Idag, 01:26
Medlem
anomaligns avatar
Jag hade diskuterat i tråden SVT hävdar felaktigt "extremvärme" som orsak till skogsbränder i Spanien/Frankrike med några olika användare, varav en som påstod SVT "vinklade hårt" angående extremhettan och skogsbränderna, och som postade ett stycke text som verkade genererad av en språkmodell som stöd för sitt påstående. Nu stödde inte innehållet i detta textstycke det påståendet, om man faktiskt läste vad det innehöll. Vilket var varför jag skrev detta (numera av moderator raderade) inlägg:

Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Jag skriver inte att jag tror att du är dum och okunnig för att vara elak, utan för att du citerade en AIs svar i tron att det styrkte det du påstod om att SVT är vinklat, när det i själva verket inte finns något där som stöder ett sånt påstående överhuvudtaget. Läste du inte ens vad AIn spottade ut åt dig? Det är liksom nästan så att du slog någon sorts rekord i att tänka dåligt med de där inläggen.

Sen ser jag på hur du använder begreppet non sequitur att du inte vet vad det betyder. Jag antar att du gjort lika med det som med AI-svaret, typ att du tyckte det var för jobbigt att läsa en definition och istället låter fantasin fylla ut tomrummet.

Moderator Motvillig1.2 meddelade mig att detta inlägg hade raderats och hänvisade till moderatorsmeddelande i tråden som lyder:

"Notera att tråden ligger i MoJ och att topic gäller SVTs reportage om aktuella bränder. "

Jag tyckte att detta var lite märkligt, eftersom mitt ifrågasättande av någons förmenta (möjligen AI-genererade) bevis för att SVT "hårdvinklar" sin rapportering om bränderna väl borde kunna klassas som inom ramarna för topic. Men jag tänkte att skit samma, jag var så spydig och otrevlig mot den andra användaren att det nog ändå var lika väl att inlägget togs bort.

Men när jag backade ur PMet så såg jag att jag hade fått ett ytterligare meddelande av moderatorn i fråga.

Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig1.2
Du har fått en varning för brott mot 0.03. Trams och off-topic.
Ämne: SVT hävdar felaktigt "extremvärme" som orsak till skogsbränder i Spanien/Frankrike

Antal inlägg: 2.
Citat:
Va? Vem citerar du egentligen?

Det där kvasiintellektuella, antivetenskapliga pratet imponerar inte. Det får dig inte att verka rationell om du kanske tror det, utan är en bullshitretorik man kan höra från en healer eller pårökt shaman som inte vill att folk ska fundera så mycket, "för everything is too complex to know, man".

Det du relativiserar är kunskapen i sig och den vetenskapliga metoden, och du ifrågasätter om det går att veta någonting, och du ställer dig frågande till om vetenskaplig kunskap är bättre än vilka intuitioner eller påståenden som helst, med den underförstådda innebörden att de inte är det.

Jag hävdar ingenstans någon "absolut sanning". Jag säger att för att förstå naturen och världen så är den vetenskapliga metoden ett bra verktyg.

Vetenskaplig/filosofisk kunskap är alltid graderad, osäkerhet finns alltid inbyggd i själva kunskapsbegreppet. Man kan inte vara hundraprocentligt säker, rent vetenskapsfilosofiskt, på någonting, inte ens att man själv ens finns, eller att gravitationen finns, eller att 1 + 1 = 2, men man kan utgå från att såna saker är sanna med hög säkerhet, och i praktiska termer utgå från att man säkert vet detta, när man uppnått en viss nivå av säkerhet.

Genom att använda vetenskapens systematiska studium av världen vet vi alltså en massa saker med hög säkerhet, så det i vardagligt tal går att prata om att man vet detta, bland annat att klimatförändringarna är helt på riktigt. Alla de senaste decenniernas stora systematiska forskningsöversikter visar att det är helt etablerat att det är så.
Citat:
Du pratade ovan om medias "narrativ" om att bränderna beror på klimatförändringarna, som om de inte är på riktigt. Jag förklarade att det inte är ett narrativ, i betydelsen falsk, koordinerad samstämmig berättelse, utan att det är något som ligger i linje med vad som är känt från forskning.

Då ändrar du dig och och din utsaga retroaktivt, och menar istället att du nu "bara" ifrågasätter om mänskliga aktiviteter ligger bakom klimatförändringar. Spoiler alert: det är en minst lika ovetenskaplig och fördunklande position som att helt förneka klimatförändringarna, eftersom det är inte råder några tvivel om att det är mänskliga utsläpp av växthusgaser som har lett oss hit.

Vill du veta svaret på det som du nu anser är frågan, kolla då vad den samlade forskningen leder mot för svar. Sitt inte och spå i teblad genom att läsa artiklar som inte ens bemöter frågan.

Jag frågade dig vem du citerade i din spoilermarkering, för du angav ingen källa. Det här svaret på min fråga är inte ett svar, utan en ren non sequitur, bara en förvirrad sekvens random ord.

Edit: för att bemöta själva citatet, vem eller vad det nu är som har skrivit det, så handlar inte det om det du påstår att det handlar om. Du tror att det bevisar att det sker en vinkling, men det handlar inte texten i spoilermarkering om. Jag börjar gissa att det är något du copy-pasteat från en AI och att du är för okunnig och dum för att förstå vad som egentligen står där. edit 2: sen även om den hade styrkt dina fantasier, så skulle det inte bevisa något då en AI inte är en källa. De kan hallucinera ihop random skit.

Innan du kan posta fler inlägg på forumet behöver du först bekräfta att du har mottagit varningen. Klicka på följande länk för att bekräfta att du har mottagit meddelandet: Länk

Se moderatormeddelande i tråden.

För kontext att förstå de två varnade och numera raderade inläggen så var varnat inlägg nummer 1 ett svar på dessa två inlägg, som fortfarande finns kvar:

(FB) SVT hävdar felaktigt "extremvärme" som orsak till skogsbränder i Spanien/Frankrike

Jag frågade den här användaren vem den citerade. Varifrån kom den där texten inom spoilermarkeringarna, som användaren påstod låg till stöd för påståendet att SVT hårdvinklar?

(FB) SVT hävdar felaktigt "extremvärme" som orsak till skogsbränder i Spanien/Frankrike

Mitt långa stycke till svar till den här användaren, Mr-Lahey, handlade om den tilltro till expertis och vetenskap som ligger till grund för att SVT säger en sån sak som "till följd av bränderna". Även om den användaren jag citerade gick off topic genom att bara prata om hur hen anser att klimatförändringarna är hittepå, så var mitt svar en fortsättning på det jag skrev i föregående inlägg, och handlade om vad som ligger till grund för när SVTs reportrar säger såna saker:

Vad gäller varnat inlägg 2 så fortsätter de första tre styckena diskussionen med Mr-Lahey, om hens påståenden att det finns något skumt, underliggande narrativ hos SVT. Det börjar som en sorts summering av motpartens påståenden ditintills, och är lite av en metadiskussion. Här använder jag slarvigt frasen "beror på klimatförändringarna" för att både inbegripa den större och den mindre bilden, både "beror på extremhettan" och "beror på klimatförändringarna", eftersom den ena i hög grad beror på den andra. Jag borde ha varit tydligare här, det erkänner jag. Men samtidigt tänker jag att man väl fattar av sammanhanget vad jag pratar om, det är ett Flashbackinlägg, inte en avhandling. (Tydligen inte!) Resterande del är en uppmaning att lita till forskningen, eftersom det enligt min uppfattning är vårt bästa sätt att förstå världen. (Trådstartens centrala påstående förutsätter implicit att det finns bättre sätt att förstå världen än forskning.)

Resterande två stycken är till användaren Baliser som postade AI-slop som stöd för sitt påstående att SVT är hårdvinklat. Det här inlägget är skrivet innan det inlägget vars radering jag först meddelades om. Det är också en sorts summering av inläggen ditintills, för att påminna vad vi pratar om om och försöka få diskussionen in på banan igen. För att ta ställning till en sån sorts text som användaren postade så är det (åtminstone för mig) nödvändigt att veta vem som skrivit den, om någon. AI-text är inte värt kattskit i mina ögon.

Jag har efter detta diskuterat saken med moderatorn som utfärdade varningarna, och vi har inte nått fram till varandra. Jag kan inte förstå hur hen anser att jag var off topic, och hen kan inte heller se min sida.

TL/DR: Jag anser mig ha hållit mig inom trådämnet, men fick flera inlägg raderade och en varning av moderatorn Motvillig1.2. Diskussion mellan mig och moderator har inte nått fram till någon ömsesidig förståelse.

Jag tror att det är bäst att jag postar PM-konversationen med moderator i ett separat inlägg nedan för att det här inte ska överskrida högsta antal tillåtna tecken.
Senast redigerad av anomalign Idag kl. 01:43.
Citera
Idag, 01:30
Medlem
anomaligns avatar
Konversationen med moderator är för lång för att jag ska kunna klistra in den i ett inlägg. Jag postar den istället i två delar.

Del 1

Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Du har fått en varning för brott mot 0.03. Trams och off-topic.
Ämne: SVT hävdar felaktigt "extremvärme" som orsak till skogsbränder i Spanien/Frankrike

Antal inlägg: 2.
Citat:

Det där kvasiintellektuella, antivetenskapliga pratet imponerar inte. Det får dig inte att verka rationell om du kanske tror det, utan är en bullshitretorik man kan höra från en healer eller pårökt shaman som inte vill att folk ska fundera så mycket, "för everything is too complex to know, man".

Det du relativiserar är kunskapen i sig och den vetenskapliga metoden, och du ifrågasätter om det går att veta någonting, och du ställer dig frågande till om vetenskaplig kunskap är bättre än vilka intuitioner eller påståenden som helst, med den underförstådda innebörden att de inte är det.

Jag hävdar ingenstans någon "absolut sanning". Jag säger att för att förstå naturen och världen så är den vetenskapliga metoden ett bra verktyg.

Vetenskaplig/filosofisk kunskap är alltid graderad, osäkerhet finns alltid inbyggd i själva kunskapsbegreppet. Man kan inte vara hundraprocentligt säker, rent vetenskapsfilosofiskt, på någonting, inte ens att man själv ens finns, eller att gravitationen finns, eller att 1 + 1 = 2, men man kan utgå från att såna saker är sanna med hög säkerhet, och i praktiska termer utgå från att man säkert vet detta, när man uppnått en viss nivå av säkerhet.

Genom att använda vetenskapens systematiska studium av världen vet vi alltså en massa saker med hög säkerhet, så det i vardagligt tal går att prata om att man vet detta, bland annat att klimatförändringarna är helt på riktigt. Alla de senaste decenniernas stora systematiska forskningsöversikter visar att det är helt etablerat att det är så.
Citat:
Du pratade ovan om medias "narrativ" om att bränderna beror på klimatförändringarna, som om de inte är på riktigt. Jag förklarade att det inte är ett narrativ, i betydelsen falsk, koordinerad samstämmig berättelse, utan att det är något som ligger i linje med vad som är känt från forskning.

Då ändrar du dig och och din utsaga retroaktivt, och menar istället att du nu "bara" ifrågasätter om mänskliga aktiviteter ligger bakom klimatförändringar. Spoiler alert: det är en minst lika ovetenskaplig och fördunklande position som att helt förneka klimatförändringarna, eftersom det är inte råder några tvivel om att det är mänskliga utsläpp av växthusgaser som har lett oss hit.

Vill du veta svaret på det som du nu anser är frågan, kolla då vad den samlade forskningen leder mot för svar. Sitt inte och spå i teblad genom att läsa artiklar som inte ens bemöter frågan.

Jag frågade dig vem du citerade i din spoilermarkering, för du angav ingen källa. Det här svaret på min fråga är inte ett svar, utan en ren non sequitur, bara en förvirrad sekvens random ord.

Edit: för att bemöta själva citatet, vem eller vad det nu är som har skrivit det, så handlar inte det om det du påstår att det handlar om. Du tror att det bevisar att det sker en vinkling, men det handlar inte texten i spoilermarkering om. Jag börjar gissa att det är något du copy-pasteat från en AI och att du är för okunnig och dum för att förstå vad som egentligen står där. edit 2: sen även om den hade styrkt dina fantasier, så skulle det inte bevisa något då en AI inte är en källa. De kan hallucinera ihop random skit.

Innan du kan posta fler inlägg på forumet behöver du först bekräfta att du har mottagit varningen. Klicka på följande länk för att bekräfta att du har mottagit meddelandet: Länk

Se moderatormeddelande i tråden.

Hej, jag förstår inte vad som anses off-topic med de här inläggen.
Hej,
Som moderatormeddelandet i tråden - som visas innan du postar i den - säger ligger tråden i MoJ och att topic gäller SVTs reportage om aktuella bränder. Dina inlägg handlar inte om det.

Mvh

Nu hänger jag inte med. Diskussionen i de två inläggen jag ser i PM:et handlar visst om SVTs reportage. Du har till oc med låtit de två inlägg jag bemötte vara kvar i tråden. Är de on-topic, men mina svar off-topic? Hur går det ihop?
Det står inget om SVTs reportage i inläggen. De är urspårad OT om klimat. Vilket det finns bättre underforum för. Om du tykcer det är något fel på andra inlägg så finns RP.

Båda inläggen handlar indirekt om SVTs reportage. I både det första och andra ifrågasätter jag ju en användare som använt ett genererat svar från en AI som belägg för sitt påstående att SVT är vinklat sin rapportering om skogsbränder, men där svaret från AIn inte ger något stöd för den saken.
Och jag undvek avsiktligt med svaren till den andra användaren att gå in på en detaljdiskussion om klimat eller klimatforskning med att bara konstatera att prat om falska medianarrativ inte fungerar när det handlar om en aktör (SVT) som följer den bästa förståelsen om något från den samlade forskningen.

Min ton till användarna var måhända lite tjurig, men jag var ju on topic, enligt min uppfattning.
Indirekt är nyckelordet här. Någonstans måste en gräns dras och jag drog den vid att ämnet inte nämndes i inläggen.
Citera
Idag, 01:40
Medlem
anomaligns avatar
Del 2

(Jag hoppas och tror att jag har kapat texten rätt, och raderat rätt antal quote-grejer, så det är som det ska.)

Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:

Indirekt är nyckelordet här. Någonstans måste en gräns dras och jag drog den vid att ämnet inte nämndes i inläggen.

Vad ska då diskuteras i tråden egentligen? Ska endast inlägg som säger "ja, SVT ljuger" tillåtas i tråden?

Jag förstår inte heller att gränsen drogs när jag sade emot någon som påstod sig ha bevis för att SVT är vinklade, men utan att det var bevis. Varför just dra gränsen när någon säger emot någon som påstår att det som sägs i trådstarten stämmer? Får man inte ifrågasätta trådstarters centrala påståenden?

Om man ska komma längre än att bara säga emot varandra så måste man ju också kunna argumentera för (vilket verkar vara tillåtet i berörda tråd) eller emot (vilket inte verkar vara det, av din moderering att döma) om trådstartens påstående om att SVT faktiskt stämmer, om de gör något felaktigt i att de tillskriver bränderna extremvärmen.
Nej och du har ju ONT-inlägg i tråden som innehåller annat som varken varnats eller raderats så det borde du fatta.

Gränsen dras vid att inte nämna ämnet i inläggen. Oavsett vilken "sida" man tillhör.

Så jag hade sluppit en varning om jag hade skrivit "Va, vem citerar du? (Obs jag undrar vem du citerar när du påstår att du har belägg för att trådstartens påstående)"

Verkar som att man borde förstå av sammanhanget att jag fortfarande rör mig inom diskussionsämnet, även om jag inte uttryckligen nämner det i inlägget, men jag kan börja göra så i forumen du modererar om det är vad som krävs.
Nej. Inlägg kan vara direkt relaterade till en trådstart eller till och med delvis vara on topic och ändå OT. Till exempel om man skriver lite om topic och sen en massa annat. MoJ är till för just det lilla ämnet. Vill du skriva i MoJ så skriv sånt som har med det att göra. Svårare än så är det inte.

Jag har inte haft tid att skriva under veckan, så här kommer ett sent svar.

I den aktuella tråden är påståendet/frågeställningen huruvida SVT gör fel genom att säga att bränderna är en följd av extremvärmen. För att det inte ska bli en tramstråd där endast lösa åsikter kastas omkring, så måste man till syvende och sist avgöra frågan genom att titta varifrån SVT får sin uppgift från och vad forskningen säger.

För forskningen är ju hur man avgör om något är sant eller falskt, utan denna blir det bara lösa åsikter, och när någon ifrågasätter alla former av vetenskaplig kunskap, och särskilt inom områdena klimat och geologi (så som användaren Mr-Lahey gjorde i inlägget jag svarade på vilket jag varnades för (FB) SVT hävdar felaktigt "extremvärme" som orsak till skogsbränder i Spanien/Frankrike) då ser jag det som motiverat att bemöta detta. För även om detta sidospår bara indirekt relaterar till det specifika trådämnet så är det en fundamental aspekt i hela journalistiken att påståenden ska vara underbyggda, baserade på riktiga källor och riktig forskning, denna grej är en sorts grundsten.
Användaren Mr-Laheys inlägg finns för övrigt kvar i tråden, och det handlar helt om klimatforskning. Inte ett ord berör trådäment. Men det får vara kvar, för det tycker du är topic, men mitt inlägg som bemötte dess påståenden genom att hänvisa till hur man vet saker (det fetade ovan) det är off-topic?

Jag får inte ihop någon konsekvent bild av hur du tänker att on-topic respektive off-topic fungerar. Det verkar helt godtyckligt.
Med den logiken är allt som någonsin avhandlats i media topic i MoJ. Den logiken tillämpar vi inte.

Flashback moddas primärt reaktivt. Om du ser något inlägg du tycker är OT finns RP.

Jag kan inte förklara det enklare än att inlägg skall innehålla något som berör MoJ/TS.

Jag förstår att inlägget ska innehålla något som berör både forumet och trådstarten, och jag anser att mina inlägg gjorde precis detta. Jag ser inte hur det behövs någon speciell sorts logik för det.

Denna del i det första inlägget:

Citat:

Berör direkt trådens ämne. Jag skrev det till en användare som påstod att SVT bedriver agendajournalistik angående skogsbränderna, och som bevis för detta postade ett citat av okänd avsändare som enligt användarens uppfattning stödde det påståendet.

Liksom gjorde denna del i det andra, där jag förtydligade att jag dels inte visste vad det var för text som användaren hade postat eftersom ingen källa framgick, att jag misstänkte att det var AI, och varför det är problematiskt med AI som källa, och dessutom att texten verkade handla om i vilken omfattning olika nyhetsbyråer bevakar vissa frågor snarare än huruvida någon påstådd vinkling äger rum:

Citat:

Allt detta ovan handlar direkt om att bemöta trådens frågeställning.

De följande delarna, i de båda inläggen, som riktar sig mot användaren Mr-Lahey är även det direkta bemötande av användarens påstående om att media följer ett narrativ om skogsbränderna nere i Europa (bokstavligen exakt vad trådens ämne är) med att bemöta användarens uttryckta kunskapsnihilistism förtäckt som nån sorts rationellt tänkande, och jag försökte hamra in dels att det går att veta saker med vetenskap, och att det är just detta som medias påståenden, som användaren kallar "narrativ", bygger på.

Jag har inte bara skrivit dessa saker slumpmässigt, utan anledning, eller slirat i väg och hamnat i ett annat ämne. Det har hela tiden varit SVTs bevakning av skogsbränderna i Frankrike och Spanien, och trådstartarens påstående att det skulle vara en felaktig koppling mellan dessa och den rekordvarma sommaren som jag har diskuterat. Bortsett från delar när jag varit lite spydig så har har allting jag skrivit varit motiverat av diskussionen om trådämnet.

Från mitt perspektiv diskuterade jag ämnet, men jag gick lite djupare än att bara skriva en slumpmässig åsikt. Hade jag fått en varning för personangrepp, när jag vid ett tillfälle kallade en användare dum så skulle jag på något sätt kunna förstå det, men för att tramsa eller gå off topic, det får jag bara inte ihop.
Du har bara skrivit samma invändning igen, fast mer långrandigt. Allt är redan bemött tidigare. Varningen kvarstår.

Jag vidhåller att mina inlägg handlar om trådämnet, för du har fortfarande inte gett någon tillfredsställande förklaring till hur de inte är det, mer än "därför", typ. Jag förstår alltså inte vad du anser är off topic med inläggen. Jag kan vara envis och gnälla på varningar, men när jag får en god förklaring så kan jag oftast acceptera den till slut. Men det saknas här.

Jag får intrycket att du inte gillar inläggen och bara säger att de inte är on topic, men utan att kunna säga vad specifikt som är problemet med dem, och att det under det här utbytet vi haft har skett en glidning i din motivering. I en av dina tidiga förklaringar säger du att inlägg kan vara delvis on topic, men delvis off, och därför inte vara okej på det hela taget, vilket jag tolkar som hur du då såg mina inlägg jag varnades för, men i en annan säger du att ett inlägg måste innehålla något om topic för att vara okej, vilket då låter som att jag var helt off topic.

Själv menar jag att även om jag berörde ett annat, men relaterat, ämne i ett inlägg, så var det ju för syftet att föra diskussionen om trådämnet framåt. Det handlade liksom hela tiden om frågan om påstådda narrativ eller felaktiga påståenden i SVT angående bränderna.
Förklaringen till att dina inlägg är off topic är att de inte innehåller något som är topic. Jag kan inte förklara det enklare än så.

Och det att jag har pekat ut åtskilliga exempel på hur och varför mina inlägg faktiskt handlade om trådens ämne, det spelar ingen roll för dig? Den detaljerade förklaringen var bara "långrandig" text som du liksom själva diskussionen som inläggen hörde hemma i du inte orkade läsa.

Inlägg kan handla om trådens ämne, men i dina ögon ändå vara off topic om de inte vid en snabb översikt utan hänsyn till kontext, lätt kan identifieras som on topic, genom att innehålla specifika ord direkt knutna till tråden, som min sarkastiska fras jag föreslog innan ("Obs handlar om ämnet i TS").

Om jag randomly hade stoppat in några löst hängande nyckelord eller fraser som "skogsbränder, SVT" i inläggen, hade de då godkänts av dig?
Saken är utagerad för min del.
Citera
Idag, 05:34
Medlem
Verkar som att moderatorn bara kan säga att det är off topic för att det är off topic och bemöter inte kritiken alls i det här fallet - likt TS så håller jag med om att det verkar som att moderatorn varnat på grund av att den inte gillar TS fakta när den kritiserar den grundläggande premissen i originaltråden - vilket givetvis är så on topic det går att vara.

Fakta som trådar och diskussionsunderlag bygger på måste få kritiseras.
Citera
Idag, 06:52
Medlem
ReijoHervonens avatar
Jag vet att du själv tror att du argumenterar men dina inlägg är endast fulla av OT svammel och personliga angrepp.
Citera
Idag, 07:31
Medlem
andetas avatar
Moderatorn hade rätt. Du borde få ytterligare en varning för detta skitinlägg.
Citera
Idag, 07:43
Moderator
Motvillig1.2s avatar
TLDR. Inläggen är OT och varningen kvarstår.

Media och Journalistik är ett litet undeforum tänkt som ett ställe där just den sortens frågor skall kunna diskuteras utan att drunkna i sakfrågorna. Man kan t ex prata om hur vädret presenterats i TV men vädret är inte topic. Man kan prata om hur media nyhetsvärderat ett brott men brottet är inte topic. Om vi inte gjorde den avgränsningen skulle MoJ:s topic vara allt som någonsin varit i media.

Eftersom folk inte alltid noterar att de är i MoJ brukar vi ofta lägga ett moderatormeddelande i tråden för att uppmärksamma på den saken - även om det förstås är användarnas ansvar att kolla var de postar och att inläggen håller sig till reglerna.

I det här fallet låg det ett moderatormeddelande och Anomalign postade likväl flera inlägg som inte rörde MoJ eller det SVT-inslag som var topic. Inläggen är en sorts kombination av debatt om klimatförändringarna och allmänt tjafs. När folk struntar i vilket forum de är finns det inte så mycket kvar i form av moderatoråtgärder än just varningar.

Allt det här har förklarats i den långa PM-utväxlingen och jag kan - som jag skriver där - inte förklara saken enklare än att det är OT eftersom det inte handlar om topic.
Citera
Idag, 09:31
Medlem
Citat:
TLDR. Inläggen är OT och varningen kvarstår.

Media och Journalistik är ett litet undeforum tänkt som ett ställe där just den sortens frågor skall kunna diskuteras utan att drunkna i sakfrågorna. Man kan t ex prata om hur vädret presenterats i TV men vädret är inte topic. Man kan prata om hur media nyhetsvärderat ett brott men brottet är inte topic. Om vi inte gjorde den avgränsningen skulle MoJ:s topic vara allt som någonsin varit i media.

Eftersom folk inte alltid noterar att de är i MoJ brukar vi ofta lägga ett moderatormeddelande i tråden för att uppmärksamma på den saken - även om det förstås är användarnas ansvar att kolla var de postar och att inläggen håller sig till reglerna.

I det här fallet låg det ett moderatormeddelande och Anomalign postade likväl flera inlägg som inte rörde MoJ eller det SVT-inslag som var topic. Inläggen är en sorts kombination av debatt om klimatförändringarna och allmänt tjafs. När folk struntar i vilket forum de är finns det inte så mycket kvar i form av moderatoråtgärder än just varningar.

Allt det här har förklarats i den långa PM-utväxlingen och jag kan - som jag skriver där - inte förklara saken enklare än att det är OT eftersom det inte handlar om topic.
Ur PM-utväxlingen hittade jag följande motivering till off-topic varningen:

Vill du skriva i MoJ så skriv sånt som har med det att göra. Svårare än så är det inte.
Det finns ju ett flertal postningar i tråden som inte nämner SVT-reportaget ifråga. Här kommer ett från användaren Mr-Lahey:

Det som är lite lustigt med er som hävdar att vi har klimatförändringar pga människan är att ni säger att det är fakta. jordens klimat är väldigt komplex. samtidigt så frågar ni om andra "inte tror på klimatförändringar", som om det vore något man tror på.

Jag relativiserar och ifrågasätter mänsklighetens påverkan på klimatet, då klimatet är väldigt komplext, och vårt informationssamhälle är löjligt ungt.. särskilt i fårhållande till jordens ålder.

Jag relativiserar och ifrågasätter en komplex fråga, du hävdar absolut sanning. det är det som vi "klimatförnekare" blir sura över.
På vilket sätt anknyter detta inlägg till ämnet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in