Citat:
Ursprungligen postat av
Iq143
Tjänstemannaansvar låter för många som en bra lösning, mer ansvar, färre fel och bättre användning av skattepengar. Men finns det en risk att reformen i praktiken ökar kostnaderna?
När tjänstemän får ett större personligt ansvar kan följden bli ökad försiktighet. Fler beslut kan behöva juridisk kontroll, fler dokumentationskrav kan införas och fler ärenden kan behöva gå flera varv innan de avgörs. Det innebära längre handläggningstider, helt enkelt mer administration.
Jag tror att du har helt rätt.
Kanske inte den enskilde tjänstemannen blir försiktigare, men cheferna kommer att se till att optimera verksamheten för att minimera risken för fel. Och resultatet av det blir fler kontrollpunkter och att information till allmänheten blir ännu mera utslätad och innehållslös ("säger jag inget så har jag ingenting sagt").
Att riktlinjer för verksamheten blir ännu mera detaljerade och samtidigt mycket mera bindande för de lägre tjänstemännen, att bedömningar och beslut blir ännu mera autistiska och automatiserade, för att myndighetschefen alltid skall ha ryggen fri, alltid kunna peka på att vi lydde bara ord..., jag menar
följde bara reglerna skall det vara.
Resultatet blir ökade kostnader, långsammare handläggning och fler övergrepp mot enskilda när chefer inte längre vågar tillåta individuella bedömningar i de enskilda fallen. One size fits all.
De ökade kostnaderna för juridiska kontroller (när man upptäcker att det blir sådana) kommer man nog att ducka genom att privatisera/upphandla/lägga ut på entreprenad just de delarna där det finns risk för juridiska komplexiteter. "Finns inget att överklaga, Vi har inte fattat något beslut, Du får tala med entreprenören" (som vi bestämt reglerna för så att de skall ta alla obekväma beslut

)
Sen vet vi ju alla att de stora fiskarna kommer att komma undan. Det finns väl ingen som tror att Finansinspektionens GD (eller den förre Thedéen) blir åtalad för att ha åsidosatt sitt tjänstemannansvar för att han inte har en
aning och just don't give a fuck om vad som händer de 50 000 som får sina bankkonton spärrade vart år?