2026-08-05, 21:03
Medlem
postvagns avatar
Stäng och hänvisa till relevant tråd om det finns.

Enligt uppgift ska proteinintaget vara 1-2g protein per kilo kroppsvikt för maximal muskeltillväxt vid styrketräning osv. Men Det gäller ju fettfri massa. Hur vet man det om man inte har tillgång till avancerad utrustning som mäter just detta? Jag kan ju väga 150 kg och vara extremt överviktig pga fetma och då ha kanske 80 kg kroppsvikt på < 3% fett. Samtidigt kan nån väga just 80 kg och knappt ha nåt fett alls. Dessa två ska ju ha samma mängd protein egentligen, men baserat på vikten blir det ju nästan dubbelt föär den fete...
Citera
2026-08-05, 22:40
Avstängd
StoreSvartes avatar
Onödigt att göra det så komplicerat. Satsa på att få i dig ungefär två gram. Vissa dagar blir det mindre. Vissa dagar blir det mer.

Lyssna på kroppen. Om du fantiserar och dreglar om kyckling hela dagen så är det ju för att kroppen vill ha mer protein.
Citera
2026-08-05, 22:53
Medlem
postvagns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KFCnogger
Ja — din invändning är helt rimlig. För personer med tydlig övervikt blir det ofta missvisande att räkna protein strikt på faktisk kroppsvikt, eftersom proteinbehovet i praktiken hänger mycket mer ihop med fettfri massa än med fettmassa.

Hur man gör i praktiken
Om man inte kan mäta fettfri massa exakt brukar man använda en grovt uppskattad målvikt, idealvikt eller justerad vikt i stället för total kroppsvikt när någon har mycket fettmassa.

Det är också vanligt i vårdriktlinjer att justera beräkningen vid övervikt, till exempel genom att utgå från en vikt nära BMI 25 och sedan lägga till en del av överskottsvikten.

Varför det blir fel annars
Dina två exempel kan alltså absolut ha ungefär samma proteinbehov om deras fettfria massa är likartad, men om man räknar på totalvikt får den överviktiga personen ett onödigt högt mål.
Det är därför rekommendationer som 1,6–2,2 g/kg ofta fungerar bra för normalviktiga och vältränade personer, men blir mindre träffsäkra när kroppsfettet är högt.

En enkel tumregel
Om du är relativt lean eller normalviktig: räkna på faktisk kroppsvikt.
Om du har tydlig övervikt: räkna hellre på målvikt/idealvikt eller en justerad vikt.
Om du vill vara ännu mer konservativ kan du också tänka att proteinbehovet vid viktnedgång ofta uppskattas per fettfri massa snarare än per total kroppsvikt.

Praktiskt exempel
Om två personer båda har ungefär 80 kg fettfri massa, så är det mer logiskt att deras proteinmål liknar varandra även om den ena väger 80 kg och den andra 150 kg.
För den 150-kilos personen kan ett mål baserat på 150 kg annars bli nästan dubbelt så högt, trots att den extra vikten mest är fett och inte driver proteinbehovet i samma grad.

Ok, jag är helt med dig i resonemanget. Men HUR räknar man på målvikt när man inte vet sin komposition? Alltså jämför valfri bodybuilder på elitnivå (så klart full av preparat) som kanske väger 120 kg med ca 5 % fett. Samtidigt kan världens starkaste man (t.ex. Brian Shaw i sitt prime) väga 200+ kg och ha massor av mer fett och muskler. Det jag menar är hur man ska förhålla sig till dels intaget och hur mkt man väger. Om jag väger 100 kg med rätt mkt fett, men har tränat hårt i 20 år och är jävligt stark...är min målvikt 90, 80, 70? Stor skillnad i mängden protein.

Om vi ska återgå till exemplet ovan. Brian Shaw. Eller Eddie Hall. De har båda gått ner jättemycket i vikt de senaste åren och säkert minskat i proteinintag, men kolla också på Hafthor Björnsson. Han var på elitnivå, gick ner massor och sen upp igen för att slå världsrekord. Självklart har alla dessa läkare som kollar dem på minsta nivå, men hur fan ska man som amatör förhålla sig?
Citera
2026-08-05, 22:59
Medlem
KFCnoggers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av postvagn
Ok, jag är helt med dig i resonemanget. Men HUR räknar man på målvikt när man inte vet sin komposition? Alltså jämför valfri bodybuilder på elitnivå (så klart full av preparat) som kanske väger 120 kg med ca 5 % fett. Samtidigt kan världens starkaste man (t.ex. Brian Shaw i sitt prime) väga 200+ kg och ha massor av mer fett och muskler. Det jag menar är hur man ska förhålla sig till dels intaget och hur mkt man väger. Om jag väger 100 kg med rätt mkt fett, men har tränat hårt i 20 år och är jävligt stark...är min målvikt 90, 80, 70? Stor skillnad i mängden protein.

Om vi ska återgå till exemplet ovan. Brian Shaw. Eller Eddie Hall. De har båda gått ner jättemycket i vikt de senaste åren och säkert minskat i proteinintag, men kolla också på Hafthor Björnsson. Han var på elitnivå, gick ner massor och sen upp igen för att slå världsrekord. Självklart har alla dessa läkare som kollar dem på minsta nivå, men hur fan ska man som amatör förhålla sig?

En som är så överviktig har större problem än att oroa sig för att få i sig exakt på grammet optimalt proteinintag.
Citera
2026-08-05, 23:02
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Stäng och hänvisa till relevant tråd om det finns.

Enligt uppgift ska proteinintaget vara 1-2g protein per kilo kroppsvikt för maximal muskeltillväxt vid styrketräning osv. Men Det gäller ju fettfri massa. Hur vet man det om man inte har tillgång till avancerad utrustning som mäter just detta? Jag kan ju väga 150 kg och vara extremt överviktig pga fetma och då ha kanske 80 kg kroppsvikt på < 3% fett. Samtidigt kan nån väga just 80 kg och knappt ha nåt fett alls. Dessa två ska ju ha samma mängd protein egentligen, men baserat på vikten blir det ju nästan dubbelt föär den fete...

Du kan räkna med 15-20% protein i en människa, så slaktar du en som väger 50 kg kommer du att få runt 7,5 till 10 kg protein.
Citera
2026-08-06, 13:55
Medlem
Pershagen76s avatar
Målvikten är inte heller så intressant. Fokusera på i vilken form du vill vara, alt % fett om du vill följa upp på detta. Sen ser du till att få i dig 2g protein per kg (ca).

Man behöver inte göra det svårare än det är. Bättre i så fall om du följer upp tightare på kalorier och kolhydrater.
Citera
2026-08-07, 20:40
Medlem
Citat:

Med tanke på hur dyrt protein är så hade jag gått till någon duktig och frågat hur mycket du behöver om du tränar med X-träningsprogram. Dumt att äta för mycket. Kör du ett riktigt bra program som Stronglifts så märker du om kosten är rätt eftersom du annars inte kan klara programmet. Så oftast ger sig det automatiskt kan jag tycka. Dåliga program ger dåliga resultat även med 2g protein per kilo så skippa dåliga program.
Senast redigerad av JohnWicks 2026-08-07 kl. 20:42.
Citera
2026-08-08, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Med tanke på hur dyrt protein är så hade jag gått till någon duktig och frågat hur mycket du behöver om du tränar med X-träningsprogram. Dumt att äta för mycket. Kör du ett riktigt bra program som Stronglifts så märker du om kosten är rätt eftersom du annars inte kan klara programmet. Så oftast ger sig det automatiskt kan jag tycka. Dåliga program ger dåliga resultat även med 2g protein per kilo så skippa dåliga program.
Tycker man att protein är dyrt så är man ju arbetslös eller riktigt lågavlönad.
Keso/ägg för äggröra till frukost. 6 ägg 3 kr per så 18 kr samt 1/3 keso burk 500 gram 8 kr? 26 kr plus någon kolhydrat om man nu vill ha det så säg 30-35 kr

Hel kyckling (60-70 kr kg) i ugn med rotfrukter ungefär 4 måltider för säg 30 kr styck om man räknar med rotfrukter grönsaker och någon sås/olivolja.

Kvällsmat säg nötfärs? 90-120 kr kg beroende på vart man handlar för 2 kg paket.
250 gram nötfärs 25-30 kr sedan ris med grönsaker så säg 35-40 kr.

Drygt 100 kr per dag.
Lägg till enklare mellanmål som säg kvarg med bär.
130 kr dag?

Typ 4000 kr per månad och då räknar jag rätt högt.
Medianlönen är typ 38 000 så säg 29 efter skatt.
Dvs 25 kvar.
Citera
2026-08-09, 00:12
Medlem
PingPongZongs avatar
Hört talas om protein per centimeter kroppslängd ? Googla det eller skriv det på YouTube. Är ganska enkelt. Ett gram protein per centimeter man är lång. Speciellt "uppfunnet" för feta människor som inte ska äta så mycket kalorier.

The "1 gram of protein per 1 centimeter" rule is a simple fitness shortcut used to estimate daily protein intake based on height instead of body weight. For example, if you are 180 cm tall, this rule suggests eating 180 grams of protein per day.

Började fundera på det här nu. En man på 180cm ska väl väga typ 75-80kg om mannen är normalviktig. 75-80kg om man går efter protein per kilo kroppsvikt. Så 150-160 gram protein. Men går man efter längd ska man äta 180 gram.

Så... Inte så jävla dumt äta protein efter hur lång man är om man vill träna och gå ner i vikt.
Senast redigerad av PingPongZong 2026-08-09 kl. 00:38.
Citera
2026-08-09, 01:44
Moderator
Neksnors avatar
En sak att tänka på är väl att maximal muskeltillväxt vid styrketräning även kräver maximal styrketräning? Hur många med vanlig heltidssysselsättning ägnar sig åt sådant? Och framför allt, gör du det?
Citera
2026-08-09, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Tycker man att protein är dyrt så är man ju arbetslös eller riktigt lågavlönad.
Keso/ägg för äggröra till frukost. 6 ägg 3 kr per så 18 kr samt 1/3 keso burk 500 gram 8 kr? 26 kr plus någon kolhydrat om man nu vill ha det så säg 30-35 kr

Hel kyckling (60-70 kr kg) i ugn med rotfrukter ungefär 4 måltider för säg 30 kr styck om man räknar med rotfrukter grönsaker och någon sås/olivolja.

Kvällsmat säg nötfärs? 90-120 kr kg beroende på vart man handlar för 2 kg paket.
250 gram nötfärs 25-30 kr sedan ris med grönsaker så säg 35-40 kr.

Drygt 100 kr per dag.
Lägg till enklare mellanmål som säg kvarg med bär.
130 kr dag?

Typ 4000 kr per månad och då räknar jag rätt högt.
Medianlönen är typ 38 000 så säg 29 efter skatt.
Dvs 25 kvar.

Den lösningen du presenterar är en lösning. Jag tror dock inte man behöver bara varken lågavlönad eller arbetslös för att inte prioritera protein. Jag hör jämt argument för att personer inte är så intresserade av att äta en proteinrik kost. Oavsett inkomst och livsstil.
Citera
2026-08-09, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Den lösningen du presenterar är en lösning. Jag tror dock inte man behöver bara varken lågavlönad eller arbetslös för att inte prioritera protein. Jag hör jämt argument för att personer inte är så intresserade av att äta en proteinrik kost. Oavsett inkomst och livsstil.
Är det att prioritera protein för att det finns med en källa i varje måltid?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in