Igår, 22:28
Medlem
Tintin257s avatar
Jag kan delvis hålla med om att betyg som är sisådär 20-25 år gamla kanske inte säger så mycket om vem en person är idag men samtidigt är det i det här skedet intressant att ta fram alla pusselbitar som finns för att se vad man eventuellt kan få fram av dem. Tänker också på t ex styckmörderskan i Askersund (2014) som var väldigt duktig i skolan, plikttrogen på arbetet etc - hennes lärare ska ha sagt att om man ställde upp alla hennes elever från den tiden på rad så var den aktuella personen den sista hon skulle tro var kapabel att göra något så fruktansvärt. Givetvis fanns det tecken som t ex stark svartsjuka som kan förklara vad som drev henne till att göra det hon gjorde. Så tecken finns troligtvis alltid ~ det är bara lättare att se dem när man har facit så pusslandet kan absolut bidra. Vi får hoppas att vi får veta mer efter häktningsförhandlingen på fredag.
Citera
Igår, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tintin257
Jag kan delvis hålla med om att betyg som är sisådär 20-25 år gamla kanske inte säger så mycket om vem en person är idag men samtidigt är det i det här skedet intressant att ta fram alla pusselbitar som finns för att se vad man eventuellt kan få fram av dem. Tänker också på t ex styckmörderskan i Askersund (2014) som var väldigt duktig i skolan, plikttrogen på arbetet etc - hennes lärare ska ha sagt att om man ställde upp alla hennes elever från den tiden på rad så var den aktuella personen den sista hon skulle tro var kapabel att göra något så fruktansvärt. Givetvis fanns det tecken som t ex stark svartsjuka som kan förklara vad som drev henne till att göra det hon gjorde. Så tecken finns troligtvis alltid ~ det är bara lättare att se dem när man har facit så pusslandet kan absolut bidra. Vi får hoppas att vi får veta mer efter häktningsförhandlingen på fredag.

Ett synnerligen väl avvägt inlägg. Biskopen lyfter på hatten. Kanske borde vi göra som den romerske triumfatorn och låta en slav stå bakom oss och viska: ”Memento mori” medan våra teorier skrider in på Forum. Låt dem alltså få paradera en stund, men förväxla för allt i världen icke triumftåget med sanningen.

Det är en hållning Biskopen gärna övar på. Högmodet må bära lagerkransen, men ödmjukheten bör hålla i tömmarna
Citera
Idag, 08:58
Medlem
Så här jick det nog till .dom började bråka..alt att hon bad honom att åka hem..han slog henne så hon föll på golvet.och det sluta med att han hämtade en kniv och högg ihjäl henne..vila i frid vackra åsa
Citera
Idag, 09:32
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tintin257
Tar tillbaka min kritik om betygen, det är såklart en pusselbit - men har så många exempel i min närhet på människor med urusla gymnasiebetyg som lite senare i livet hittade andra vägar och idag har strålande karriärer.

Jag tror då snarare att en tidigt skadad självkänsla (pappan?), sitter i kroppen livet ut och i situationer av _upplevt_ svek och motgångar, kan aktivera flyktbeteende eller våldsamheter.

Är det inte lite typiskt män, att inte söka hjälp för sina problem? Uppenbart att GM haft utbrott av psykiskt våld tidigare, t o m orosanmäld av mamman till de egna barnen. Tycker man har ett ansvar att reda ut sina problem om man valt att skaffa barn och envisas med att vilja ha relationer med kvinnor.
Senast redigerad av allegrageller Idag kl. 09:34.
Citera
Idag, 10:12
Medlem
Tintin257s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Tar tillbaka min kritik om betygen, det är såklart en pusselbit - men har så många exempel i min närhet på människor med urusla gymnasiebetyg som lite senare i livet hittade andra vägar och idag har strålande karriärer.

Jag tror då snarare att en tidigt skadad självkänsla (pappan?), sitter i kroppen livet ut och i situationer av _upplevt_ svek och motgångar, kan aktivera flyktbeteende eller våldsamheter.

Är det inte lite typiskt män, att inte söka hjälp för sina problem? Uppenbart att GM haft utbrott av psykiskt våld tidigare, t o m orosanmäld av mamman till de egna barnen. Tycker man har ett ansvar att reda ut sina problem om man valt att skaffa barn och envisas med att vilja ha relationer med kvinnor.
Håller helt med om att uppväxten med största sannolikhet satt sina spår hos TN och att det är en av de absolut viktigaste pusselbitarna. Vi vet väl inte vad orosanmälan innehöll? Den kan ju teoretiskt ha gällt att det saknades rutiner och att de inte fick tillräckligt med näringsrik mat när de var hos TN (eller vad som helst men inte nödvändigtvis våld).
Om man ska generalisera så är stigmat för att söka hjälp mycket större hos män så de tenderar att söka hjälp i mindre utsträckning. Många gånger kan det säkert också bero på att de inte inser att de har problem för problemet ligger ju hos någon annan (kan givetvis också gälla kvinnor). Absolut enig kring det egna ansvaret..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in