2026-08-04, 19:28
Medlem
Straminskys avatar
ALLA får ingripa!

att tro att vårdpersonal inte får ingripa är förstås ren idioti, alla människor ingripa t ex vid misshandel!

det spelar ingen roll vart det sker.
Citera
2026-08-04, 19:28
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Straminsky
kvar i yrkeslivet? vi snackar om ett demensboende och en 75-åring!
Återigen. Vilket inte innebär att han är fysiskt svag. Tvärtom kan dementa vara både starka, aggressiva och våldsamma.

Att han var de två sista vet vi - eftersom han gav sig på en kvinna på boendet.
Citera
2026-08-04, 19:30
Medlem
Citat:
ja exakt, att SLÅ NER NÅN är förstås det enda alternativet! det och elchocker!

något annat finns inte...
Vad skulle annat vara om någon blivit heltokig och går runt med ett tillhygge?
Citera
2026-08-04, 19:30
Medlem
Citat:
lol

varför skulle personer med demens vara "otroligt starka" är det nån ny superkraft? något du sett i en marvelfilm?`

är hulken dement?

Vad är din erfarenhet av demenssjukdom, undrar jag?
Citera
2026-08-04, 19:35
Medlem
Straminskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krascha
Vad skulle annat vara om någon blivit heltokig och går runt med ett tillhygge?

ja va tror du händer varje gång det är bråk på stan, att elpistolerna kommer fram? vad gjorde vi innan dess för 10 år sen?

hur kommer det sig att varenda jävla händelse i hela världen när det gäller t ex civilt ingripande mot våldsamheter INTE involverar el-pistoler?

kan du förklara det?

för i din fantasivärld så är det ju bara elpistoler som fungerar!
Citera
2026-08-04, 19:36
Medlem
Straminskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blufferska
Vad är din erfarenhet av demenssjukdom, undrar jag?

är du så här dum i huvudet eller är det nån slags lek du ägnar dig åt? varför skulle man bli FYSISKT STARK av demens?

förklara det, ditt jävla cp!
Citera
2026-08-04, 19:38
Medlem
2560ps avatar
Citat:
lol

varför skulle personer med demens vara "otroligt starka" är det nån ny superkraft? något du sett i en marvelfilm?`

är hulken dement?

Ja, och nej. Adrenalin när de känner sig hotade gör att de klarar mer än man tror. Och som många andra påpekat kan man som personal inte bara knocka patienten (eller "brukare" eller vad fan det heter nuförtiden). Återstår att ringa bylingen, som kanske inte direkt behöver göra en Topsy på den boende om de har mer än någon mmol testosteron i kroppen.
Citera
2026-08-04, 19:39
Medlem
Citat:
ja va tror du händer varje gång det är bråk på stan, att elpistolerna kommer fram? vad gjorde vi innan dess för 10 år sen?
För 35 år sedan jobbade jag på ett LSS-boende, då fick vi lära oss nedläggning och vi använde det då och då. I dag är jag ganska säker på att det är förbjudet.
Citera
2026-08-04, 19:45
Medlem
Straminskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Ja, och nej. Adrenalin när de känner sig hotade gör att de klarar mer än man tror. Och som många andra påpekat kan man som personal inte bara knocka patienten (eller "brukare" eller vad fan det heter nuförtiden). Återstår att ringa bylingen, som kanske inte direkt behöver göra en Topsy på den boende om de har mer än någon mmol testosteron i kroppen.

det gäller alla människor. men 75-åringar klarar mindre. anledningen är enkel: dom är 75-år.
och det är ingen som säger man ska knocka någon.

varenda helg i sverige så klarar dörrvakter av att ta hand om våldsamma männisskor UTAN att knocka dom.
konstigt va?

men även om man skulle behöva knocka någon så har man förstås rätt att göra, det har vi alla medborgare i samhället om situationen så kräver.
Citera
2026-08-04, 19:46
Medlem
Straminskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krascha
För 35 år sedan jobbade jag på ett LSS-boende, då fick vi lära oss nedläggning och vi använde det då och då. I dag är jag ganska säker på att det är förbjudet.

men inte om någon misshandlar en 90-åring.

då vore snarare tjänstfel att INTE ingripa.
Citera
2026-08-04, 19:47
Medlem
Citat:
är du så här dum i huvudet eller är det nån slags lek du ägnar dig åt? varför skulle man bli FYSISKT STARK av demens?

förklara det, ditt jävla cp!

Försöker du provocera mig att gå ner på din nivå med ditt "mogna" språk?
Kan du inte tänka längre än dig själv? Vad gör DIG starkare? Jo, påslag av adrenalin.

Hjärnan har normalt spärrar som stoppar oss från att ta i för all kraft så att vi inte skadar muskler eller leder. De spärrarna kan fungera sämre vid demens. Om personen känner sig rädd eller trängd reagerar kroppen med flykt eller kamp. Adrenalinet stiger och ger extra kraft. En helt vanlig vardagssituation, kan upplevas som ett hot. Personen skyddar sig då instinktivt med stor fysisk kraft. Vissa demenssjukdomar gör att musklerna spänns automatiskt och blir stela, vilket gör kroppen svår att rubba.
Citera
2026-08-04, 19:51
Medlem
Citat:
men inte om någon misshandlar en 90-åring.

då vore snarare tjänstfel att INTE ingripa.
Mannen hade redan misshandlat kvinnan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in