2026-08-04, 19:58
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Straminsky
det gäller alla människor. men 75-åringar klarar mindre. anledningen är enkel: dom är 75-år.
och det är ingen som säger man ska knocka någon.

varenda helg i sverige så klarar dörrvakter av att ta hand om våldsamma männisskor UTAN att knocka dom.
konstigt va?

men även om man skulle behöva knocka någon så har man förstås rätt att göra, det har vi alla medborgare i samhället om situationen så kräver.

Allt annat lika, ja. En 20-årig tjej på 50 kg hade knappast fixat att brotta ner en Hulk Hogan på 75 år.

Citat:
Ursprungligen postat av Blufferska
Försöker du provocera mig att gå ner på din nivå med ditt "mogna" språk?
Kan du inte tänka längre än dig själv? Vad gör DIG starkare? Jo, påslag av adrenalin.

Hjärnan har normalt spärrar som stoppar oss från att ta i för all kraft så att vi inte skadar muskler eller leder. De spärrarna kan fungera sämre vid demens. Om personen känner sig rädd eller trängd reagerar kroppen med flykt eller kamp. Adrenalinet stiger och ger extra kraft. En helt vanlig vardagssituation, kan upplevas som ett hot. Personen skyddar sig då instinktivt med stor fysisk kraft. Vissa demenssjukdomar gör att musklerna spänns automatiskt och blir stela, vilket gör kroppen svår att rubba.

Precis just så.

Edit: Bättre exempel.
Senast redigerad av 2560p 2026-08-04 kl. 20:17.
Citera
2026-08-04, 20:17
Medlem
Abdi-Lena-Alkissons avatar
Svenska polisen är klenast i världen. Gamla enbenta kärringar, gubbar på åldrlngsboenden blir skjutna med pistol eller elchockvapen 🤣
Citera
2026-08-04, 20:24
Medlem
Straminskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krascha
Mannen hade redan misshandlat kvinnan.

ja det betyder inte att situationen är över.
det vore ungefär som en dörrvakt skulle säga "nä jag tyckte inte det var nån ide att ingripa för gästen hade redan fått en ölflaska i huvudet... "
Citera
2026-08-04, 20:27
Medlem
Straminskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blufferska
Försöker du provocera mig att gå ner på din nivå med ditt "mogna" språk?
Kan du inte tänka längre än dig själv? Vad gör DIG starkare? Jo, påslag av adrenalin.

Hjärnan har normalt spärrar som stoppar oss från att ta i för all kraft så att vi inte skadar muskler eller leder. De spärrarna kan fungera sämre vid demens. Om personen känner sig rädd eller trängd reagerar kroppen med flykt eller kamp. Adrenalinet stiger och ger extra kraft. En helt vanlig vardagssituation, kan upplevas som ett hot. Personen skyddar sig då instinktivt med stor fysisk kraft. Vissa demenssjukdomar gör att musklerna spänns automatiskt och blir stela, vilket gör kroppen svår att rubba.

lol

det är fortfarande en 75-åring vi snackar om.

på ett äldreboende.

vi snackar inte om fotbollshuliganer här i 30-års ålder med skyhögta testonivåer och anabola.

ett helt obegripligt försvar för personalens passivitet och polisens överreaktion.

men jag antar det är ett sånt samhälle du vill ha

där 90-åringar blir missshandlade, där folk inte ingriper och när och om polisen ingriper, då gör dom det med övervåld och el-chock-vapen.
Citera
2026-08-04, 20:36
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Låter som en kvinnlig polis.

Hur fan kan man inte klara av en 75-årig på ett demensboende utan att behöva använda elchocksvapen?

Och hur lång tid tog det innan polisen var på plats? En halvtimme? En timme?

Och vad gör personalen under tiden? Har vi inga människor i yrken länge som klarar av att ta hand om en dement 75-åring?!

Du har ingen som helst aning, läser jag.
I yngre dagar jobbade jag på demensboende. Där var en man i samma ålder. Det krävdes 3 st. (!) fullvuxna män för att stoppa och hålla fast honom när han var som värst.
Alla saker i hans rum var borta. Till och med vasken var bortplockad.
Citera
2026-08-04, 20:38
Medlem
Citat:
ja det betyder inte att situationen är över.
det vore ungefär som en dörrvakt skulle säga "nä jag tyckte inte det var nån ide att ingripa för gästen hade redan fått en ölflaska i huvudet... "
Det man gör i det läget är att se till att mannen inte skadar sig själv eller någon annan. Man lägger inte ner honom och håller fast och hoppas att han ska lugna ner sig. Det kommer han troligen inte att göra, snarare bli än mer agiterad.

Att personalen inte agerade när han misshandlade kvinnan kan ha berott på att man inte hade koll på mannen när det hände. Man punktbevakar knappast boende på äldreboenden.
Senast redigerad av Krascha 2026-08-04 kl. 20:41.
Citera
2026-08-04, 20:39
Medlem
Citat:
men 75 år är. hur många av har inte rollator, rullstol, balansproblem, multisjukdomar osv.

svårkontrollerade? ja kanske om man är 160cm lång och väger 45kg.

Tänk dig Arnold med demens, fast han är 79.
Citera
2026-08-04, 20:40
Medlem
Straminskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Du har ingen som helst aning, läser jag.
I yngre dagar jobbade jag på demensboende. Där var en man i samma ålder. Det krävdes 3 st. (!) fullvuxna män för att stoppa och hålla fast honom när han var som värst.
Alla saker i hans rum var borta. Till och med vasken var bortplockad.

i yngre dagar? ja då var du juu inte fullvuxen så jag antar du sstod och tittade på när 3 andra försökte göra nåt, desssa i sin tur var förstås helt inkompetenta annars hade ju dom reagerat långt tidigare "alla saker var borta"

så du beskriver bara din egen inkompetens och övrigas.

några fler jobb du misslyckats med du vill berätta om?
Citera
2026-08-04, 20:41
Medlem
Straminskys avatar
Citat:
Det man gör i det läget är att se till att mannen inte skadar sig själv eller någon annan. Man lägger inte ner honom och håller fast och hoppas att han ska lugna ner sig. Det kommer han troligen inte att göra, snarare bli än mer agiterad.

ojojoj bloir han MER agiterad.

konstigt att inga poliser eller vakter agerar på det sättet.

i din värld är det dom galna som får bestämma vad som sker.
Citera
2026-08-04, 20:42
Medlem
Straminskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AdolfsMustasch
Tänk dig Arnold med demens, fast han är 79.

ja det är coolt att försöka fantisera om undantag.

eller också kan man istället kolla på vad som faktiskt hänt:

en 75-åring klarar inte personalen av.
polisen kommer till platsen och klarar inte heller av honom.

det är betydligt mer sannolikt att situationen beror på detta, än att 75-åringen är ett kraftpaket som ingen i hela världen kan få bukt med, såvida man inte tar EL-PISTOLER till hjälp
Citera
2026-08-04, 20:43
Medlem
Citat:
ojojoj bloir han MER agiterad.

konstigt att inga poliser eller vakter agerar på det sättet.

i din värld är det dom galna som får bestämma vad som sker.
Du ser ingen skillnad på en överförfriskad som bråkar i krogkön och en människa som blivit sjuk på ålderns höst?
Citera
2026-08-04, 20:46
Medlem
Straminskys avatar
Citat:
Du ser ingen skillnad på en överförfriskad som bråkar i krogkön och en människa som blivit sjuk på ålderns höst?

vi pratar ju om en hulk här?

halva tråden är ju ett försvar på hur viril, stark, adrenlinpumpande osv denna 75-åring är?

ska han vara bräcklig nu också, samtidigt? hur bräcklig då? inte tillräckligt för att bli skjuten FYRA GÅNGER med elchockvapen!

är det verkligen nyttigt för en 75-åring?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in