2026-08-05, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
dessa tusentals tjänstemän reagerar och protesterar utifrån en yrkesmässig och kvalificerad ståndpunkt - inte partipolitisk.

Fel, de som protestera mot Tidö tillhör den rödgröna vänsteroppositionen.

Citat:
Nog för att högbegåvade brukar rösta vänster

Fel, enligt SCB:s senaste partisympatiundersökning bland personer med minst tre års eftergymnasial utbildning högern är starkare än den rödgröna vänstern.
Senast redigerad av liapunov13 2026-08-05 kl. 09:24.
Citera
2026-08-05, 09:22
Medlem
saksis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liapunov13
Att rösta blankt gör mer skada än nytta.
Det bästa är att rösta på det minst dåliga alternativet mellan de rödgröna och Tidöpartierna.

Då får det bli folket för mig. Men varför gör det mer skada att rösta blankt?
Citera
2026-08-05, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saksi
Då får det bli folket för mig. Men varför gör det mer skada att rösta blankt?

Det är känt att i ett tvåkoalitionssystem är den optimala rösten att rösta på det mindre dåliga alternativet.
Citera
2026-08-05, 09:36
Medlem
kibokos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GretelThronberg
I höst så handlar det inte om ett normalt val där vi röstar för / emot vanliga saker som arbetsmarknadsåtgärder, pensioner eller museums öppettider. Det här valet är något helt annat, det är frågan om att vara för eller emot det mest grundläggande människovärdet; Alla människors lika värde.
På vilket sätt skiljer det sig från förra valet? Och valet innan dess?

Personligen tycker jag båda blocket är BAJS och kommer rösta på det som är minst skadligt för Sverige. Förra gången blev det Tidö. Denna gång har jag inte bestämt mig än. Inget fan av SD men V och MP har skadat Sverige betydligt mer än SD någonsin skulle kunna klara av. Skulle jag rösta rödgrönt så blir det nog en taktikröst på S för att göra dem relativt större än V och MP för att hålla tillbaka de värsta stollerierna. Eller C som åtminstone inte är ekokommunister och håller gränsen mot V.

Men det känns lite 'smutsigt' att rösta på S och deras pampfasoner så Tidös tillkortakommande och SD beroende till trots så blir det nog ändå en röst på den sidan då alternativet är så mycket sämre. Men jag får se vilken sida som irriterar mig mest fram till valet. Var länge sedan jag kände att jag röstade på det 'bästa' alternativet, nu är det istället det minst dåliga.
Citera
2026-08-05, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elpianot
Survival of the fittest, så har det väl alltid varit? Nej, jag vill inte ha ett samhälle med kriminella våldsmän runt varje hörn men någonstans måste man ändå ta och lägga ner gnället och försöka göra det bästa av situationen. All den energi som läggs på att klaga på invandrare på Flashback hade mycket väl kunnat läggas på något mer konstruktivt för både dig och dina barn.

Och ja, skötsamma familjer skickas hem hela tiden, något som framgår om man utökar sitt nyhetsutbud från enbart sd-media.

ja absolut, kom igen nu hörni!! nu håller vi hand och sjönger "we shall overcome" 😂
mannen klipp dig o skaffa ett jobb
Citera
2026-08-05, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiboko
V och MP har skadat Sverige betydligt mer än SD någonsin skulle kunna klara av. Skulle jag rösta rödgrönt så blir det nog en taktikröst på S för att göra dem relativt större än V och MP för att hålla tillbaka de värsta stollerierna. Eller C som åtminstone inte är ekokommunister och håller gränsen mot V.

En röst på S eller C är en röst för att MP och V ska få inflytande och skada Sverige ytterligare. Så att du vet, så att du inte klagar senare.
Citera
2026-08-05, 09:55
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Fel, de som protestera mot Tidö tillhör den rödgröna vänsteroppositionen.

Fel, enligt SCB:s senaste partisympatiundersökning bland personer med minst tre års eftergymnasial utbildning högern är starkare än den rödgröna vänstern.

Det var du som påstod att de högbegåvade juristerna, professorerna och forskarna är vänsterlutande. Som socialdemokrat ägnar jag mig inte åt att kategorisera människor på det sättet, men kan konstatera att Vänsterpartiet och Miljöpartiet har högst andel högutbildade bland sina riksdagsledamöter och Sverigedemokraterna har lägst, enligt SCB >>
Citera
2026-08-05, 10:02
Medlem
Citat:
Det var du som påstod att de högbegåvade juristerna, professorerna och forskarna är vänsterlutande.

Nej, du läste fel. Jag säger inte att alla högbegåvade jurister, professorer och forskare är vänster. Jag säger att just de juristerna, professorerna och forskarna som protesterar mot Tidöavtalet tillhör vänstern.

Citat:
Som socialdemokrat ägnar jag mig inte åt att kategorisera människor på det sättet, men kan konstatera att Vänsterpartiet och Miljöpartiet har högst andel högutbildade bland sina riksdagsledamöter och Sverigedemokraterna har lägst

Högern består av fler partier än SD. Hur ser det ut om man räknar med alla högerpartier i Rikdag? Amineh Kakabaveh från vänsterpartiet kunde inte ens prata svenska.

När det gäller väljarna, enligt SCB, bland dem som har minst tre års eftergymnasial utbildning, är högern mycket starkare än vänstern.

Och det är rimligt, eftersom de med hög utbildning är de som betalar högst marginalskatt i Sverige. Så det är rimligt att de ogillar vänstern, som vill höja marginalskatterna ännu mer.

Det finns ingen gräns för hur mycket vänstern vill chockhöja marginalskatterna för att finansera deras lata bidragberoende analfabeter.
Senast redigerad av liapunov13 2026-08-05 kl. 10:11.
Citera
2026-08-05, 10:21
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Vänsterns syn på våra åldringar är rätt talande. Fuskflyktingarna är prio 1.
Citera
2026-08-05, 10:26
Medlem
Custom_mades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GretelThronberg
I höst så handlar det inte om ett normalt val där vi röstar för / emot vanliga saker som arbetsmarknadsåtgärder, pensioner eller museums öppettider. Det här valet är något helt annat, det är frågan om att vara för eller emot det mest grundläggande människovärdet; Alla människors lika värde.

Vi har idag en regering, Tidö, som har öppet samarbete med ett rasistiskt parti med nazistiska rötter. Vi har redan sett hur partiets tentakler i regeringen lett till en rad förödande inslag som t.ex. slopandet av permanenta uppehållstillstånd, massutvisningar av tonåringar, långa fängelsestraff istället för vård, fängelsestraff av barn och unga etc.

Det handlar om en långsiktig strategi för att utradera människovärdet hos "oönskade" individer och hela folkgrupper. Udden riktade mot muslimer och kriminella, och andra som inte lever enligt rasisternas snäva ramar.

Jag vill därför att vi här på flashback kommer överens om att vi alla röstar på de rödgröna i höst (S, V, MP, C), så att vi drar vårt strå till stacken för att avbryta denna förintelse av den svenska folkgemenskapen. Tänk er bara vad det skulle kunna innebära, en lyckad kampanj från oss flashbackmedlemmar skulle för första gången kunna sätta flashback i ett positivt ljus, med positiva omnämnanden i media inkl. hos SVT, SR, Aftonbladet. För första gången så kan flashbacks forum lyftas fram som en positiv kraft, och inte som den kloak av hat som den vanligtvis framstår som.

Skriv under med ditt alias här i tråden nedan, som ett bekräftande på att du intygar att du kommer att rösta på de rödgröna.
Tack, men nej tack! Du ljuger!
Citera
2026-08-05, 10:27
Medlem
CarlosEstevezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whiskra
Behövs väl knappast någon underskrift från folk här. Tror aldrig ett val på förhand varit så segertippat för de rödgröna, mest tack vare att Liberalerna med största sannolikhet åker ur riksdagen och då har högerblocket ingen möjlighet till seger oavsett hur folk röstar.

Du har gått på propagandan från de "oberoende" opinionsmätningarna ser jag.

Vi har just haft ett muslimskt terrordåd mot bögar i Berlin och de "oberoende" MSM medierna och de "oberoende" debattörerna har fått det till att handla om SD och högerextremism

Det är inte konspirations teorier aka flat earth vi snackar här....

"De" vill få "höger" svensken att tro att loppet är kört och därför rösta på något obskyrt skitparti eller att inte rösta alls. För de vet att enda chansen för kommunisterna S-V-MP att vinna är att fuska.

Tyvärr är svensken väldigt bra på att lägga sig istället för att kämpa ännu hårdare när de tror att det är kört.
Citera
2026-08-05, 10:30
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Nej, du läste fel. Jag säger inte att alla högbegåvade jurister, professorer och forskare är vänster. Jag säger att just de juristerna, professorerna och forskarna som protesterar mot Tidöavtalet tillhör vänstern.

Det är flera tusen jurister, professorer och forskare som skrivit under upproret. Det är ett större underlag än vad en opinionsundersökning brukar ha, så uppenbarligen är det en allmän uppfattning bland högutbildade att högerregeringen utgör ett hot mot demokratin och den oberoende rättsstaten.

Citat:
När det gäller väljarna, enligt SCB, bland dem som har minst tre års eftergymnasial utbildning, är högern mycket starkare än vänstern.

Även när det gäller väljarkåren har SD flest obildade och arbetslösa väljare - de sticker ut i statistiken, så du kastar verkligen sten i glashus här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in