2026-08-05, 12:57
Medlem
East.Clintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rullator-Ronny
Korrupt kommunpolitiker som är rädd att förlora jobbet hör jag

Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Jag är tjänsteman och såklart kunde jag få en reprimand och i grövre fall sparken om jag misskötte mitt jobb redan innan lagändringen.

Tror de som jublar mest över tjänstemannaansvar tänker sig någon variant med tjära och fjädrar. Inte nödvändigtvis när en tjänsteman fattar ett beslut som bryter mot lagen. Mer ungefär när en tjänsteman fattar ett beslut som enskild individ inte tycker om.

Är det bara jag som ser sambandet där?

Citera
2026-08-05, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av East.Clintfood
Är det bara jag som ser sambandet där?

Har absolut ingen aning om vad du försöker säga.

Tror du inte tjänstemän kunde få sparken innan?

Säg tre grejer som en tjänsteman inte kan göra nu men kunde göra utan påföljder innan lagen om tjänstemannaansvar.
Citera
2026-08-05, 13:45
Medlem
East.Clintfoods avatar
Citat:
Har absolut ingen aning om vad du försöker säga.

Tror du inte tjänstemän kunde få sparken innan?

Säg tre grejer som en tjänsteman inte kan göra nu men kunde göra utan påföljder innan lagen om tjänstemannaansvar.

Varför ska jag rabbla upp de 3 grejer när tjänstemannaansvaret avskaffades år 1976?
Citera
2026-08-05, 13:52
Medlem
Citat:
Varför ska jag rabbla upp de 3 grejer när tjänstemannaansvaret avskaffades år 1976?
Och återinfördes för ett par dagar sen.

Kom igen nu, vad är det du uppskattar med den nya lagen?
Citera
2026-08-05, 13:53
Medlem
East.Clintfoods avatar
Citat:
Och återinfördes för ett par dagar sen.

Jasså? Det har jag helt totalt missat.. Läser inte västmedia.
Citera
2026-08-05, 14:08
Medlem
Citat:
Jasså? Det har jag helt totalt missat.. Läser inte västmedia.
Ah. Då blir dina obegripliga svar mer begripliga 🙂
Citera
2026-08-05, 14:19
Medlem
Går ju att titta i texten för Prop. 2025/26:217 https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/proposition/2026/04/prop.-202526217

Regeringen föreslår därför att ett nytt gradindelat brott införs i brottsbalken, med beteckningen missbruk av offentlig ställning. Därigenom straffbeläggs att vid utövandet av offentlig tjänst, offentligt uppdrag eller annan offentlig verksamhet, uppsåtligen i strid med lag eller annan författning vidta eller underlåta att vidta en åtgärd för att få en otillbörlig förmån eller för att någon annan ska få en sådan förmån eller för att otillbörligt missgynna någon annan.
Således dels skall det vara uppsåtligen. Det måste alltså bevisas av åklagare att det är avsiktligt att bryta mot annan lag.
Kommer någon att fällas för detta?

Sedan skall det också vara ett lagbrott. Och inte bara ett lagbrott vilket som helst. Utan "åtgärd för att få en otillbörlig förmån eller för att någon annan ska få en sådan förmån eller för att otillbörligt missgynna någon annan."

Kan någon komma på ett fall där någon tjänsteman skulle åka det på detta. Men har klarat sig hittills?
Skulle väl vara i kommunen när någon tjänsteman fördelar ut tomträtter otillbörligen och tar emot ersättning för det?

Jag gissar att de som drömmer om tjänstemannaansvar lär bli grymt besvikna.

En spännande tanke är att socialdemokrater i kommunen som delade ut centrala tomter till Domusvaruhus skulle ha åkt dit på detta (Då på 60-talet). Men har någon ett minne av att det hände?
Nej, även då vi hade gamla lagen om tjänstemannaansvar så gick denna typ av korruption hur bra som helst. Ja, folk har nog ingen aning om hur korrumperat Sverige var på den tiden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in