Citat:
Ursprungligen postat av
Memnok
Man ser ändå lite på trailern åt vilket håll det kommer att gå men jag antar att du har rätt, vi får vänta till filmen släpps innan vi uttalar oss om hur SD framställs.
Fast eftersom det här är ett diskussionsforum kanske vi kan spekulera lite, vad tror du är troligast givet vad vi vet hittills om filmen:
A. Det är en satirisk film där SD-anhängarna framställs som korkade rasister?
B. Det är en feelgoodkomedi i stil med Tillsammans där SD framställs som lite gulliga personer som menar väl?
Jag tror mer på C. Jag tror att det kommer vara en halvkorkad feelgoodkomedi där många kommer känna igen sig. Där SD:arna kommer framställas som fördomsfulla på ett töntigt charmigt sätt, detsamma gäller för hur jag tror att rinkebyborna kommer framställas.
Jag tror definitivt inte att det är något försök till propaganda där filmmakarna vill få tittarna att påverka tittarnas politiska åsikter genom att utmåla SD som onda rasister. Tror mer syftet är att göra en komisk skildring av vår samtid vilket nog kan behövas.
Samhället har trots allt blivit grymt polariserat och det känns som att det inte får finnas något mellanläge. Det är ju inte så att filmen är särskilt kontroversiell på det sättet. Berättelser om när ytterligheter möts har alltid funnits.
Det är väl lite där SVT kommer in i bilden... Det kanske är dags att göra en film som visar att allt inte är svart eller vitt. Tänker att det är lite av deras uppdrag och därför något de bör stötta.
Jag tror att de som förväntar sig "vänsterpropaganda" kommer bli grymt besvikna.
Att filmen kommer påverka SD negativt inför valet tror jag inte, då tror jag mer på det motsatta. Tänker att människor blir påminda om att vi inte är mer än människor och jag tror att synen på SD nog kan nyanseras åt det positiva hållet.