Citat:
Ursprungligen postat av
Memnok
Jag tycker att han har en poäng, han äger just nu mark som han inte kan göra något med på grund av detaljplanen. Om nu kommunen tvunget vill ha marken som allmän plats så får han väl begära inlösen av marken. Men vad jag förstår har han bara krävt att få bygglov på den, vilket jag kan förstå att kommunen inte går med på. Sedan är väl frågan om kommunen har behandlat det som parkmark, har de till exempel haft hand om skötseln?
Men en rimlig kompromiss hade väl varit inlösen.
Poängen försvinner väl lite när förutsättningarna var givna vid köpet? De frågar i inslaget typ "borde du inte förstått att du inte kan bygga här, det syns ju tydligt på kartan?" och han säger "nej, det tycker jag inte" och sen börjar han yra om en nullitet.. Marken har ju uppenbarligen använts så som det avsågs i planen, för att allmänheten ska kunna bada därifrån. Han gjorde ett misstag när han köpte marken, om han nu avsåg att stycka upp, bygga fastigheter, sälja vidare, och nu ska han skrika högt för att få som han vill.. Möjligen hade han kunnat erbjuda kommunen att köpa marken för en billig peng för att slippa det och få en del av sin kostnad tillbaka? Men rättshaverist-radarn blinkar ju ganska kraftigt.