Igår, 20:50
Medlem
Tråden: (FB) Fastighetsägare kräver kommun på 11 miljoner pga inskränkningar i äganderätten

Saken: Tråden blir papperskorgad på tvivelaktiga grunder enl motivering

Alldeles för tunn trådstart, för lite information och frågeställningen låter som juridik ...Bostad, hem och trädgård --> Papperskorgen
/Moderator

Jag frågar moderatorn vilken information som saknas. Moderatorn verkar inte veta själv vad som saknas, utan hänvisar till AI-genererat svar(!).

PM:
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Citat:
Hej,

Du slängde denna tråd i papperskorgen
(FB) Fastighetsägare kräver kommun på 11 miljoner pga inskränkningar i äganderätten

Du skriver att det var för tunn trådstart. Vilken information saknas menar du?

Sedan skriver du att tråden passar bättre i juridik. Varför flyttade du inte den dit då?

Hej ! Det är enklare och bättre du skapar en ny tråd i rätt forum juridik, bara kopiera texten och skapa en ny // Moderator

Du skrev att det var för tunn trådstart. Vilken information är det som saknas? Jag kan ju inte skapa en ny tråd om det är för tunn trådstart.

Hej! tog hjälp av AI
Vad som saknas och behöver diskuteras för att tråden ska bli levande behöver den fokusera på principfrågor, till exempel:Juridik vs. Moral: Äganderätten kontra allemansrätten och strandskyddet.Kommunal hantering: Har kommunen agerat rätt som nekat bygglov men behållit marken som parkområde?Aktionsmetoden: Är det rätt eller fel att blockera/skylta för att ”stresstesta” systemet?

Här är tre olika förslag på hur du kan formulera ditt svar, beroende på hur du vill vinkla det:

Alternativ 1: Det konstruktiva och hjälpande svaret (Fokus på debattämnen)”Intressant ämne, men frågeställningen ’Vem har rätt?’ blir lätt lite för juridisk och binär för ett diskussionsforum. För att få igång en bra debatt, vad är det mer specifikt du vill att vi ska diskutera?

Syftar du på:
Äganderätten kontra strandskyddet: Var går gränsen för vad en privatperson ska tvingas tåla gällande allmänhetens tillgång till privat mark?

Metoden: Är det rimligt att använda civil olydnad (som att sätta upp skyltar på en badstrand) för att sätta press på en kommun?

Ekonomisk kompensation: Bör kommuner tvingas köpa ut markägare till marknadspris om marken i praktiken används som allmän park?Utveckla gärna vad du själv tycker i dessa frågor så blir det lättare att diskutera!”

Alternativ 2:
Det korta och direkta svaret (Fokus på eget ställningstagande)

”Det här är ett klassiskt drama mellan allemansrätt/strandskydd och den privata äganderätten. Trådstarten blir dock lite tunn eftersom svaret på ’Vem har rätt?’ rent juridiskt förmodligen är kommunen.För att det ska bli en diskussion: Vad tycker du själv om fallet? Tycker du att lagen är felutformad, eller tycker du att markägaren beter sig omoget? Ge oss din egen synvinkel så vi har något att bemöta!”

Alternativ 3:
Det utmanande svaret (Fokus på filosofiska principer)

”Spännande fall! Men för att det ska bli en diskussion och inte bara en juridisk faktakoll behöver frågan spetsas till. Rent juridiskt har kommunen rätten på sin sida gällande strandskyddet, men den intressanta diskussionen ligger på ett annat plan:Är det moraliskt rätt av en kommun att begränsa en ägares användning av sin egen tomt så mycket att den blir värdelös för ägaren, utan att ge ersättning? Hur djupt ska äganderätten sitta i Sverige?Vad är din egen tanke kring balansen mellan individens rätt till sin egendom och kollektivets rätt till naturen?”

Eftersom moderatorn klipper och klistrar ett AI-svar ser jag diskussionen som avslutad. Jag tänker inte sitta och diskutera med AI. Hade jag velat diskutera med AI så hade jag väl gjort det. Jag är på Flashback för att diskutera med MÄNNISKOR.

Om moderatorer sitter och konsulterar AI i sina bedömningar så är det lika bra att bara ersätta alla mods med AI tycker jag.

Vad tycker ni om papperskorgningen?
Citera
Igår, 21:05
Medlem
serotonins avatar
Märkligt agerande av moderatorn, men slutsatsen du drar om att därför ersätta alla mods med AI ger jag inte mycket för.
Citera
Igår, 21:56
Medlem
Fantens avatar
Att man har postat i fel forum är allt annat än en tvivelaktig grund. Trådstarten hade mycket riktigt en mer Juridik-doftande frågeställning. Bostad.. handlar mer om hur man tar hand om sitt boende och närbesläktade frågor.
Citera
Igår, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Att man har postat i fel forum är allt annat än en tvivelaktig grund. Trådstarten hade mycket riktigt en mer Juridik-doftande frågeställning. Bostad.. handlar mer om hur man tar hand om sitt boende och närbesläktade frågor.
Jag tycker personligen att Bostad passar bättre. Där kan man diskutera vem som har den moraliska rätten, samt fastighetsägarens beteende i sin tvist med kommunen. Juridik-forumet tillåter inte det vad jag förstått.

Det finns förövrigt 104 trådar i Bostad som diskuterar ”bygglov”. Motsvarande siffra i Juridik är 47.
Citera
Igår, 22:15
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Jag tycker personligen att Bostad passar bättre. Där kan man diskutera vem som har den moraliska rätten, samt fastighetsägarens beteende i sin tvist med kommunen. Juridik-forumet tillåter inte det vad jag förstått.

Det finns förövrigt 104 trådar i Bostad som diskuterar ”bygglov”. Motsvarande siffra i Juridik är 47.
Det får du så klart tycka, men det är inte du som är moderator. Sen lär det bero hur det diskuteras snarare än exakt vad. Bygglov som ämne är inte nödvändigtvis juridik, och det sa jag inte heller att det är utan jag uttalade mig enbart om din tråd. Eftersom det är du som klagar. Igen.
Citera
Igår, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Det får du så klart tycka, men det är inte du som är moderator. Sen lär det bero hur det diskuteras snarare än exakt vad. Bygglov som ämne är inte nödvändigtvis juridik, och det sa jag inte heller att det är utan jag uttalade mig enbart om din tråd. Eftersom det är du som klagar. Igen.
Situationen som uppstått har såklart fler nyanser än den strikta juridiska frågan. Jag tycker alla infallsvinklar ska få diskuteras i detta fall, vilket Juridik-forumet förhindrar.

Varför blir du kränkt att jag startar en tråd? Känns lite onödigt att bli kränkt av det.
Citera
Idag, 07:53
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Situationen som uppstått har såklart fler nyanser än den strikta juridiska frågan. Jag tycker alla infallsvinklar ska få diskuteras i detta fall, vilket Juridik-forumet förhindrar.

Varför blir du kränkt att jag startar en tråd? Känns lite onödigt att bli kränkt av det.

Juridikforumet har striktare regler. Ibland kan man starta en tråd i ett forum och när vinklingen där är avklarad kan tråden flyttas till juridikforumet för att avhandla den biten. Jag har varit med om dylikt upplägg.
Citera
Idag, 08:50
Medlem
Ajogens avatar
Nej inget jävla AI-modererande!
Citera
Idag, 13:02
Moderator
Maviels avatar
Vi har diskuterat tråden internt, och efter diskussionen fiskat upp tråden ur papperskorgen.
Citera
Idag, 13:04
Moderator
Maviels avatar
Ändrat rubriken. Ursprunglig rubrik:

Ersätt alla moderatorer med AI, mod reducerar sig själv till en bott

/Moderator
Citera
Idag, 17:39
Moderator
sm910difs avatar
Citat:

Som juridikmod, dock ej bostadsmod, är jag helt enig med dig i ditt resonemang.

Juridik är ett oerhört brett forum i bemärkelsen att man kan diskutera alla sorters händelser, skeenden, konflikter och situationer som på något sätt är reglerat - och det gäller ju hart när allt på ett eller annat sätt, även när dess huvudämne också kan diskuteras i andra forum. Samtidigt är juridikforumet tämligen smalt i bemärkelsen att juridikforumet bara behandlar just det juridiska - att utröna vad gällande rätt på området är. Alla bredare diskussioner än så om ämnet - inkl. sådant som hur man tycker att reglerna borde vara, vem som har moraliskt rätt, vad man tycker om de inblandade aktörerna etc. är ju inte juridik och kan med fördel då istället tas i huvudforumet för det ämnesområdet.

Vill man ha en bredare diskussion om konflikten som tråden handlar om än att bara utröna gällande rätt på området, så som du önskar i det här fallet, så tycker jag du valt och resonerat helt rätt kring ditt forumval. Ändras trådstarten på det sätt som AI:n föreslår - och det är väl i sig en god anledning till varför jag inte tycker AI skall sköta våra modereringssysslor - så skulle den ironiskt passa betydligt sämre i juridikforumet.
Citera
Idag, 17:42
Moderator
sm910difs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Juridikforumet har striktare regler. Ibland kan man starta en tråd i ett forum och när vinklingen där är avklarad kan tråden flyttas till juridikforumet för att avhandla den biten. Jag har varit med om dylikt upplägg.
Ett inte helt ovanligt upplägg, och som jag i så fall föredrar, är ju att det rätt ofta startas parallella trådar. En i det huvudforum som handlar om vad det ämnet nu typiskt berör, och en smalare tråd som någon strax därefter startar i juridik som fokuserar på enbart de juridiska aspekterna kring händelsen för de som vill reda ut den saken utan att drunkna i alla andra aspekter som huvudstaden berör.

Liknande upplägg finns ju ibland kring t.ex. Medier & Journalistik, som ju bl.a. diskuterar de mediala aspekterna kring hur pressen behandlar någon viss händelse eller sak (där saken det rapporterats om ju kan vara allt möjligt, och där den saken i sig kan diskuteras parallelt i det forumet som ligger närmast den saken.)
Senast redigerad av sm910dif Idag kl. 17:52.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in