2026-08-04, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Okej. Men hur menar du att inre upplevelser ska påvisas vetenskapligt, på annat sätt än att individerna som har upplevelserna berättar om dom? Inre upplevelser är ju per definition osynliga för andra.

Och om någon till exempel känner en känsla inom sig, när anser du att känslan hos personen finns där i verkligheten och när anser du att den är påhittad/inbillad?

En känsla kan man ha, det betyder inte att upplevelsen av en känsla alltid är nåt som existerar rent fysiskt.
Man kan ha en känsla av att vara kulen, även om en koll av kroppstemperaturen visar normalt.

Om man däremot påstår att man är kulen för att det var en isbjörn i rummet, och det uppenbarligen inte kan ha funnits en isbjörn i rummet, så var det bara hjärnan som spelade spratt
Citera
2026-08-04, 20:54
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
TS skrev ju det där med SWAT som skämt för att illustrera hur verklig rösten han hörde var.

Jag hör vad du säger, du tycker att alla enskilda upplevelser kring övernaturligheter som andra inte har sett är påhitt och inbillningar. Det är ju ett rätt starkt statement som saknar grund. Vi har inte bevisat att något sådant är sant.

Men med din utgångspunkt, att det måste vara 2 eller fler som ser något för att det inte ska vara inbillning, så är jag nyfiken på att höra hur du tänker kring en sorts mystiska svampar det skrivits om nyligen. Det finns fall där 2 personer har tagit svampen tillsammans och sett samma saker framför sig (i detta fallet små människor/lilleputtar). Dom har alltså haft en kollektiv upplevelse där något främmande som vi inte brukar se har varit framför bägge deras ögon. Hur tänker du i detta fall? Eftersom det var 2 personer som observerade lilleputtarna, är dom där på riktigt då? Eller bestämmer du att även i detta fall är det inbillningar, eftersom du känner för det?
Han skrev att om det inte är spöket/djävulen han hör, så måste det bero på "högtalare i väggen".

"det här är på riktigt om inte det var ljudström från en högtalare i väggen"

"Ljudströmmen från högtalaren i väggen" är lika inbillad som hans spöken.

Tolkar det som att han ser det övernaturliga som den mest trovärdiga förklaringen, och att den näst mest trovärdiga förklaringen är "hemliga polisen".

"Om det inte är andarna, så måste det vara SÄPO som jävlas med mig".
Så resonerar man om man lider av paranoida vanföreställningar. Jag har sett det många gånger, både hos drogpåverkade och sjuka individer.

Jag hör vad du säger, du tycker att alla "enskilda upplevelser kring övernaturligheter som andra inte har sett" måste vara sanna.
Att galenskap/vanföreställningar inte existerar är ett otroligt starkt statement som definitivt saknar grund. Mycket starkare än mitt.

Till och med människorna på medeltiden förstod att man inte kunde tro på alla som sade sig "prata med gud".
Medeltidens människor insåg såklart att det förutom lögnare, finns dårar som säger hädiska och okristliga saker som de upplever att de "hört från gud".

Om en psykotisk person vrålar att "gud hatar alla människor och kommer att döda alla! HAHAHA! Utom mig! Jag är utvald! HAHA", så kan du väl inte mena att du tror att det faktiskt är gud som talar genom den personen? Att det är "sant" så att säga.

Lilleputtsvampen är intressant men inte tillräckligt utredd för att dra några vetenskapliga slutsatser.

Det kan mycket väl vara så att man helt enkelt "ser vad man vill se". Förväntar man sig lilleputtar så lär man se dem i en eller annan form.
Föreställningen om småfolk som vättar och liknande är utbredd vidskepelse som många tror på. De "finns i människors medvetanden".

Om man tror på tomtar och troll, så är det en stor chans att man kommer att se tomtar och troll när man trippar på LSD ute i skogen.

Om jag sett "rosa elefanter" när jag tagit LSD, och (felaktigt) trott att det är universellt för alla som tar LSD att se dessa rosa elefanter, så hade jag kunnat sagt till en nybörjare att han/hon säkert kommer att se rosa elefanter.
Om den personen faktiskt ser rosa elefanter, så beror det på att jag planterade tanken i deras huvud, det beror inte på att LSD "gör så att man ser rosa elefanter".

Du kan byta ut "rosa elefanter" mot "andarna" eller "utomjordingarna". Poängen är densamma.

När vi drömmer och fantiserar så konstruerar vi en annan värld. Vanföreställningar pga droger/sjukdom är samma sak på steroider.

Någon som är religiös och har en förutfattad mening om vad deras LSD-tripp kommer att innebära, t.ex "träffa Jesus", kommer antagligen uppleva just det. Eftersom psyket kommer att konstruera just det.

På samma sätt kommer en dåre som tror att Elvis fortfarande lever och uppträder för utomjordingarna på Jupiter, kunna intala sig själv att han kommer att "träffa Elvis" under sin LSD-tripp. Och det kan mycket väl "hända", i den inbillningsvärld som han konstruerar.

Ponera följande. Jag och en vän är döende av törst i Saharaöknen. Jag ser "något som ser ut som en oas". Men det är bara en hägring.
Jag frågar vännen om hon/han "ser vad jag ser", "det är ju en oas! Vi är räddade!"
Om vännen kisar med ögonen mot den där stenen vid horisonten, så är det mycket möjligt att vännen också "ser oasen" som inte finns.
Vi tycker båda att vi ser den, eftersom vi vill se den. Vi intalar oss att den existerar, men trots det så existerar den enbart i våra huvuden.

Psyket kan vara skört, både lättpåverkat och lättlurat. Det är lätt att inbilla sig något som inte är sant, trots total avsaknad av bevis.
Det är lätt att befara det värsta ("det onda"), eller att hoppas på det bästa ("det goda"), trots att det är ren inbillning.
Senast redigerad av Bone Collector 2026-08-04 kl. 21:50.
Citera
2026-08-05, 00:03
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Okej. Men hur menar du att inre upplevelser ska påvisas vetenskapligt, på annat sätt än att individerna som har upplevelserna berättar om dom? Inre upplevelser är ju per definition osynliga för andra.

Och om någon till exempel känner en känsla inom sig, när anser du att känslan hos personen finns där i verkligheten och när anser du att den är påhittad/inbillad?
Tänk dig att en psykotisk person vrålar:
"Gud talar bara till MIG! Gud hatar allt liv! Han kommer döda alla nu på söndag! HAHAHA! Alla utom MIG! För jag är utvald av gud! HAHAHA! Jag ÄR gud! HAHAHA!"

Hur kan det vara någonting annat än en psykotisk vanföreställning? Det kan ju inte vara gud som kommunicerar.

Även om man är djupt troende religiös, så kan man ju inte tro att det är gud som talar genom personen som uttrycker sig så.
Den som säger t.ex att "gud hatar allt liv, och vill oss illa" har ju objektivt fel, och "lever i en egen värld".
Citera
2026-08-05, 03:41
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av NordligKrigare
Hej
Flera gånger i år har ett spöke talat precis vid mitt öra om Satan. Att det är Satan som vill att jag ska gå emot förbuden (Jesus såklart tänker jag). Vafan är det här för skit? Jag har försökt slå mig fri från irakisk teokrati men det här är på riktigt om inte det var ljudström från en högtalare i väggen min placerad av Socialdemokratiska arbetarpartiet som aktiverades efter att de kollade på mig genom ventilationen med en SWAT-kamera så att det skulle bli så verkligt som möjligt.

Så vafan ska man göra om man försöker slå sig fri från religion och så är det en röst som försöker rätta in en i det kristna ledet igen?

Kan det vara omänskligt liv från en annan dimension som vill få mig att stödja den mest fattigdoms-bringade religionen på planeten för att den hatar människor?
Det är givetvis psykisk ohälsa och du bör ta dig till psyket.
Citera
2026-08-05, 03:58
Medlem
apperceptions avatar
Det mest rimliga svaret är:
Rösthallucinos.

Om du seriöst tror att Socialdemokratiska arbetarpartiet har placerat högtalare i din vägg och att du blir övervakad med en kamera, då låter det som fler sorters hallucinationer än bara röster.

Du blir inte hjälpt av människor som ”bekräftar” att det är spöken som pratar med dig.

Det vettigaste du kan göra för ditt välmående är att prata med en läkare och få en medicinsk förklaring – inte att söka svar från främlingar på internet.
Citera
2026-08-05, 17:20
Medlem
engammalfisks avatar
Nej du hör inte röster för de finns inte därmed kan ingen höra dom, man kan inte höra det som inte finns för det finns inte, tro mig jag har gått universitert, det betyder inte att det finns cyberdemoner & svartväsenpleti entiteter, vart har du hört det?
Senast redigerad av engammalfisk 2026-08-05 kl. 17:24.
Citera
2026-08-11, 19:47
Medlem
attack-titans avatar
Tror på dig. Onda andar finns, har själv haft dem på besök för bara några dagar sen (rätt obehagligt). När spöket/anden säger att du ska följa Satan och bryta mot Jesus bud, ska du göra precis tvärtom, dvs. följa buden. Andlig kamp är på riktigt.
Citera
2026-08-11, 20:09
Medlem
Citat:
Hej
Flera gånger i år har ett spöke talat precis vid mitt öra om Satan. Att det är Satan som vill att jag ska gå emot förbuden (Jesus såklart tänker jag). Vafan är det här för skit? Jag har försökt slå mig fri från irakisk teokrati men det här är på riktigt om inte det var ljudström från en högtalare i väggen min placerad av Socialdemokratiska arbetarpartiet som aktiverades efter att de kollade på mig genom ventilationen med en SWAT-kamera så att det skulle bli så verkligt som möjligt.

Så vafan ska man göra om man försöker slå sig fri från religion och så är det en röst som försöker rätta in en i det kristna ledet igen?

Kan det vara omänskligt liv från en annan dimension som vill få mig att stödja den mest fattigdoms-bringade religionen på planeten för att den hatar människor?

Du har troligtvis en psykos och hör rösthallucinationer. Är du diagnostiserad med schizofreni sedan tidigare eller har det nydebuterat?
Citera
2026-08-15, 16:55
Medlem
Citat:
Jag har försökt slå mig fri från irakisk teokrati men det här är på riktigt om inte det var ljudström från en högtalare i väggen min placerad av Socialdemokratiska arbetarpartiet som aktiverades efter att de kollade på mig genom ventilationen med en SWAT-kamera så att det skulle bli så verkligt som möjligt.

Du har med "Sitra Achra: 'den andra sidan'; Qliphoth att göra".
Ang "irakisk teokrati"; Satan/Shaitan är densamme som "Allah/Gud"; en av Guds många aspekter.
Relevant väglednings-bok om du "hör röster via högtalare i väggen":
"The Book of Sitra Achra: A Grimoire of the Dragons of the Other Side":
https://archive.org/details/TheBookOfSitraAchra/page/n41/mode/2up

Vet exakt vad du menar med "högtalare i väggen"; vanligt "Qliphotiskt Fenomen" när du håller på med "Onaturliga böcker etc".

Även "Liber Falxifer 3's steg för steg 'Kors-stations-system' är relevant; pdf länk här:
https://archive.org/details/liber-falxifer-iii-the-book-of-the-52-stations-of-the-crosses-of-nod/page/29/mode/2up

//F (TotBL + TFC).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in