2026-08-04, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalaskula544
För fan, ta inte ett SMS-lån.

Ring och säg att du blir sen med betalning till dom som ska ha betalt.. dom har förståelse.

SMS-lån är ren idioti och borde förbjudas inom EU.
En skusan fungerar inte så, däremot kan man hoppa över betala någon månad och komma ikapp med hjälp av de betfria månaderna
2026-08-04, 17:35
Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Sjukvård i Sverige är i praktiken gratis och alla har råd med den.

Mitt senaste besök till vården landade på 4000 kr efter subvention.

Alltså 70% av existensminimum.
Nej, alla har inte råd.
2026-08-04, 18:38
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av 16266
Att betala tre månader i förskott och sedan behöva ta ett snabblån på 500 kr är inte direkt ett exempel på god privatekonomisk planering.

Du lär tyvärr få väldigt svårt att hitta en seriös långivare som lånar ut till någon som nyligen haft skuldsanering. För 500 kr är det nog bättre att höra med anhöriga än att ta ett dyrt snabblån.

Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
Då hade du kunnat skippa iaf de senaste två inbetalningarna.
Man får ha 3-4 obetalda månader totalt under saneringstiden utan att det blir några påföljder.
Dessa sk råd vad jag borde ha gjort innan. Hjälper ju knappast nu. Då jag inte har några planer på att hamna i samma sits med inkasso/ kronofogden
2026-08-04, 21:17
Avslutad
Citat:
En skusan fungerar inte så, däremot kan man hoppa över betala någon månad och komma ikapp med hjälp av de betfria månaderna

Jag har då i min ungdom ringt in när jag vet att jag kommer att ligga back på någon räkning och bett om att få några veckor extra på mig att betala in räkningen, inga problem.

Jag tror du menar något annat?
2026-08-04, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalaskula544
Jag har då i min ungdom ringt in när jag vet att jag kommer att ligga back på någon räkning och bett om att få några veckor extra på mig att betala in räkningen, inga problem.

Jag tror du menar något annat?
Nej då.
Är det så att skulder ligger hos inkassobolagen, så ja, då kan man ringa och försöka förhandla lite.
Vid en skusan så betalar man enligt en betalplan som skuldsaneringsenheten arbetat fram tillsammans med borgenärerna, detta går ej förhandla bort.
Man betalar alltså inte direkt till de olika borgenärerna utan en totalsumma varje månad som sedan en gång per år betalas ut.
Är man sen eller helt enkelt inte kan betala en månad, så kan man reglera den skulden antingen Juni eller December månad för att hinna ikapp.
Slarvar man med betalning 3-4 månader efter varandra så finns god chans att borgenärerna överklagar och din sanering dras tillbaka.
Senast redigerad av peckapecan 2026-08-04 kl. 22:18.
2026-08-05, 07:27
Avslutad
Citat:
Nej då.
Är det så att skulder ligger hos inkassobolagen, så ja, då kan man ringa och försöka förhandla lite.
Vid en skusan så betalar man enligt en betalplan som skuldsaneringsenheten arbetat fram tillsammans med borgenärerna, detta går ej förhandla bort.
Man betalar alltså inte direkt till de olika borgenärerna utan en totalsumma varje månad som sedan en gång per år betalas ut.
Är man sen eller helt enkelt inte kan betala en månad, så kan man reglera den skulden antingen Juni eller December månad för att hinna ikapp.
Slarvar man med betalning 3-4 månader efter varandra så finns god chans att borgenärerna överklagar och din sanering dras tillbaka.

Du skriver om något helt annat.

Du beskriver ang dom 2 betalningsfria månaderna när man ingår i en skuldsanering.
2026-08-05, 07:57
Medlem
knarkhitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Istället för att ta ett lån på ynka 500 kr så är det ju bara att samla ihop 250 pantburkar. Det gör du på en eftermiddag.
Han kan börja utanför Willys i Båstad. Pantautomaten är stängd så jag satte en säck på ~150 burkar utanför igår.
2026-08-05, 09:04
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jikad

Mitt senaste besök till vården landade på 4000 kr efter subvention.

Alltså 70% av existensminimum.
Nej, alla har inte råd.
Jo, alla har råd.
2026-08-05, 09:04
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Tråden tenderar att lämna ämnet (möjligheter att få lån med skuldsanering) och istället gå åt "hur tjäna pengar snabbt", vilket vi har (många) andra trådar för.

Tråd låst.

Mod.
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in