2026-08-05, 06:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomtekukar
Förr byggde man bilar för att fungera.
I det här fallet var det väl precis exakt tvärtom. Bubblan var så dumt konstruerad när det gällde kupévärmen att man behövde krångla och eftermontera en värmare som drog extra bensin...

Standardskämt från "den gamla goda tiden" om folkabubblorna: "Vad är det som drar kallt om benen? Jo, det är värmen."...
2026-08-05, 06:59
Medlem
ReijoHervonens avatar
En annan grej med Tesla är att man inte kan öppna bakluckan utan att få in snö i bilen. Dom har försökt bättra på det men det fungerar fortfarande inte.
2026-08-05, 07:08
Medlem
Eberspächer är kända för att vara det enda företaget i världen som inte kan få bensin att brinna.
2026-08-05, 07:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
En annan grej med Tesla är att man inte kan öppna bakluckan utan att få in snö i bilen. Dom har försökt bättra på det men det fungerar fortfarande inte.

Ja, det verkar inte bra heller och att dörrar fryser fast så att rutan kan spricka när dörren öppnas. De verkar inte direkt vara helt lämpliga för nordisk vinterkyla...

Sen är de kanske bra på andra sätt men de borde kanske kolla på en del saker...
Senast redigerad av Snobird 2026-08-05 kl. 07:22.
2026-08-05, 07:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Typ3
Eberspächer är kända för att vara det enda företaget i världen som inte kan få bensin att brinna.

Jag minns det fanns en liten känsla av att något kunde gå fel när man drog igång denna värmare. Det gjorde det dock inte...
2026-08-05, 07:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
I det här fallet var det väl precis exakt tvärtom. Bubblan var så dumt konstruerad när det gällde kupévärmen att man behövde krångla och eftermontera en värmare som drog extra bensin...

Standardskämt från "den gamla goda tiden" om folkabubblorna: "Vad är det som drar kallt om benen? Jo, det är värmen."...

Det fanns dock andra fördelar som när jag råkade få en buckla på en skärm när jag parkerade. Det var att hitta en ny skärm (av plast) på en skrot, lacka den med orginalfärg och skruva på. Såg ut som original vad jag minns...

Sen hade jag min folka lite hottad vilket kan tyckas löjligt med en så trög bil. Men jag var ung...

Jag hade en mycket mindre, kromad ratt som såg cool ut. Sen ett kromat blås baktill som ersatte bägge avgasrören...

Fälgarna var stål och de sprejade jag med silverfärg. Köpte dock senare stora, platta navkapslar i plast som täckte hela sidorna. De såg lite för moderna ut för bubblan men jag var nöjd.

En dag hände dock en "rolig" sak... Jag tog en sväng i hög fart, och såg då hjulsidan rulla iväg i backspegeln. Jag fick nog stanna bilen och trycka på den igen...

Sen fanns också en bilstereo som utefter omständigheterna lät bra. Två rejäla högtalare satt bak i bilen på var sin sida om baksätet. Mindre kul förstås för de som satt bak i bilen...
Senast redigerad av Snobird 2026-08-05 kl. 08:21.
2026-08-05, 07:50
Medlem
Så här såg den ungefär ut förutom att ratten satt på andra sidan... Jag kommer inte heller ihåg att instrumentpanelen såg ut helt på det sättet och stolarna var högre. Väldigt bekväma faktiskt...

https://collectingcars.com/sv/for-sale/1969-volkswagen-beetle-1500?modal=gallery
Senast redigerad av Snobird 2026-08-05 kl. 07:54.
2026-08-05, 08:25
Medlem
Kan nämna att jag nog inte tog den till toppfart vilket var lite löjligt då den inte kan ha gått så fort. Typ höll väl kring 110 på motorväg...

Minns dock att jag i lumpen fick en körning med en Volkswagen skåpbil med säten för passagerare. Med den tryckte jag plattan i mattan på landsväg och så vitt jag minns gjorde den bara 120 km/h. Kanske pga motvind men...
2026-08-05, 09:07
Medlem
Jag hade en tid en VW-bubbla med 1500-motor och 48 hk. Gav bra knuff! Det satt även en Eberspächer i den, jag försökte starta den en gång men den bara smällde och rök så det blev bara ett försök. Annars minns jag den som en ganska bra vinterbil. Motorn över bakhjulen gjorde att den tuggade sig fram genom snömodden, även med sommardäck.
Saknar den faktiskt och skulle kunna tänka mig att ha en ny, lite fräschare variant.
2026-08-05, 09:46
Moderator
Låser tillfälligt eller tills vidare beroende på vad vi kommer fram till.
/Moderator
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in