2026-08-05, 13:54
Medlem
IceEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Det är möjligt, men faktum kvarstår att högerpopulism, splittringar och hat aldrig någonsin har varit framgångsfaktorer i något land. Vi såg hur Polen rasade i demokratiindex när deras motsvarighet till SD tog makten 2015-2023 och först nu har börjat återhämta sig efter att de röstats bort. Vi kan lära oss av deras misstag.

Populism överhuvudtaget, oavsett om det är höger eller vänster tenderar att åsamka problem. Sedan så finns det naturligtvis även fördelar med båda.
Citera
2026-08-05, 14:01
Medlem
Citat:
Jag har redan dubbla examen och snart trippla, så det personangreppet flyger inte.

Att majoriteten av de högutbildade röstade höger i valet 2022 innebär att det också finns undantag som du som röstade på vänstern. Du måste ju ha lärt dig något under dina tre examina.

När det gäller de högsta marginalskatterna, som just nu ligger på 49-55 procent, så vill Tidöpartierna och Centerpartiet tack och lov inte höja dem (tvärtom vill de sänka dem), så ni inom vänstern kommer inte att lyckas röra dem. Det är folk med många år på universitetet – som jurister, ingenjörer, ekonomer, läkare och forskare – som betalar sådana skatter.

Vi som betalade värnskatt innan L och C avskaffade den minns hur skadlig skatten var för ekonomin och karriärutvecklingen.
Senast redigerad av liapunov13 2026-08-05 kl. 14:06.
Citera
2026-08-05, 14:19
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liapunov13
Att majoriteten av de högutbildade röstade höger i valet 2022 innebär att det också finns undantag som du som röstade på vänstern. Du måste ju ha lärt dig något under dina tre examina.

När det gäller de högsta marginalskatterna, som just nu ligger på 49-55 procent, så vill Tidöpartierna och Centerpartiet tack och lov inte höja dem (tvärtom vill de sänka dem), så ni inom vänstern kommer inte att lyckas röra dem. Det är folk med många år på universitetet – som jurister, ingenjörer, ekonomer, läkare och forskare – som betalar sådana skatter.

Vi som betalade värnskatt innan L och C avskaffade den minns hur skadlig skatten var för ekonomin och karriärutvecklingen.

Högerregeringen har orsakat den högsta akademikerarbetslösheten på 20 år, så du kan glömma att de drabbade kommer att belöna dem med förnyat förtroende. Den arbetslöse ingenjören har förlorat villa, volvo och vovve på grund av Tidö och står nu i kön till socialen. Det låter sig inte göras i ett land som Sverige och kommer att straffa den är regeringen hårt och länge.
Citera
2026-08-05, 14:26
Medlem
Citat:
Tror ni i vänstern verkligen att ni kan göra samma sak hela tiden och förvänta dig ett annat resultat? Ni har skrivit detta sedan 1988, och resultatet är att SD bara har ökat i röstetal sedan dess. Och det kommer de att göra igen om 40 dagar om ni fortsätter med den här retoriken.

Knappast retoriken som ökar andelen röster. Snarare fler som mer eller mindre är öppet rasistiska, iaf vid valurnorna.
Citera
2026-08-05, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noobermench
Knappast retoriken som ökar andelen röster. Snarare fler som mer eller mindre är öppet rasistiska, iaf vid valurnorna.

Tja, SD växte för att de alltid stod i hörn och fick ta emot skit från både höger och vänster. Och i ytterligare ett val får de fortfarande ta emot skit. Det betyder att de garanterat kommer att växa igen.
Citera
2026-08-05, 14:42
Medlem
Citat:
Den arbetslöse ingenjören har förlorat villa, volvo och vovve på grund av Tidö och står nu i kön till socialen.

Jag har aldrig hört talas om en arbetslös ingenjör i mer än tre månader. Tvärtom är det brist på ingenjörer på marknaden, vilket gör att företag tvingas att importera dem från utlandet. Jag tror du blandar ihop oanställningsbara, bidragsberoende analfabeter med ingenjörer.
Senast redigerad av liapunov13 2026-08-05 kl. 14:47.
Citera
2026-08-05, 14:47
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Jag har aldrig hört talas om en arbetslös ingenjör i mer än tre månader. Tvärtom är det brist på ingenjörer på marknaden, vilket gör att företag tvingas att importera dem från utlandet. Jag tror du blandar ihop oanställningsbara, bidragsberoende analfabeter med ingenjörer.

Det tror jag inte.

Allt fler akademiker arbetslösa >>
Citera
2026-08-05, 14:50
Medlem
Finns bara ett val.
Citera
2026-08-05, 14:50
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:

Det tror jag inte.

Arbetslösheten ökar mest bland högutbildade män födda i Sverige >>
Citera
2026-08-05, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GretelThronberg
I höst så handlar det inte om ett normalt val där vi röstar för / emot vanliga saker som arbetsmarknadsåtgärder, pensioner eller museums öppettider. Det här valet är något helt annat, det är frågan om att vara för eller emot det mest grundläggande människovärdet; Alla människors lika värde.

Vi har idag en regering, Tidö, som har öppet samarbete med ett rasistiskt parti med nazistiska rötter. Vi har redan sett hur partiets tentakler i regeringen lett till en rad förödande inslag som t.ex. slopandet av permanenta uppehållstillstånd, massutvisningar av tonåringar, långa fängelsestraff istället för vård, fängelsestraff av barn och unga etc.

Det handlar om en långsiktig strategi för att utradera människovärdet hos "oönskade" individer och hela folkgrupper. Udden riktade mot muslimer och kriminella, och andra som inte lever enligt rasisternas snäva ramar.

Jag vill därför att vi här på flashback kommer överens om att vi alla röstar på de rödgröna i höst (S, V, MP, C), så att vi drar vårt strå till stacken för att avbryta denna förintelse av den svenska folkgemenskapen. Tänk er bara vad det skulle kunna innebära, en lyckad kampanj från oss flashbackmedlemmar skulle för första gången kunna sätta flashback i ett positivt ljus, med positiva omnämnanden i media inkl. hos SVT, SR, Aftonbladet. För första gången så kan flashbacks forum lyftas fram som en positiv kraft, och inte som den kloak av hat som den vanligtvis framstår som.

Skriv under med ditt alias här i tråden nedan, som ett bekräftande på att du intygar att du kommer att rösta på de rödgröna.

Årets trolltråd går till..
Citera
2026-08-05, 14:55
Medlem
Sladdsnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GretelThronberg
Jag vill därför att vi här på flashback kommer överens om att vi alla röstar på de rödgröna i höst (S, V, MP, C), så att vi drar vårt strå till stacken för att avbryta denna förintelse av den svenska folkgemenskapen. Tänk er bara vad det skulle kunna innebära, en lyckad kampanj från oss flashbackmedlemmar skulle för första gången kunna sätta flashback i ett positivt ljus, med positiva omnämnanden i media inkl. hos SVT, SR, Aftonbladet. För första gången så kan flashbacks forum lyftas fram som en positiv kraft, och inte som den kloak av hat som den vanligtvis framstår som.

Skriv under med ditt alias här i tråden nedan, som ett bekräftande på att du intygar att du kommer att rösta på de rödgröna.
Du har övertygat mig med din text.
Hädan efter skall jag Sladdsnus agera med solidaritet och godhet för ett bättre Sverige.

Jag kommer utan tvekan att rösta på Socialdemokraterna.
Citera
2026-08-05, 14:58
Medlem
Sladdsnuss avatar
Citat:
Det tror jag inte.

Arbetslösheten ökar mest bland högutbildade män födda i Sverige >>
Skrämmande siffror. Inte ens med utbildning blir livet bättre i det kaos som råder.
Från demokrati till kleptokrati under Tidö clownerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in