2026-08-03, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Nytt försök av (S)VT således. Blå ögon kom ju också ett valår. Denna gång med nidbild således.

Jo det är ju allt märkligt att detta får tillåtas i en sk demokrati. Att statliga pengar ska gå till att svartmåla ett enskilt parti. Samma varje gång.

Skulle man nu ärligt vilja göra en skämtfilm skulle ju tex MP passa mycket bättre. Hur de skriker om bensin, sedan hemmavid har bästa SUV och några amerikanare...

Man gjorde parodi på sossarna för ett antal år sedan i form av Starke man så detta är inget nytt. Varför begränsa humorn? Är man rädd för att folk inte kan skilja på humor och satir och verkligheten?
Citera
2026-08-03, 15:06
Medlem
Mechilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Man ser ändå lite på trailern åt vilket håll det kommer att gå men jag antar att du har rätt, vi får vänta till filmen släpps innan vi uttalar oss om hur SD framställs.

Fast eftersom det här är ett diskussionsforum kanske vi kan spekulera lite, vad tror du är troligast givet vad vi vet hittills om filmen:
A. Det är en satirisk film där SD-anhängarna framställs som korkade rasister?
B. Det är en feelgoodkomedi i stil med Tillsammans där SD framställs som lite gulliga personer som menar väl?

Jag tror mer på C. Jag tror att det kommer vara en halvkorkad feelgoodkomedi där många kommer känna igen sig. Där SD:arna kommer framställas som fördomsfulla på ett töntigt charmigt sätt, detsamma gäller för hur jag tror att rinkebyborna kommer framställas.

Jag tror definitivt inte att det är något försök till propaganda där filmmakarna vill få tittarna att påverka tittarnas politiska åsikter genom att utmåla SD som onda rasister. Tror mer syftet är att göra en komisk skildring av vår samtid vilket nog kan behövas.

Samhället har trots allt blivit grymt polariserat och det känns som att det inte får finnas något mellanläge. Det är ju inte så att filmen är särskilt kontroversiell på det sättet. Berättelser om när ytterligheter möts har alltid funnits.

Det är väl lite där SVT kommer in i bilden... Det kanske är dags att göra en film som visar att allt inte är svart eller vitt. Tänker att det är lite av deras uppdrag och därför något de bör stötta.

Jag tror att de som förväntar sig "vänsterpropaganda" kommer bli grymt besvikna.

Att filmen kommer påverka SD negativt inför valet tror jag inte, då tror jag mer på det motsatta. Tänker att människor blir påminda om att vi inte är mer än människor och jag tror att synen på SD nog kan nyanseras åt det positiva hållet.
Citera
2026-08-03, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iq143
Känns bara som att folk har svårt för humor. SVT gjorde parodi redan på dåvarande statsministern i form av en sko.

Det var inte ens SVT som hittade på det, utan det gjorde Hasse och Tage.

Citat:
Förre statsministern Ingvar Carlsson (S) kallades foten. Namnet ska han ha fått i en lunchrevy på Berns med Hasse och Tage. Efter det avbildades han som en skolsula med glasögon. Ingvar Carlsson tog det med en klackspark och smeknamnet blev så populärt att socialdemokratiska valarbetare hade ”fotenpins” fästa på sina kläder kommande valrörelse.

https://www.alingsastidning.se/asikter/ledarkronika/sigge-langskott-och-stig-ur-gamla-smeknamn-fran-alingsas.efe15287-2639-416f-b493-5ac518252d87
Citera
2026-08-03, 15:12
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem

Helt appropå i SVT fortsatte med skämtet, men de skämtade trots allt om alla politiker och inte bara sossar. Som det brukar vara när man skämtar om folk till vänster.
Citera
2026-08-03, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem

https://www.alingsastidning.se/asikter/ledarkronika/sigge-langskott-och-stig-ur-gamla-smeknamn-fran-alingsas.efe15287-2639-416f-b493-5ac518252d87

Klart inte ett företag hittar på saker utan det är klart alltid enskilda personer.
Citera
2026-08-03, 15:14
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Jag tror mer på C. Jag tror att det kommer vara en halvkorkad feelgoodkomedi där många kommer känna igen sig. Där SD:arna kommer framställas som fördomsfulla på ett töntigt charmigt sätt, detsamma gäller för hur jag tror att rinkebyborna kommer framställas.

Jag tror definitivt inte att det är något försök till propaganda där filmmakarna vill få tittarna att påverka tittarnas politiska åsikter genom att utmåla SD som onda rasister. Tror mer syftet är att göra en komisk skildring av vår samtid vilket nog kan behövas.

Samhället har trots allt blivit grymt polariserat och det känns som att det inte får finnas något mellanläge. Det är ju inte så att filmen är särskilt kontroversiell på det sättet. Berättelser om när ytterligheter möts har alltid funnits.

Det är väl lite där SVT kommer in i bilden... Det kanske är dags att göra en film som visar att allt inte är svart eller vitt. Tänker att det är lite av deras uppdrag och därför något de bör stötta.

Jag tror att de som förväntar sig "vänsterpropaganda" kommer bli grymt besvikna.

Att filmen kommer påverka SD negativt inför valet tror jag inte, då tror jag mer på det motsatta. Tänker att människor blir påminda om att vi inte är mer än människor och jag tror att synen på SD nog kan nyanseras åt det positiva hållet.
Vi får väl se som sagt var, jag kommer nog definitivt se filmen i alla fall. Men oavsett om filmen skapar sympati för SD eller är gjord för att göra narr av SD är det märkligt att man släpper den mitt i en valrörelse.
Citera
2026-08-03, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dickachu
Varifrån kommer påståendet på bulletin om att SVT skulle ligga bakom filmen?

I trailern ser man tydligt SF:s logga: https://www.youtube.com/watch?v=Syq9tr4hiGA

På SFDB ser man tydligt produktionsbolaget "FLX Feature AB": https://www.svenskfilmdatabas.se/sv/item/?type=film&itemid=647758

Det ser ut som bulletin ljuger för er för att skapa splittring så här inför valet.

"Filmen produceras av FLX i samproduktion med SF Studios, SVT, RMV Film, Brunnen Group samt med produktionsstöd från Svenska Filminstitutet."

Att SVT "gjort en komedi" är en både en slarvig och missvisande rubricering men i kärnan har Birger rätt; SVT har ekonomiskt medverkat

https://press.sfstudios.se/post/noel-flike-medverkar-i-flaggan-har-ar-hela-rollistan?
Citera
2026-08-03, 15:48
Medlem
Mechilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Vi får väl se som sagt var, jag kommer nog definitivt se filmen i alla fall. Men oavsett om filmen skapar sympati för SD eller är gjord för att göra narr av SD är det märkligt att man släpper den mitt i en valrörelse.

Nja, att släppa en film som handlar om ett val i samband med val är nog strategiskt. Det är väl inte märkligare än att man släpper julfilmer kring jul?

Jag tror inte heller att folk i gemen är så ängsliga för precis allt så som SD-svansen tycks vara, iaf den svansen som hänger här på Flashback.

Det brukar ju bli ett jävla liv så fort det ryktas om nån re-make. Hur lät det inte inför Ronja rövardotter och Vi på Saltkråkan?

Tycker alla dessa debatter visar på att det behövs en lite mer nyanserad och nykter sida också.

Allt handlar inte om Sverige åt svenskarna och att alla muslimer måste sparkas ut kontra fri invandring. Eller att man måste vara för kriminalitet bara för att man inte anser att det behövs straff och lagar för precis allt.
Citera
2026-08-03, 16:22
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Humor är humor.

Varför går högerextrema trollbloggen Bulletin till angrepp mot kulturarbetare?
Nu är det i och för sig debattörens (Birger Salt) åsikter och inte Bulletins. Men jag håller med. Jag har sett trailern och humor är humor som sagt. Det är väl ingen vettig människa som inte kan skilja på det och de verkliga sverigedemokraterna i valrörelsen. Folk blir verkligen upprörda för minsta lilla.
Citera
2026-08-03, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iq143
Så SD har så dålig politik så en film påverkar deras väljare?

Ja, deras politik är enligt mig och många mer tämligen usel men som sagt lite satir påverkar nog väldigt lite. Troligen påverkar det mer att ha knarkare och pedofiler i partiet och allmänt lågbegåvade.
Som sagt gäller inte politiken utan datum, men blir nog (ännu) en ögonöppnare för väljarna hur media (SVT) hanterar politiska frågor/agendan.
Citera
2026-08-03, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Självklart ska inte förment opartiska SVT göra satirfilmer om partier och särskilt inte om ett speciellt utpekat parti precis innnan valet. SVT har tappat det totalt och borde läggas ned pronto.

Ja och jag är med och betalar för skiten ochså
Citera
2026-08-03, 16:38
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Jag uppskattar alltid god humor. "Svenska nyheter" är väl ett exempel på SVT-humor som driver med precis alla partier. Vi som är mer demokratiskt sinnade kanske inte är lika lättkränkta bara.
Svenska Nyheter tycker jag är OK, när de driver med båda sidorna så att säga. Men att som offentligt finansierad media ge sig på bara att utpekat parti några veckor före valet är inte OK. Den frågan svarade du inte på heller, utan dribblade bort det med Svenska Nyheter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in