyllas av de så kallade ”Svärjevänner” som stödjer SD. Man är så glada över att ens bli tilltalade av gamla etablissemangsmediafigurer att man öppnar armarna för vemsomhelst. Man har tidigare omfamnat knäppskallar som Alexander Bard, den psykiskt sjuka Katerina Janousch och pundaren Christer Sandelin. Nu gör man samma sak med den subversive Jean-Pierre Barda, eftersom man är så knäböjande och djupt bugande för Israel inom den västerländska högern att man inte ens hymlar med att man stöttar etnostaten Israel oavsett vilka folkmord eller krigsbrott den gör sig skyldig till. Det blir bara äckligt. Men det är precis i linje med vad vi kommit att förvänta oss från Netanyahus pittpussare på högerkanten.

Väl skrivet. Instämmer.

Och det är faktiskt litet roligt att se "Svärjevännerna" så glatt och hjärtligt omfamna en invandrad homosexuell hårfrisör med MENA-bakgrund (han är av algeriskt-judiskt påbrå och född i Paris).

Han är förstås numera ut-emigrerad till Israel, men är det nu sist och slutligen så positivt när han är en äkta idol för Svärjevännerna...?

Tillägg: Aha, han har numera återinvandrat till "Svärje", vilken tur för Svärjevännerna...
Citera
2026-08-06, 13:45
Medlem
Citat:
Jag håller med, OM det är därför man invänder mot det hela.

Men det är klart det är misstänksamt att det enda "företrädaren" för rörelsen som träder fram med kritik är någon som också har stakes i själva konflikten som rörelsen har omfamnat?

Jag har så enormt svårt för den typen av dold agenda, då det är ett vanligt sätt att bedriva demagogi. Inte genom uttalade lögner, utan genom ett kurerat narrativ.

Kan ha fel, men tycker det är en diskussion värd att ha.

Du gör det till ett cirkelresonemang där du gör målet och anledningen till samma objekt.

Varför inte bara tycka att han har rätt för Palestinierna har kapat flera offentliga utrymmen med sina demonstrationer. I Palestina är inte gay och lesbiska välkomna så palestinierna försöker dessutom försköna fakta. Nej man blir bara trött på det.
Citera
2026-08-06, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FunLightFittsaft
Jag hoppas han får pengar från Israel, med tanke på hur mycket han propagerat och gjort reklam för dem känns det trist om han inte kan kapitalisera på det. Han kan väl inte dra in särskilt mycket pengar från Army Of Lovers längre?

Han har inte tjänat mycket på Army of Lovers. Det har alltid varit som frisör och stylist han har dragit in sina pengar. Numera jobbar han på Make-up Institute.

https://www.makeupinstitute.com/about
Citera
2026-08-06, 14:37
Medlem
Foliekavajs avatar
Citat:
Mitt argument är inte att han är köpt, utan att det är misstänksamt att det är JUST HAN som "träder fram", och just nu dessutom.

Jag är noll involverad varken i woke eller vänstern, så det kan du bara släppa.

Misstänksamt? Det var väl snarare fullt naturligt och högst väntat med hans bakgrund att han så småningom skulle få nog av Hamaskramandet och stiga fram.
Citera
2026-08-06, 15:24
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Det finns ingen dold agenda. Jean Pierre har varit stark anhängare av Israel i större delen av sitt liv. Han har varit öppen med det i större delen av sitt liv

Exakt detta. Om man nu vill torgföra en dold judisk konspiration så måste JPB vara en av de sista man vill lyfta fram.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in