2026-08-05, 08:58
Medlem
Har ni svårt att säga ifrån ha egen vilja och säga nej?
Har ni lärt er det nu, hur gjorde ni det i isåfall?
Vad är det värsta som kan hända om man äger ifrån?
Jag har det delvis men blivit bättre på det!
Flera av mina vänner säger och påpekar det.
Kan vara att jag fick så mycket nej från mina föräldrar.
Blev bestraffad om jag inte lydde!
Citera
2026-08-05, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikael2
Nej, jag ryter ifrån när mitt luder beter sig olämpligt.
Citat:
Lever du tillsammans med en redig alfa-hanne?
Citera
2026-08-05, 09:24
Medlem
Citat:
Har ni lärt er det nu, hur gjorde ni det i isåfall?
Vad är det värsta som kan hända om man äger ifrån?
Kan vara att jag fick så mycket nej från mina föräldrar.
Blev bestraffad om jag inte lydde!
Det beror lite på hur saken läggs fram. Jag har svårt att säga nej när någon ber mig om hjälp (både privat och i arbetet) vilket lett till en del onödig stress. Däremot tar jag aldrig order av någon, det är viktigt för mig.

Hade en chef som en gång sa åt mig att plocka upp en sak från golvet i verkstan. "Nej" sa jag "jag tar inte order som en hund." Han blev helt paff. Däremot har jag alltid haft svårt att säga nej om någon kommer till mig och säger exempelvis "Har du mycket att göra eller kan du hjälpa mig med en sak?" Då brukar det alltid bli ett "...eh, jo det ska jag väl hinna med..?"
Citera
2026-08-05, 09:54
Medlem
Om det bara är jag som blir drabbad av straffet kan det bli svårt ibland. Men om fler drabbas av straffet så blir det direkt nej. Det är alltid enklare att stå upp för någon annan än sig själv.
Citera
2026-08-05, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moranco
Nej, jag ryter ifrån när mitt luder beter sig olämpligt.
Lever du tillsammans med en redig alfa-hanne?
Jag är man!
Citera
2026-08-05, 10:13
Medlem
J.Doessons avatar
Nä jag är ganska duktig på att säga ifrån samt markera.
Citera
2026-08-05, 10:20
Medlem
Citat:
Jag är man!
Väldigt märkligt i så fall om du inte kan säga ifrån. Din feta flickvän styr över dig i hemmet?
Citera
2026-08-05, 11:13
Medlem
Ja väldigt svårt. För mig gäller det att avlägsna mig fysiskt från situationer där jag tappar kontrollen över vad jag vill.

Tyvärr så drar det till sig folk som försöker styra och bestämma över mig. Har fått klippa av de flesta när jag märkte att de utnyttjade mig eftersom det var bara deras vilja som gäller.

Konstigt nog blir de förvånade när de märker att det finns en vilja långt därunder.
Citera
2026-08-05, 11:51
Avstängd
ansluts avatar
Citat:
Jag är man!

Är du verkligen det? Hur som helst, din partner kan ju också vara en man. Bögpar.
Citera
2026-08-05, 11:52
Medlem
Har aldrig själv haft svårt att säga ifrån, inte ens som barn. Däremot är jag van vid att folk tolkar snällhet som svaghet/mesighet, så har tränat mycket på det, haha. Det är nog det man får göra, träna på att säga nej. Säkert påverkar föräldrarnas uppfostringsstil och gör det jobbigare, men det ger ju bara respekt från sunda personer. Om någon kör med utpressning/ hot om konsekvenser, bara att bryta fullständigt med den personen och ta eventuella konsekvenser om de verkligen kommer och lösa det då. Ta råd/ hjälp av någon vettig i så fall om det behövs. Eller polisanmäl om det är riktigt allvarligt.

Sen vill man ju själv inte att andra ska ställa upp på något de egentligen inte vill, vad skulle man få ut av det. Om det inte är en ren nödsituation.
Senast redigerad av marageo 2026-08-05 kl. 11:55.
Citera
2026-08-05, 12:10
Medlem
Straminskys avatar
Om jag har svårt att säga ifrån? Ja alltså, vill du att jag säger ifrån? Hur vill du jag ska göra, jag kan säga ifrån... om du vill. Det är inga problem, tror jag. Så länge du säger hur du vill jag ska säga ifrån. Och när.
Citera
2026-08-05, 13:24
Bannlyst
Efter mobbning har jag lärt mig säga ifrån och gör alltid som jag vill. Har räknat ut att jag skulle ställa upp för tre personer på rak arm. I regel är 98% av alla människor skräp som jag lätt hade mördat om jag visste att jag kunde komma undan med de.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in